Undulater iFokus

Undulater

Etikettmat-utfodring
Läst 3134 ggr
Samson5
0

Insekter

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För snart ett år sen hade vårt Djurmagazinet en föreläsning om burfåglar. Mannen som höll i föreläsningen förespråkade att man ska ta in tovor med gräs och INTE ta bort jorden uten behålla den med insekter och allt. För att det är så fåglar lever i det vilda och de behöver få äta en och annan insekt och även jord. Han tyckte att man skulle låte dem kalasa fritt och istället maska av med jämna mellanrum.

Det är första gångnen jag hört någon nämna att man ska ta in jord till sina fåglar men jag har hört att man egentligen ska erbjuda dem larver (från djuraffären) då det ingår i deras naturliga kost.

Gör ni detta? Alltså, jag har sett Daphne jaga en och annan fluga här inne men jag måste erkänna att jag har lite svårt för tanken att ha larver krypandes i deras matskål. Hur gör ni för att de inte ska krypa ut?

Starfall
0

Hej!

Detta med insekter till undulater har det diskuterats mycket om. Undulaterna är vegetarianer och hör inte till de insektsätande fåglarna såsom tex många finkfåglar gör. Däremot händer det att undulater fångar en och en annan insekt och äter upp, man tror att detta har mest med nyfikenhet att göra. Det är ingen fara om undulaten får i sig någon insekt då och då, men man bör nog inte utfodra med insekter.

Hoppas du fick svar på dina frågor! Glad

Mvh
Caroline

Samson5
0

Gud vad skönt. Det kändes inte så lockande att ha maskar i buren måste jag medge. :)

JohannaN
2

jag ger mina insektsfoder då och då kanske en till två gånger per halvår för att berika deras foder och ge protin så även med äggfoder:) undulater i det vilda äter säkert insekter som en del i sin kost, undulater är inte det mest studerade djuret i världen tyvärr :/ så man vet ju inte riktigt vad dom vilda undulaterna äter mer än frön som också är i olika groddnings stadier och också gräset frön växande frön :)

jag ger mina i olika groddninds stadier samt också odlar fram gräs av hirs, kanariefrön och andra frön så som Dill, Gräsfrö, ogräsfrö, Havre, Hampa, Korn, Linfrö, Majsfrö, Nigerfrö, Pumpafrö, Råg, Sesamfrön (inte för ofta), Solrosfrö (inte för ofta) tistelfrön_ Vete, Ärtor. :)_

att plocka in av goda sommar härligheter är något som den föreläsaren har rätt i :) mina slänger sig över allt jag kommer in med ^^ detta från naturen ute kan du ge dom av under sommaren: Al-löv, Asplöv, Björklöv, Blåklint,_ Boklöv, Frögräs, Gräs, Groblad (samt stängerna), Hallonblad, Hasselblad, Havregräs, Lönlöv, kirskål, Klöver (både röd och vit), Korngräs,_ Maskrosblad (samt blomma, frön och rot), Mjölkört, Morotsblast, Renfana (torkade/färska), Råg-gräs, Rönlöv, Pensé (egenodlad), Skott från gran, Smultronblad, Tistel (båe torkd och färsk), Tusensköna (Bellis), Vetegräs,_ Vinbärsblad, Våtarv._

men också av dessa goda sommarbär: Björnbär, Blåbär, Fikon, Gojibär (då och då) Hallon, havtornbärs (då och då), Hjortron, Jordgubbar, krusbär, Körsbär, Lingon, Nypon (samt fröna), Rönnbär, Smultron, Tranbär, Vinbär (svarta, röda och vita, skölj dom noga!!).

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .