Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 3798 ggr
dermot
0

Skadligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Vi har haft undulater i många år, men inte förrän nu som vi har haft en hona som lägger extremt många ägg, hela tiden. Hon verkar vara helt besatt av att skaffa ungar (haha?) eller vad håller hon på med?

Där finns två holkar i vår "innevoljär" och några i utevoljären (de kan själva välja att flyga ut och in), denna och en annan där en annan hona nu har 4 stycken små ungar. När hon började med detta, så tog vi bort holken för att hon förhoppningsvis skulle lugna sig - inte då, istället flög hon in till den andra honan som då låg på ägg och det blev ett j*vla liv så då satte vi in den andra holken igen till henne.

Är det skadligt för henne att hålla på så här? Vet inte exakt hur länge hon hållt på och hur många hon lägger i veckan, brukar inte titta så ofta, man vill ju inte störa.

Men idag finns det närmre 30 ägg i hennes holk. Vad kan man göra? Vill inte plocka väck holkarna förrän ungarna hos andra honan är flygklara och det tar ju någon vecka till i alla fall.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

kallepudas
1

Jo mycket skadligt för henne.Jag skulle omedelbart ta & flytta henne till en egen bur utan holk så slutar hon lägga ägg förhoppningsvis.

dermot
0

#1 Då flyttar jag henne imorgon. Tack för svaret!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[CruellaDeVil]
1

Bra val att flytta honan! Det är bra att låta undulater häcka separat i egna burar, då stör de inte varandra heller. Så när det ska häckas är det bättre att flytta fåglarna istället för att låta dem gå i voljär tillsammans.

Helt galet många ägg! Jag har aldrig sett något liknande!

dermot
0

#3 Hon fick flytta till en annan voljär (som tyvärr inte är länkat till utstidan, men det är ingen pyttebur i alla fall) tillsammans med en unghona, så hon är inte ensam i alla fall. Men inga holkar! :)

Ja, vi blev jättepaffa, därför jag var lite tvungen att fotografera också.

// Anka