Undulater iFokus

Undulater

Etiketthäckning
Läst 2925 ggr
Emmetem
0

Hoppar in i holken?

Min ena undulathona har börjat undersöka holken.
Dock så har jag 3 hanar och vet inte riktigt vad jag ska göra.
Honan är så dominant och verkar inte fatta tycke för någon av de.
Eller rättare sagt: Honan tycker om de andra hanarna ibland med de är rädda för henne då hon bossar omkring så mycket.
Och det är en hane jag har märkt att hon är vid mer än de andra.
Vad ska jag göra för att få de att lägga mer märke till varandra och kanske få en liten romans? Glad

Jag har läst på mycket i ett halvår nu om undulatavel och har haft undulater i några år nu - så jag kan det mesta om det.
Jag har redan hittat bra hem åt de hos vana undulatägare även fast jag inte ens fått honan och någon av hanarna att börja häcka än.
Både honan och resten av hanarna har åldern inne och jag tänkte se om de kunde sättas i häckning efter jul!
Och då är mina frågor:
- Vad ska jag göra för att få honan att fatta tycke och vilja häcka med någon av hanarna?
- Varför sitter min hona tryckt med magen mot sittpinnen och flaxar som en galning samtidigt som hon "skriker". (har även sett en av hanarna göra detta.)
- Och går det bra att ha alla undulater i samma bur under häckningen?
För att hos uppfödaren jag köpte min ena undulat av så var alla undulater i samma bur, till och med under häckning. Ge gärna lite tips och sådant också - kan aldrig få nog av information! Skrattande

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

MimmiH
0

Hej, jag har inte tid just nu, men i buren ska bara vara det häckande partet. Hoppas du får fler svar!

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Emmetem
0

#1 Okej, då ska jag försöka hitta en till bur!
Har endast en nämligen Rynkar på näsan

kallepudas
1

Som mimmi skre…endast det häckande paret…välj den hane du vill ska häcka med honan. Sätt ihop dessa två "utan holk" mata upp dom ordentligt i några veckor…sedan kan du sätta dit holken & gärna med rätt mycket spån i…..då har honan lite att göra med att städa boet & hon får in känslan för sin holk under detta fixande….ser roligt ut & nyttigt för henne att göra iordning detta för sina ungar.

Har du fler frågor så fråga på bara.

Emmetem
0

3# Jag har hållt på och matat upp undulaterna i några månader nu - och honan har nästan helt brun vaxhud! Glad Dock vill jag vänta lite till eftersom att jag inte tycker att honan har fått så mycket kalk som hon behöver för att göra äggen starka. Men honan är allt i holken och pysslar lite ibland! Dock är hanarna inte så intresserade :/ Jag har ju en gammal duvbur som jag har ståendes i garaget.. Kanske kan rengöra den?

Några fler frågor har jag allt!
* Gör det något om jag fortsätter att ge de andra två hanarna samma kost som honan och den andra hanen får? Eller ska jag återgå till det vanliga fodret?
De är nämligen helt galna i äggfodret!
* Hur mycket hirskolv bör man ge en frisk undulathona som får komma ut och flyga minst 2 timmar per dag? Min hona är helt knäpp och nästan kastar sig över hirskolvarna - men jag vill ju inte ge henne för mycket Flört Alltså hur många dagar i veckan?

GucciochGreger
0

Undulater är som människor ifall hon inte är intresserad av hanen så kommer de inte att funka men hoppas att det funkar för dej,lycka till!Hanen brukar kunna tjata tills sig honan ;)

Hälsningar från Amanda och hennes undulater

www.undulaten.n.nu

Emmetem
0

#5 Okej! Men kan man låna avelspartners annars av andra undulatägare här på forumet? Glad

kallepudas
0

#4 Dom som inte ska häcka ska inte ha en massa äggfoder.

Emmetem
0

#7 Nej jag har särat på de nu! Glad

farido13
0

bra du har väl alla grejerna till att dom ska häcka annars kan det bli fel