Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 4917 ggr
emelinaj
0

Långa klor

Mina undulater, nu ett och två år gamla, har börjat få lite långa klor tycker jag. Det har aldrig varit ett problem innan men nu börjar jag bli lite orolig. Problemet är bara det att jag precis lyckats få min rädda hona att komma upp i min hand och med tanke på allt trauma i hennes liv vill jag för allt i världen slippa att jaga runt henne för att få klorna klippta. Hanen är inte heller tillräckligt handtam för att jag skulle kunna greppa honom. De klättrar och sitter utan problem, de har naturgrenar i buren och sittpinnar av både pimpsten och betong. Har ni något annat tips som kan slipa ner klorna på dem?

emelinaj
0

Jag vet att sandpapperrör inte är något bra, men kan det vara ett alternativ för att fila ner klorna något?

Eller har någon tips på en bra fågelkunnig veterinär/zoobutik som kan klippa klorna?

[pata undulat]
0

Hej jag är ganska ny på sidan men jag har läst att man aldrig får slipa klorna för att man förstör där klon sitter så att filla är inget alternativ men du kan gå in på undulatportalen.se och kålla på deras flik kloklipning.

Anars om det finns en zoobutik där man säljer undulat inärheten av dig så kan du kålla om dom kan klipa klorna åt dig Glad

Men komihåg FILA ALDRIG KLORNA!!!!!

emelinaj
0

Jag menade såklart inte att jag skulle fila klorna, utan om man tillfälligt skulle sätta in ett sandpapperrör på till exempel en av gungorna eller sittpinnarna. Jag vet att sandpapperrör inte är bra för deras fötter, men som en quickfix på kloproblemet och sedan ut med den?

[pata undulat]
0

Ok. Jag tror det går bra i en mycket kort tid och med övervakning så att din undulat inte äter utav sanden på papret för det kan bli ett ståp i kräven. Men under en mindra tid och att setill att hon inte äter sanden så borde det gå braGlad

GucciochGreger
0

Gör inte det!!!!Det skadar deras fötter och tänk,skulle du vilja stå på glas?Det känns så för dem.Ett tips är att ta in naturgrenar och ta bort de andra,det är också en bonus för fåglarna att kunna pilla bort barken:)

Hälsningar från Amanda och hennes undulater

www.undulaten.n.nu

emelinaj
0

Som jag skrev i frågan har de inga plastpinnar om du trodde det och jag är mycket väl medveten om att sandpapper inte är en bra lösning. Men rent tillfälligt på en gunga som de använder då och då tänkte jag. Men det hade nog inte funkat så bra ändå.

Så vi lämnar den punkten och går vidare - någon som har något ANNAT tips på bra slipande sittpinne/material till buren? (Förutom de ovan nämnda) Och om inga alternativ finns, tips på fågelkunnig djuraffär eller veterinär i göteborg/härryda som klipper klor billigt?

[pata undulat]
0

fågelkunig djursjukhus i göteborg är blå stjärnans djursjukhus vet inte om dom klipper klor för jag bor i stockholm men du kan ringa och se.

Fenix_Chicci
1

Prova med lite grövre grenar.

Om de ändå är för långa så går det utmärkt att klippa klorna själv. Vissa undulater måste man klippa på för klorna växer fortare än de sliter dem.

Här kan du läsa om kloklippning:

http://www.undulatportalen.se/kloklippning.html

Det kan vara bra att vara två när man klipper, en som håller i fågel och en som klipper, det funkar bra med vanlig liten nagelklippare. Tänk på att hellre ta för lite än för mycket, fåglar har väldigt lite blod i kroppen och även om de knappast förblöder av att bli klippta i pulpan bör man undvika det.

Att ha en tunn vante på sig kan funka för att inte skada förtroendet men jag fångar alltid mina fåglar med baran händerna om det behövs eftersom jag vill kunna känna hur hårt jag håller m.m De är dock ingen som har blivit räddare för mig bara för att jag fångat dem och hållt dem i handen.

Ett enkelt sätt att fånga in dem på är att ha dem i buren, släcka ner så att du precis ser fågel och sen ta ett stadigt tag över ryggen, är det bästa för att minimera stress.

Lycka till :)

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

MimmiH
1

Jag funderar på om denna pimpstenspinne av lavasten är bra? Undulatshopen säljer den.

http://www.undulatshopen.se/sittpinnar/sittpinne-pimpsten.html

Du kan släcka ner/mörklägga när du fångar henne, då går det fort och du slipper jaga henne, ge något riktigt smaskigt efteråt som belöning.

Jag tror att hon glömmer ganska fort att du har klippt klorna på henne. Kan du lägga upp bild på klorna, kanske är de inte för långa?

Lycka till :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

emelinaj
0

Tack för två bra tips.

De har faktiskt redan en sådan pimpstenspinne och en variant av skrovlig betong med slät ovansida. Jag tror att dessa hjälper något, pimpstenen är i alla fall en stor favorit att slipa näbben på. Hela änden är bortgnagd nu.

Jag köpte en klosax när jag skaffade honan men har aldrig använt den. Den är ju rätt tjock, kanske är en vanlig nagelklippare smidigare?

Jag ska försöka ta en bild på dem så snart jag kan. Däremot blir det svårt att ta mot ett plant underlag som undulatportalen föreslår, eftersom de i princip aldrig går på några möbler utan håller sig i träden och runt buren.

emelinaj
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har försökt ta några bilder, jag vet inte hur mycket du ser men kom gärna med ett utlåtande :)

emelinaj
0

..

emelinaj
0

..

Emmetem
0

#5 Jag använde sandpapper i början då jag nyss skaffat undulater. Jag hade då det på 1 pinne och de satt GÄRNA på just den pinnen. Så jag tror inte att man kan jämföra med att "stå på glas", för annars skulle de nog inte välja den frivilligt.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

MimmiH
0

Jag tycker det är svårt att se om de är för långa - vad säger ni andra? Är de någon gång på plant underlag så du ser hur det ser ut?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

emelinaj
0

Tyvärr går de ju sällan eller aldrig på plant underlag som det är nu. De klättrar helst runt på sin bur eller sina träd/ställningar! Men jag tycker ju att de känns som att de är lite långa när jag har dem i handen, så jag ska försöka klippa dem när jag får tillfälle om det inte ordnar sig självt.

JohannaN
2

på min hemsida här: http://www.fagelfenix.n.nu/om-oss kan du läsa om kloklippning och vad du behöver när du gör det, hur du gör det (finns bild) undulater som är tama brukar förlåta ganska fort om du fortsätter att hålla på med henne efteråt, kanske ge något gott så som hirskolv eller liknande :)

klippning av klor skall enbart göras när det verkligen behövs, är man osäker kontaktar man alltid veterinär :) det är väldigt indeviduellt från fågel till fågel när och om det behövs. för att kolla om fåglen har för långa klor kan man kolla när fåglen går på plant underlag, klospetsen skall då inte lyfta som en båge från underlaget då är den för lång och behöver klippas. oftast så brukar grenar i olika storlekar hålla klorna i chack.

klipper enbart ytersta spetsen på klon, klipper du längre in klipper du i pulpan därför är det bra att ha blodstopp tillhands om det skulle hända. alunstiftet är det absolut bästa blodstoppet, det doppas i vatten och duttas på direkt och verkar direkt finns receptfritt på apoteket att köpa.

det är mycket viktigt att man bibehåller lugnet för att få det så stressfritt som möjligt. jag använder en nagelknipsare när jag klipper klorna. glöm inte att ge massor av beröm till fåglen både under och efter klippningen.

sandpappersrören som säljs i affärer borde inte få säljas då dom inte gör någon nytta alls enbart onytta, kan ge sår på undulatens fötter. det är bara att gå till sig själv ;) hade jag velat sitta på sandpapper?? nej! inte mina undulater heller ;) Lycka till :)

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .