Fundersam
Min hona, som ju är ensam för tillfället, har börjat beté sig lite märkligt tycker jag. För det första så är hon pilsk på mig. Hon har alltid varit mer förtjust i min sambo men plötsligt så är det bara jag som duger. När jag pratar med henne så sätter hon sig framåtlutad med gumpen i vädret och så där stirriga ögon. Det är så man blir generad.
Sen bestämde hon sig för några dagar sedan för att hon var handtam. Jag har aldrig lagt något större krut på att "tämja" mina undulater. Jag har lika mycket glädje av dem ändå och jag tycker bara att det är precis i början de är "vilda" sen vet de att vi är ofarliga, de är bara inte så intresserade av att sitta hos oss och det är ok för mig. Så egentligen är "otam" eller "vild" fel ord - "ointresserad" är närmare saningen. Och så blev hon då intresserad nu för ett par dagar sen.
Självklart har det med ensamhet och kontaktsökande att göra. Det är häckningsbeteendet jag tycker är konstigt. Jag har också noterat att hon knappt äter några grönsaker. Hon är ju extremt petig men jag har alltid trott att hon åtminstone gillar sallad och persilja men jag börjar fundera nu. Allt blir ju tydligare när man bara har en fågel, kanske var det Daphne som var den som faktiskt åt grönskarna hela tiden.
Det verkar som om hon mest "badar" på de blöta bladen. Igår fick hon både spenat och machésallad men hon bara leker med det.
Jag funderar på att röra ihop lite groddade frön med riven morot för näringen men jag vill ABSOLUT inte sätta igång häckningsbeteendet mer. Hur länge håller detta i sig? Bör jag hoppa ur kön för att köpa unge? Kan det innebära risker för den (den är inte ens kläckt än så det är ju inte säkert att det blir något) när den väl kommer hem till oss? Och hur sjutton ska jag få denna envisa lilla varelse att börja äta grönsaker? Pinnar och bark tror jag hon får i sig men hur mycket näring är det i det?
Du kan göra röror/geggor för att få henne att äta grönt. Det kan du göra med torra, blötlagda i 12-24 timmar eller groddade fröer och finrivna, finhackade eller mixade grönsaker, örter, frukt, vilda växter. Jag skulle nog ge henne blötlagda eller groddade fröer max en gång i veckan om hon är så häckningssugen.
Jag känner mig tveksam till en unge som sällskap åt henne, vad säger ni andra? Är det bättre med en vuxen hane - detta eftersom det inte funkade med en hona senast? Vad säger ni?
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Hon ratade både morotsröran och en granatäppelröra som jag gjorde. Suck.
Tror du att det är större risk att hon ger sig på en unge? Jag trodde det skulle underlätta om det var en liten kotte som är lite mer formbar som inte redan skaffat sig en färdig personlighet eller hur man ska säga.
Innan vi skaffade Tina skaffade vi en äldre hanne till Daphne som var sju år precis som hon. Hans hona hade dött och han bodde med en flock på ca 20 individer (Brittis Magnusson i Stockholm om någon vet vem hon är - en riktig pärla). Vi hade bara honom i tre veckor innan vi tyvärr tvingades ta bort honom eftersom han blev förlamad i ena benet och veterinären sa att det berodde antingen på en tumör eller att något inre organ kollapsat och tryckte på nervsystemet. Men det klickade inte alls med honom och Daphne. De satt i varsin del av buren och var totalt ointresserade av att umgås.
Jag vet inte om det var för att han inte mådde bra men jag känner mig lite anti sen dess. Jag har ju bara två och då är det ju viktigt att det klickar. Hur är era erfarenheter? Mina är ju begränsade.
Jag har varit i kontakt med en uppfödare som även har omplaceringar och hon sa att hon hade några fullvuxna hannar om jag var intresserad men jag känner mig lite tveksam, som sagt. Med Margareta Meijer har jag även överenskommelsen att jag kan lämna tillbaks en eventuell unge om Tina visar aggressivitet, vilket känns värdefullt.
Jag har bara erfarenhet av att ha två undulater en gång, det var mina första undulater. Sedan har jag utökat flocken.
Jag är osäker på vilket som funkar bäst, Margareta kan nog ge bra råd.
Du måste vara envis med den nya maten. Låta den stå framme i flera timmar och ingen annan mat framme. Jag började med lite rivna morötter med torra frön och ökade med tiden på mängden morötter i förhållande till fröna.
Tillägg: Ett annat sätt att servera frukt och grönt är att trä upp dem på spett eller pinne.
Man kan även ställa in en hel kruka med färska kryddväxter som köps i mataffären, exvis citronmeliss, timjan och basilika.
Jag har inte tagit bort fröna! Där har vi det! Wihooo!!!! TACK
ger man röror/geggor för ofta kan de få problem med krävan enligt information från veterinärklinik.
Prova gärna att hänga in maten hel, exempelvis morotsstavar, äpple, salladsblad samt ställa in kruka med färska kryddväxter (örter) som basilika, timjan och citronmeliss.