Undulater iFokus

Undulater

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 4751 ggr
katt-
0

Kal fläck

Hej, jag har en liten hona som har en kal fläck på buk/under vingen. Jag har inte sett henne plocka fjädrar, men någonting verkar det ju vara eftersom hon inte haft så förut. Hon har lite utstickande fjäderpipor.

Detta har pågått under ca 6 månader och jag börjar bli lite orolig över om det är något fel. Det är bara detta stället på kroppen det har hänt, och byter fjäderdräkt som vanligt.
Hon är en upphittad fågel och har aldrig blivit undersökt.
Vet ej hur gammal hon är, men var mycket dunig och liten när hon hittades, så hon kan inte vart vuxen då, och nu har det gått 3 år.

Hon är glad, petig och bortskämd som vanligt. Men en olycka inträffade för en tid sedan innan detta,( kanske en månad innan) då hon bröt vingen på något vis efter att ha varit lite väl nyfiken på ett stort föremål. Jag gjorde mitt bästa och hon blev helt återställd efter ca 2-3 veckor och flög helt som vanligt. även under första veckan flög hon, men mycket begränsat.
Kan detta ha något med det att göra trots att det tagit en lång tid mellan händelserna?

MimmiH
0

Hej, välkommen hit. Det är mycket troligt att det är plockning även om du inte ser det.

Plockning kan bero på en mängd olika orsaker. En av alla orsaker är vantrivsel eller stress. Lever hon ensam? Det är inte bra för undulater som är utpräglade flockdjur, de mår inte bra av att leva ensamma. Mitt råd är att skaffa henne en kompis - en artfrände. Kanske kan detta göra att plockningen upphör, hur som helst så får hon iaf ett betydligt bättre liv.

Lycka till :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[CruellaDeVil]
0

Välkommen hit! Jag undrar också om hon har en kompis? Jag har sett ensamma undulater plocka sig och en av mina hanar har plockat sig på halsen på grund av klåda.

katt-
0

Hej. Jo, man kan säga att hon är ensam. Jag har en till hona på en annan vånging i huset. Gammal, senil och fet är hon, men mycket glad i sin ensamhet. Tyvärr biter den gamla min fågel ofta och blir mycket arg på henne. Jag har haft dom tillsammans under en lång tid, men dom slutar inte att vara elaka mot varandra, därav träffas dom bara när det är duschdags.
Jag förstår att hon kanske känner sig ensam och att man inte skall ha dom för sig själva, men just nu kan jag inget göra förrän jag flyttat hemifrån. Då skulle jag gärna leta efter en hane till henne som jag också planerat göra.
Finns det något jag kan göra? Jag har radion på kostant och hon får träffa min andra fågel då och då. men, skall jag låta dom ses mer trots den gamles inställning på andra fåglar?

drutten2
0

Har du en bild, så man kan se hur det ser ut?Obestämd

katt-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

denna var den bästa jag kunde få, hon ville undersöka kameran lite väl mycket.
Börjar bli mer och mer orolig för henne märker jag.

drutten2
0

Jag tror på plockning, kan vara inre sjukdom eller mer sanolikt på grund av tristess då hon är ensam.

Kanske skulle skaffa en kompis (hane) till henne i liknande ålder?Glad

Även foder kan ha en viss betydelse, en bra balancerad foderstat är att rekomendera.

Groddade och blötlagda fröer ett par gånger i veckan, daglig tillgång till grönsaker. Mörkgröna bladgrönsaker,färska örter, är att föredra framför "vanlig"sallad. Morötter, hallon, blåbär, paprika, tomat. ja det är bara att testa sig fram.

Ett bra vitamintillskott och kalktillskott bör de få ca 2 ggr i veckan, blandat i maten så som blötlagda fröer eller liknande. (De som blandas i vatten blir bara en bakteriesörja efter en stund, då vitaminet dunstar snabbt)

Undulatshopen.se har bra sådana produkter från Birdcare, Daily essenials 3 och calcivet. Kan även rekomendera deras fröblandning Frank Zoofor som jag har själv.

Testa även att duscha med blomspruta lite försiktigt över buren, då det även kan bero på klåda då det är så torr luft inomhus nu.

Lycka till, fråga om det är något mer du undrar över.Glad

katt-
0

Jag har en blomspruta redan och den används. sedan med maten så ger jag henne någon slags frukt/äggblandning hon är förtjust i (dock bajsar hon löst av detta men äter det helst, försöker variera)
Blötlagda fröer rör hon aldrig, inte groddarna heller.

någon gång har hon ätit citronmeliss jag köpt.
Skall försöka vara mer envis mot denna kräsna dam.

Vet ju inte hennes ålder så sätt, och kan inte skaffa mig en till hane nu pågrund av allergi i familjen med mer fåglar.

Men lite bättre mat, mycket skräckfilmer (sätter sig alltid i mitt knä och fluffar upp sig just vid skräckfilm, aldrig annars(?) )
Lite fler stunder med den fete kanske.. så får vi se vad som händer. Trodde jag vart ok med det, men jag skall försöka skämma bort henne en tid. :)

MimmiH
0

Jag funderar på om det kan vara så att frukt/äggblandningen är för kraftig. Det är ju något man bara ska ge till häckande fåglar eftersom det är mycket häckningstriggande. Har hon ingen partner eller holk så kan hon bli frustrerad om man matar med så starkt häckningstriggande mat, en massa hormoner bildas o sätts igång som hon inte kan få utlopp för. Bara en tanke.

katt-
0

okej, jag ville bara ge henne annan kost eftersom hon är såpass kräsen med det mesta  och att hon faktiskt skrikit på mig när jag tagit bort det en tid. Dessutom får hon 1 sked max 1 gång i veckan.
men jag får väl ge henne annan mat än det. jag tänkte ge henne mer grönsaker/frukter än de hon äter. Ska försöka nya saker igen.

Något tips på hur hon skall vilja äta mer än en liten tugga och sedan spotta ut?
låter det vara på samma plats i flera timmar. och när jag äter det vill hon smaka såklart, sedan spottas det ut.

MimmiH
0

Jag tror att hon inte mår bra av att vara ensam - får hon en kompis - gärna en hane - så kommer hon att börja äta ordentligt tror jag :)

Men jag förstår att det är knepigt med honan som hon inte drar jämnt med. Det bästa alternativet vore att skaffa 2 hanar och ha alla 4 tillsammans - men det verkar du inte få göra?

Men miljön behöver förändras för henne - då kommer också matproblemen att lösas. Ger du bara så lite av ägg/fruktfodret så bör det inte vara någon fara - eller vad tror ni andra? Så länge hon är ensam är det nog bäst att hon får behålla det lilla glädjeämnet, det vore synd att ta det ifrån henne.

Miljön behöver även förändras för den andra ensamma honan.

Lycka till :)

[CruellaDeVil]
1

#10 jag håller helt med. Gissningsvis är det ensamheten som är största boven.

Är det lång tid tills du ska flytta och kan köpa en hane till henne? Inget illa ment, jag vet att du försöker göra det bästa för henne men kanske skulle hon må bättre i ett annat hem med fler undulater?

JohannaN
1

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .