Flyger inte, hjälp?
Har en undulatkille som kommit från en tjej som inte kunde ha kvar honom då han inte gick ihop med hennes hona. Eller snarare, hennes hona pickade och ryckte fjädrar på honom hela tiden. Så hon skänkte bort honom och jag tog emot honom. Först var han själv och sen fick han en undulat hona som sällskap. Tjejen som hade honom sa att han kom från en uppfödare men hon sa aldrig namnet på uppfödaren.
Snart upptäckte jag att han flyger väldigt, väldigt dåligt. Han kan flyga typ uppifrån buren och neråt. Men han kan inte lyfta från golvet uppåt själv. När han är i buren klättrar han oftast. Tjejen som hade honom innan sa att han inte alls kunde flyga när hon fick honom, men att det blivit bättre.
Jag har inte världens största kunskap om undulater så jag googlade runt lite och hittade detta med Fransk fällning. Fick nästan lite panik, är detta något han kanske har? Kan han smitta honan? Han ska vara strax under året enligt förra ägaren. Kan det finnas annan orsak till att han inte flyger/inte kan flyga?
Kollade bilder på Fransk fällning, och tycker inte riktigt det ser ut som att han skull ha det? Skickar med två bilder på honom ( han är den gröna)
Tacksam för all hjälp!
Svårt att säga vad det kan bero på, tycker som du.
Ser inte ut som fransk fällning, kanske kan vara en missbildning från födseln eller så har han helt enkelt inte fått flyga så mycket och därav är dålig flygare. Vet att om de varit vingklippta som små kan det påverka deras flygförmåga resten av livet.
#3 okej. Finns det något sätt man kan träna upp hans flygning? Oj, kan man se om dem varit vingklippta? Eller är inte det något som är för alltid eller kan det läka ihop?
Nej man kan inte se det, de tappar ju fjädrar när de ruggar och så växer det ut nya.
Om det går att lära honom att flyga, så kan du hjälpa upp honom när han hamnat på golvet så får han göra ett nytt försök. Om det funkar att träna upp honom, så tar det tid. Du kanske märker skillnad efter någon månad eller så. Träna 3 ggr om dagen 3-4 vändor per gång, bör räcka. Kör inte på för hårt.
Kan även vara så att han är född sådan, och då är det inte mycket att göra åt.
#4 aha. Får testa att träna honom och se om det kanske blir bättre. Har också märkt att hand ena stjärtfjäder verkar vara sönder typ, kan det påverka flygningen så pass mycket? Kan det bara den föra fågeln han bodde med som ryckt av flädern? Men dem borde väl växa ut igen eller?
Nja, vet inte om det kan bero på det dock. Låt tiden utvisa. 
Lycka till och tala gärna om hur det går.
Kanske påverkar det hans flygning att honan i det förra hemmet pickade fjädrar från honom. Jag tog emot en undulat som inte alls kunde flyga från början, han föll som en tung sten, men efter ett halvår kunde han flyga, så det finns hopp.
Mina undulater lever i inomhusvoljär som är 2x1x1,1,75 meter med tillgång till utevoljär på 5x3x3 meter. Jag har placerat pinnarna så att de finns i olika höjder och lägen. Funkar bra för flygträning. Nu har jag en omplaceringshona som jag haft i ett år som bara kan lyfta från golvet och ca 30 cm,, hon har blivit något bättre och jag hoppas fortfarande på mirakel.
Annars är övervikt en vanlig orsak till dålig flygförmåga, men din fågel är definitivt inte överviktig.
Lycka till :)
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
#6 ja, absolut det ska jag göra. #7 okej, va skönt att höra att det ändå finns hopp. Tyvärr har jag ju inte möjlighet att ha en så stor voljär men dem har en ordentlig bur med bra mått där hela taket går att ta av och oftast också är av så dem har fritt fram att flyga hur mycket dem vill i lägenheten. Ska placera ut lite fler pinnar i olika höjder så kanske han får lite mer träning! (: tack för tipsen!
vill också tillägga att om hannen varit vingklippt tidigare kan det ha att göra med saken att han inte fått träna upp musklerna men också om den inte fått flyga så mycket i sitt förra hem och bara suttit i en liten bur kan göra att han inte fått träna upp musklerna :)
även testikeltumörer kan göra så dom tappar flygförmågan.
lite från mig :)
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
Har nu gått ett tag och visst har han blivit bättre! Han har fortfarande en tendens att flyga från tex. handen och "dala" neråt. Med ändå mycket bättre än förr.
Största genombrottet var för någon vecka sedan då han faktiskt flög genom halva rummet! (:
Oj, va roligt!!