Undulater iFokus

Undulater

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 3384 ggr
MimmiH
0

Spretare

Det går att korrigera spretare om man gör det tidigt. Googla på correcting splay legs eller fixing splay legs.

http://www.parrotparrot.com/lovebirds/breeding-lovebirds/fixing-splay-legs/

Jag citerar Puffins:

De gånger man får spretarungar så är rådet från både veterinärer och uppfödare att man lika bra kan avliva ungarna direkt för där inte finns något att göra. En vän till mig som arbetar tillsammans med en av de stora välkända fågelveterinärerna berättade att de avlivat en hel undulatkull för att de var just Spretare och även mamman till kullen avlivades eftersom hon gett spretarungar mer än en gång. Jag blir helt förtvivlad av att höra detta. Jag har själv lyckats rädda en hel spretarkull genom att tejpa deras ben försiktigt med den mjukaste kirurgtejpen innan den 14:e dagen och låtit tejpen sitta ovanför leden som en 8:a i ca en vecka för att sen ta bort tejpen
igen och hela kullen blev 100% återställda utan några som helst tecken på att något någonsin varit tokigt! Under tiden tejpen satt så kunde ungarna röra sig som de borde. Lite träning en gång om dagen för att se så de kan greppa ditt finger med båda sina fötter är inte varken tidskrävande eller jobbigt men kan behövas på vissa. Dessa tips finns på flera amerikanska sidor där de även visar hur man kan spjäla Spretare med hjälp av en
makeupsvamp. Så ge inte upp era spretarungar där ute utan enkel hjälp finns om oturen skulle vara framme så ge dem en chans! Det går, det är enkelt, de lider inte och de blir återställda. Hjälp gärna till att sprida hoppet

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

kallepudas
0

Har sett det där med makeupsvampen…det fungerar men det får ju inte vara en extrem-spretare för då fungerar det inte tyvärr.

MimmiH
0

#1. Synd :(

Jag klistrar in Charlotte-J:s info om spretare från en annan tråd:

Citat:

Min spretare "fixade vi" med en sminksvamp och ett sugrör att sätta om benet när vi drog på svampen runt benen. Den är helt återställd och har nu lämnat boet

/slut citat

kallepudas
0

Ser man det tidigt så kan man ju korrigera dessa ben som du skrev & enligt charlottes erfarenhet av detta…men man får vara riktigt alert för det går fort tills att det är för sent.

Just det med svampen har jag sett på nätet & tror dom lyckades oxå så det är ingen myt….i så fall ljög domFlört

Ingen som vet hur det går när en reparerad "spretare" kanske häckarr nån gång….fortsätter det så eller att det blir spretare alltså?   Vore intressant att veta.

Charlotte-J
0

Min var riktigt "spretig". Benen var rakt ut på sidorna och den fick typ hasa sig fram på magen i holken. Den var ca. 2 veckor när vi satte på sminksvampen och den hade svampen på i ca. 10 dagar. Då var den helt återställd. Den var den förstfödde i kullen och jag tror på teorin att honan legat "för tungt" på den.

Amor vincit omnia Kyss

MimmiH
0

Tack för info - då vet vi att metoden kan funka även på allvarliga/svåra spretare.