Fransk fällning!
Jag tittade förbi i djuraffären tidigare i veckan för att inhandla diverse saker som behövdes till alla våra småttingar.
Jag stannade såklart vid undulatburen och kikade och hittade två undulater jag ville ta hem! Båda var så underbart vackra och nyfikna!
Varför har jag så svårt att hitta bra uppfödare nära mig?!
Nu var det så att majoriteten av undulaterna såg riktigt friska och krya ut, men så fanns det 3 undantag.
En verkade precis ha sin första ruggning .. stackarn såg helt förstörd ut (såg bara vanliga torra frön som dom hade som mat, ingen extra näring)
Samt att två stycken som inte hade några stjärtfjädrar och lite mindre på vingarna. Började fundera på om det var fransk fällning, (Min sambo trodde inte att det är fransk fällning ..) men då jag inte var helt säker så frågade jag inte utan gick hem och kikade lite på diverse bilder på fransk fällning.
Men vad jag har förstått så ska drabbade fåglar bo i karantän och att det inte riktigt finns något botemedel?
Tänkte smita dit nästa vecka och kolla igen, och fråga om dom vet om det faktiskt är en sjukdom eller om fjädrarna bara blivit utryckta.
Känns fånigt att behöva gå dit och "hytta med fingret" om det nu är så, för jag vet att hon som jobbar där på heltid faktiskt har egna undulater och borde veta sånt här.
Vad tycker ni att jag ska göra?
Ifrågasätta eller hålla tyst?
- Therese
Jag tycker nog att du ska gå dit och informera, för de andra fåglars säkerhet.
Lite så jag känner också .. har dock försökt prata med dom tidigare (om att dom säljer dåliga saker för hamstrar tex)
Men jag får för det mesta svaret "ja det är din åsikt .." :/
- Therese
Annars kan man ju maila informationssidor till dem med bilder.
Och hoppas på det bästa.