Undulater iFokus

Undulater

Etikettbilder-filmer
Läst 4372 ggr
malin--a
0

Kurre

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara få visa min fina, onda, lilla undulat, Kurre :) 2 år gammal, och riktigt tjattrigFlört

malin--a
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

:)

MimmiH
0

Kurre är jättefin <3 Har han någon kompis?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

malin--a
0

Ja :D Nej, han bor ensam :/

MimmiH
0

Då skulle jag vilja tipsa dig om att skaffa en kompis till Kurre för undulater är utpräglade flockdjur och mår inte bra av att vara ensamma.

Tips: Det finns många undulater som söker nya hem, på blocket, undulatportalen, undulatsidorna, eniro mm.

malin--a
0

Jag vill oxå ha en kompis till honom, men föräldrar är som dom är… Rynkar på näsan

MimmiH
0

:( Berätta för dom att djurskyddslagen säger att man måste ha minst 2. Jordbruksverkets L80.

malin--a
0

Oj jag hade ingen aning om att de va lag på de! :o Ska bara passa på att säga att han egentligen är min lillebrors, som mer eller mindre tröttnat på honom så jag får ta hand om honom.

Bråkar dom inte och sånt om man sätter in en ny?Obestämd

[Grabbarna-A]
0

#7 Alla undulater vill inte alltid ha en kompis. Så jaa, har man otur så bråkar dom och man får skaffa en bur till.

malin--a
0

#8 Okej, för när vi köpte honom satt han och hackade på alla andra som ens försökte närma sej. Så vi valde honom för vi tänkte att han kanske itne skulle sakna "kompisarna" så mycket..

MimmiH
0

Bråka o tjaffsa kan de göra, men även vara gulliga mot varandra om du förstår vad jag menar.

Men det är viktigt att ha en rymlig bur med flera sittpinnar , leksaker o gungor o flera matskålar. Färska kvistar att gnaga på, hänga in frögräs, sittpinnat av grenar med bark på som de kan gnaga av. Har man en stimulerande miljö som minskar stress så brukar det fungera bra mellan undulater. Friflygning minst 2 timmar per dag. Lekträd i rummet. Om du skaffar en hona tror jag det blir bäst.

Kika på undulatportalens annonser bl a efter undulater som behöver ett nytt hem.

Att han hackade efter andra då du såg honom kan beror på stressig miljö, det behöver inte vara så i en bra miljö.

Buren måste vara minst 70 bred, 45 djup o 60 hög men gärna större.

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterburar.html

På blocket finns begagnade burar (måste rengöras med exvis hett vatten o såpa)

Lycka till :)

malin--a
0

Tack för alla tips! :) Ska prata med mina föräldrar och se vad dom säger. Men det som är är att jag inte vill skaffa en till, och så bråkar dom kanske så sitter jag där och måste ha den i en annan burObestämd

MimmiH
0

Det är väldigt sällan de bråkar så att man inte kan ha dem ihop. Då brukar det ofta lösa sig genom att skapa en mer stimulerande miljö, mer friflygning eller ändra kosten.

Var bor du någonstans?

malin--a
0

Jag bor utanför Göteborg.

MimmiH
0

Ååå, jag vet flera undulater i Tranemo som söker nytt hem. Em tjej som måste minska ner. Se annons på undulatportalen. Rubriken är 2 undulater söker hem, men det är 5 som söker hem.

Glömde säga att det bästa är att de får träffas första gången utanför buren så att de kan dra sig undan om de skulle behöva det. Möblera om i buren o sätt in nya leksaker under tiden så buren blir ny för båda undulaterna.

malin--a
0

Okej, ska kolla. Men de är inte så säkert att mina föräldrar vill ha en till…

Ska bara passa på att fråga vad minsta måtten för en undulat bur med en undulat är? Och med två?

MimmiH
0

Minsta tillåtna mått för en undulat som är upp till 20 cm lång är 70 bredd, 45 djup o 60 höjd. Det är samma mått för 2 undulater. Om det är en stor undulat man har, exvis engelska så ska den vara minst 90 bred, minsta bottenyta 0,45 kvm, höjd 60.

Tips på lagliga burar:

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterburar.html

malin--a
0

Oj då! Då tror jag inte ens att våran bur är laglig… Är inte sådär insatt i just undulater, jag är faktiskt livrädd för Kurre, hahaTungan ute

Tack för länktipset! Måste absolut skaffa en större bur(!).Glad

MimmiH
0

Är du livrädd för Kurre?FörvånadGlad Vad är du rädd för att han ska göra?

Det låter som en bra plan, att skaffa en större bur alltså. Kan tipsa om denna tråd, hon som brukar tipsa i den bor också i Göteborg, det är Mylisaisse, drutten2 här :)

http://undulat.forum24.se/undulat-about6955.html

malin--a
0

Att han ska bita mejSkäms Så det är pappa som får "dressera" honom ;)

Tack ska kolla!Glad

MimmiH
0

Aha, men undulater kan inte bitas så hårt som större gojjor. Prova att ge honom lite hirskolv ur handen då och då.

Har han några leksaker förresten? Kan tipsa om druttens leksaksshop:

http://undulatleksaker.dinstudio.se/

drutten2
0

En bit hirskolv och för försiktigt fram handen i buren en bit och håll stilla,det kan ta en stund och ibland flera gånger innan han vågar gå fram… tvinga honom inte… du måste vinna hans tillit och det kan ta ett tag, tålamod är ett måste…Flört

Jag tror inte att han skulle bita dig, om du inte greppa honom förstårs… han skulle nog bli väldigt glad av att få komma ut och träffa dig, och framförallt få en kompis… brukar oftast känna sig lite modigare då de är två.GladFlört

malin--a
0

#20 Japp! Har massa olika leksaker som jag brukar byta ut då och då :)

#21 Han brukar vara ute och flyga och sätta sej i våra hårOskyldig Ska testa det med hirskolven! :)

MimmiH
0

ÅÅÅ vad bra att han får vara ute o flyga o har leksaker Skrattande

malin--a
0

#23 Såklart han får va ute och flyga! ^^ Buren står öppen hela dagarna =)

MimmiH
0

Toppen - det låter jättebra Glad

drutten2
0

Så skönt för honom.Skrattande

Ja testa det med hirskolven,

det är såå mysigt att ha dem på handen.Flört

[Pelisa]
0

Vilken snygging!

Vad menar du med att han är ond?Tungan ute

malin--a
0

#27 Jag säger det på skoj, han tycker om att bitas, är absolut inte seriös när jag kallar honom för ond Glad

[Pelisa]
0

Jaha!Tungan ute

Då är han lite lik min undulatTungan ute

kallepudas
0

Dom kan ju bitas lite av naturen eller ska man säga personligheten.

Hade en bitsk hona en gång…hon var handtam men satt bara på handen,axel,finger om hon själv ville…så ibland när hon inte ville så fick man sig ett rejält bett av henne…Glad Och bara några minuter kom hon flygandes & landade & var så go så…så helt naturligt. Undulatungar nafsar & biter lite för att kolla läget lite…