Kvalster ?
Hej!
Min undulat-hona verkar ha kvalster. Hon sitter uppburrad i buren, hon kommer aldrig ut utanför och flyger. Hennes skjärtfjäder dunkar upp och ned. Vad betyder det. Näbben är lite skorpig och med små vita prickar på. Vaxhuden ser lite sönder äten ut.
Problemet är att hon icke är handtam än! Och ska man ta med henne till veterinären eller kan man ta med en bild eller gå dit och beskriva så får men medicin och recept.
Snälla kan någon ge mig ett råd! Jag vet inte vad jag ska göra med henne!
Om det är kvalster…eller som det heter "scaly face" så ska alla fåglarna behandlas…..bur & andra saker måste rengöras noga.
Mina fick detta för några år sedan…visste direkt var det var så kunde sätta in behandling direkt på dagen då man som hästägare har ivomec hemma allt som oftast.
Man måste vara två en som håller i fågeln & en som med hjälp av en bomullstops smetar in lite ivomec längst in under fågelns vinge..alltså där vinge & kropp möts.
Mina behandlade jag 2 ggr….behandlade & sedan väntade jag några dagar sedan en gång till…..så var denna sjukdom borta.
Ivomec ska alltså fågeln inte ha i sig……den ska alltså inte ha det på näbb eller i munnen…..UNDER VINGEN! mycket viktigt!
Men mitt råd är att ta fågeln till en kunnig vetrinär i alla fall för att få rätt diagnos om du nu är osäker.
KallePudas har gett ett bra svar.
Du bör kontakta en fågelkunnig veterinär, här finns en lista över fågelkunniga veterinärer:
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se