Fransk fällning
Har nyligen (4 veckor sen ) köpt mina första två undulater och misstänker nu tyvärr att den ena eller båda har fransk fällning. Den ena kan flyga och har rätt normala fjädrar. Den flyger inte speciellt bra dock. Får flaxa kraftigt för att få lyft. Den andra kan inte flyga alls och har jättekorta fjädrar på vingar och en jättekort stjärt. I övrigt är de jättepigga och lever runt. Frågan är vad jag ska göra? Kan de leva med fransk fällning eller är det bästa att avliva dem och försöka köpa nya fåglar från ett annat ställe? Känns jättetråkigt att bara kunna ha de i buren och på golvet. Synd om ett flygande djur o bara kunna "gå". Med vänlig hälsning, C
Så länge du har dessa två bör du inte ta in några nya undulater då det kan smitta.
De kan leva med fransk fällning, blir dock oftast inte lika gamla som friska individer.
Du kan ju handikappanpassa bur och på utsidan, efter egen förmåga.
stegar och rep som de kan klättra upp i om de hamnat på golvet. dessutom vid utgången på buren så de kan ta sig in och ut på ett vettigt sätt.
Var försiktig med att sätta lekplatser , bur osv allt för högt med tanke på den som inte kan flyga , kan skada sig om den ramlar i golvet. Kanske något mjukt (som en filt ect.) nedanför bur och lekplats när de är ute. 

Ja, absolut. De klättrar också jättebra på gallret och gillar o springa på golvet. Så så länge de är pigga kan de kanske få leva vidare. Problemet blir om en dyr. Då kan jag inte skaffa en kompis till den som överlever. Men den dagen, den sorgen. Ska prata med en vet imon o se om de kan ge några vettiga råd. :) Hittat en specialicerad på fåglar ngn mil härifrån. Tack för svar! :)
Var köpte du fåglarna?
Granskade du dom inte när du skaffade dom?
Jag skulle bege mig tillbaka där dom kom ifrån & kräva pengarna tillbaka…….

Granskade så gott jag kunde. Alla fåglar jag kunde se i voljären kunde flyga. Då jag aldrig haft undulater innan visste jag inte hur långa fjädrarna var vid sex veckor. Jag köpte de av en uppfödare i Malmö som gav ett ngt tveksamt intryck men fåglarna var pigga, hade klara ögon, fina fjädrar (men korta) och var rena runt kloaken. Som jag lärt mig kolla efter. De gav "garanti" på fåglarna, så jag får lämna tillbaks dem. Men för mig är fåglarna viktigast så lämnar helst inte tillbaka de utan ser hellre själv till att de avlivas än o lämnar de där där de kanske säljs vidare till ngn annan och mår dåligt. (Om nu avlivning ens blir aktuellt) Känns sjukt tråkigt. Tyvärr lär man sig något av allt… Inte lätt när man är nybörjare och bara har internet o förlita sig på ihop med diverse djuraffärer, då jag inte hittade några uppfödare i närheten. Om det blir fler fåglar vet man ju vad man ska titta efter när man hämtar fåglarna nu..
Var det den "uppfödaren" i höja?
#5 Tråkigt nog så kan det ju visa sig senare som i ditt fall.

Var en uppfödare som födde upp kärlekspappegojor och undulater. Bodde i en villa utanför rosengård, har nu i efterhand försökt kolla upp människan men det enda jag hittat är att den har flera blocket annonser ute under olika namn. Jag mår mest dåligt för fåglarnas skull. Ekonomiskt och för mig gör det inget. Jag vill bara göra det bästa för dem i den situationen jag nu hamnat i. :-/
Okej, då är det samma uppfödare som jag tänker på.
Jag var i kontakt med "dem" när de annonserade på Blocket för någon månad sedan. Ringde dem två gånger eftersom första gången la en på luren i örat på mig när jag frågade om de var ringmärkta eller hade stamtavla.
Ringde ett annat nummer dagen efter och någon annan svarade med otrevligt bemötande när jag frågade om en specifik teckning. "Vi har alla färger och alla åldrar fick jag till svar. När jag frågde om de hade koll på paren som häckar ovh åldern på ungarna så la han på luren han med.
Det måste väl innebära att alla deras fåglar har fransk fällning? Inte bra om de är uppfödare och försöker sälja runt till butiker och även till privatpersoner.
Kanske någonting att gå vidare med så att det blir slut på det hela?
Vore bra med an anmälan till djurskyddsinspektörerna på länsstyrelsen. Man kan anmäla anonymt.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Här finns intressant fakta om fransk fällning http://www.licas.n.nu/undulathalsa och http://www.soth.se/undulater/fransk_fallning/12
Vad trist att du drabbats.

Ja, du kanske förstår att tillbakalämning inte blir aktuellt. :-/ jag skulle tro att de kanske nyligen fått FF då de vuxna fåglarna jag kunde se såg ganska fina ut. De lär väl dock (om jag fattat rätt) i framtiden troligtvis vara bärare av sjukdomen. Jag skulle tro att "uppfödarna" är relativt medvetna om vissa problem och kan ha gömt undan en del när jag var där. Nu i efterhand är det mycket som kändes så där. Dessutom kan jag nästan garantera att alla namn i annonsen är falska. De var inte av en sån typ att de troligen skulle ha namn som Ola Niklas och Stefan. Tyvärr, tyvärr, tyvärr lär man sig av sina misstag och inser att man inte läst och förstått så mycket som man borde ha gjort innan man tog sig an detta. Jag var säker på att jag inte ville ha från djuraffär pga de riskerna som finns. Men detta slog mig inte in. Mår riktigt dåligt över att jag gick igenom med mitt köp istället för att kanske stå i kö i några månader hos ngn seriösare. Då jag tycker synd om de fåglar jag nu tyvärr köpt, och fäst mig vid, när de försöker flyga och misslyckas och ser framför mig ett liv som "hoppare" har jag troligtvis bestämt mig för att avliva de hos en vet (blir inte kul) och längre fram försöka få tag på friska fåglar. Har köpt desinfesionsmedel idag och har förstått att väldigt noggrann desinficering är på sin plats nu. Jag kommer att göra en anmälan mot "uppfödaren" då jag har iaf en adress, namnet är ju inte sant med stor sannolikhet. Kommer dock göra den anonymt då jag inte vill skära mig med de människorna personligen. Tack för hjälp och stöd iaf! Återkommer kanske (troligtvis) i framtiden. :)

Djävulen vad långt det vart. :p
jag vill svara så här ;)
vad jag hört finns det två varianter av fransk fällning.
så här skirver en fågel uppfödare med 60 års erfarenhet om saken:
Från veterinärt håll hävdas att det är ett virus och därmed punkt. men så är icke fallet. det finns virus varianten som är mycket ovanlig och den andra är den näringsrelaterade varianten, den näringsrelaterade varianten har alltid med att göra att föräldrarna inte är uppmatade ordentligt med en varierad kost och gör att ungarna får brister som gör att dom inte kan utvecklas ordentligt. den näringsrelaterade varianten drabbar endast ungar.
från min hemsida: http://www.fagelfenix.n.nu/om-oss ett virus kan inte behandlas av antibiotika så kroppen måste själv ta hand om problemet. all behandling blir understödjande för att stärka fågeln. tyvärr är viruset resistent mot många rengöringsmedel men klorin och virkon S dödar efektivt viruset. i övrigt överlver viruset länge och klarar även stark hetta. isolera alla sjuka fåglar som uppvisar symptom och ge det lång tid. misstänker man en död fågel i sin besättning kan man ta en död fågel till veterinären som kan ta blodprov och sekretprov för att finna viruset.
en fågel som har svårt att flyga har nästan alltid tyvärr med att göra med tumörer eller att dom blivit vingklippta.
fakta om testikel och äggstocks tumörer: dessa sitter relativt djupt inne i kroppen upp mot ryggraden. Om tumörerna växer ut mot ryggen, kan de trycka på nerverna som går ut från ryggraden till benen. Det orsakar förlamning i varierande grad av ett eller båda benen. Många fågelägare tror att undulaten brutit benet när de ser att den inte kan stödja på benet. Andra vanliga symptom är svullen buk, svårt att flyga, tung andning och svårt att passera avföring.
vingklippning: kan göra så att det tar lång tid innan nya fjäderpennor växer ut och då se ut som en undulat med fransk fällning. så det är därför viktigt att ta fåglarna till veterinären för att fastställa om det är franskfällning, en vingklippt fågel eller om det handlar om en tumör för att avgöra fågelns levnads tid.
lite från mig :)
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Jag tog beslutet att låta de somna in i onsdags och det gick lugnt till även om det var otroligt sorgligt. Men förhoppningsvis får de flyga i himmelen istället för att sitta stilla på mitt golv. Veterinären trodde fransk fällning och ordinerade sanering med virkon s. Har nu gjort det så absolut bra jag bara kunnat på alla ytor jag misstänker fåglarna har vart i kontakt med. Men hur kan jag någonsin veta att det är rent nog att ta in nya fåglar? Vill ju inte att de ska få samma sjukdom.. Har noggrant tvättat, sprayat, låtit verka och sköljt av samtliga leksaker, mat och vattenskålar och hela burarna med virkon s. Samt städat ,torkat med ytdes plus och sprayat de flesta ytorna med virkon, kan ju dock aldrig garantera att allt är taget. Även om jag tagit allt jag kommit på (golv, lister, tavlor, hyllor, bord, skåpsluckor, dörrar, matta, väggarna i närhet med buren, och längst ner mot golvet, de har ju nästan bara vart på golvet, tvättat alla textilier som kunnat vart i kontakt med djuren i maskin.) Duger det? Vågar jag ta in nya fåglar? Om det skulle vara uppfödningsbetingat så är väl risken för smitta obefintlig men tar inga risker..
tråkigt för dig :( skönt att det gick lungt och fint till. får man fråga vilken veterinär du gick till ?? en fågelkunning eller en lokal veterinär??
håller fast vid vad uppfödaren som har mer än 60 års erfarenhet av ndulater och fåglar i allmänt att det från veterinärt håll hävdas att det är ett virus och därmed punkt. men så är icke fallet. det finns virus varianten som är mycket ovanlig och den andra är den näringsrelaterade varianten, den näringsrelaterade varianten har alltid med att göra att föräldrarna inte är uppmatade ordentligt med en varierad kost och gör att ungarna får brister som gör att dom inte kan utvecklas ordentligt. den näringsrelaterade varianten drabbar endast ungar och är inte smittsam.
dom veterinärer som ej är fågelkunninga kan väldigt lite om fåglar så dom vågar jag inte lita på.
att köpa nya ungar hem är då tipset att köpa från en seriös uppfödare som vet hur man gör när man föder upp undulater :)
lycka till med att finna nya små dunisar och saneringen som ändå bör genomföras :)
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Var hos en lokal vet efter att ha haft kontakt med en vet på fågelkliniken i hjärrup. :) var den lokala (antagligen ganska okunniga) slm rek saneringen, vilket iofs alltid är en ganska bra idé. Om det du säger är sant så låter det ju bra för min del. :) Ja, absolut, nästa gång lär jag vara extremt kritisk och noga med mitt fågelköp. :) För har verkligen inte blivit undulat avskräckt utan nästan ännu mer fågelsugen nu… Supertack för all hjälp under tiden! Har verkligen uppskattatts!
Håller tummarna för att du hittar ett par fina och framförallt friska fåglar nu.

Tack :)!