Foderblandning??
Hej:)! Jag har två små sötisar hemma som jag älskar mest av allt i världen, har haft dunen i två år precis! Men jag har alltid köpt färdigblandad mat som jag har blandat i lite smått och gott! Men den här maten ser så himla tråkig ut och även om dom får grönsaker och frukt varje dag så skulle jag tro att dom skulle må bättre av annan mat (alltså sån som man blandar själv). Har länge varit inne på den här idén men har aldrig riktigt tagit tag i det. Men nu har jag verkligen bestämt mig! Så jag undrar om någon av er har ett bra foder "recept" som ni skulle kunna dela med er av?? Tack på förhand :))
Jag har ingen erfarenhet av att blanda egen fröblandning. jag köper en fördigblandad fröblandning från undulatshopen (www.undulatshopen.se) och den heter Franks Zoofor. http://www.undulatshopen.se/froblandningar/undulatblandning-2-5-kg.html
Det är en mycket bra blandning, fräsch, lättgroddad och innehåller en hög andel kanariefrön (52%) och vit hirs vilket är nyttiga frösorter.
Om du ger denna fröblandning som torr, blötlagd och groddad + grönfoder, grönsaker, bär, vitaminer och kalk så är det alldeles tillräckligt åt de små.
Var dock sparsam med frukten eftersom det inte är bra för dem med för mycket fruktsocker. Den enda frukt jag ger är äpple som de får max en gång i veckan.
Vad ger du för fröblandning nu och vad blandar du i extra?
Varför tycker du att den är tråkig?
Den fröblandningen jag ger tycker jag är så väl sammansatt att jag inte ser någon anledning till att blanda eget, dessutom har jag inte sett någonstans där man kan köpa dessa frösorter var för sig.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Okej tack ska försöka hitta det. Den frösorten som jag har använt heter faktiskt ingenting, den är upplagd i vanliga plastpåsar på en djuraffär som jag bor väldigt nära. Djur affären är annars bra men just den maten ser som sagt lite tråkig ut. Och då menar jag inte att jag vill att det ska vara massor av färgglada små korn i. Maten består av i stort sätt samma frön. Jag vet att det ska vara ungefär hälften Kanarie frön men jag tycker inte att hela blandningen (om man nu kan kalla det så) ska vara det! Sen kan jag säga att i varje fall på det Icat jag bor nära kan man köpa riktigt bra och miljö märkta olika sorters frön var och en för sig! Annars har jag blandat i några små bitar torkade aprikoser. Inte mycket! Också väldigt få solrosfrön. Absolut inte mycket eftersom solrosfrön är väldigt feta! Jag har också blandat i en del odlat gräs… Den frö blandningen som du pratade om verkar väldigt bra så jag ska försöka hitta den! :)
Du kan beställa den där på undulatshopen, där som jag länkade till! :)
Det är inte kanarieblandning du har råkat köpa då? För den innehåller i stort sett mest kanariefrön och nigerfrön. Annars brukar en dålig undulatblandning innehålla mycket röd och gul hirs eftersom det är billiga frösorter men näringsfattiga.
Mja, att köpa i påse sådär utan att veta vart maten kommer ifrån är ju inte så bra, så det är bra att du vill byta :)
Sen tycker jag du ska skippa de torkade aprikoserna och solrosfrönen. Visst kan man ge solrosfrön enstaka gånger om man tex odlar själv men köper man på affären är de oftast så gamla att de inte innehåller så mycket näring iallafall utan mest fett vilket inte är bra. Men det man kan göra är att odla solrosfrön till solrosskott, enkelt, gott och nyttigt! (Och så märker man om fröna är av bra kvalitet, då dåliga frön inte gror). Man kan också odla tex. ärtskott, det är mycket uppskattat. Frukt ska man som sagt inte ge för mycket av eftersom det innehåller så mycket socker som undulater inte bör få i sig. Aprikos är dessutom en stenfrukt vilket inte är så bra för dem och en torkad aprikos innehåller extra mycket socker då allt blir koncentrerat. Även om du bara ger lite så är det bättre utan :) Sen går det ju heller inte att grodda en frönblandning som innehåller andra saker är just frön.
Och groddade frön är viktigt att ge minst ett par gånger i veckan då det är så nyttigt! :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Okej tack! Du har nog rätt med aprikoserna. Jag har en vän som också har små dun som tipsad mig om aprikoserna. Men du har rätt, jag borde ha kollat upp det först :). Om jag råkade köpa Kanarie blandning? Jag tror inte det eftersom det stod på en lapp på påsen Undulat blandning :). Hur långt tid tar det innan maten kommer fram?? Ja, tack för hjälpen förresten! Hehe trodde nästan att ingen skulle svara… Men de gjorde du, och det var tur :)
Torkade aprikoser kan du ge som godis ibland tycker jag, men ekologiska bör de vara, de andra är svavlade.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Ok!!!
Smart, hehe tänkte faktiskt lite på att göra det, nu när dom tycker så mycket om det:)