Genetik funderingar..
Har en opal typ2 hona (även kallad rainbow) och en som jag tror är en gulmaskad typ2 kille och parar dom, vad kan jag få för färger på ev ungar då? :)
Kan du säga lite mer exakt vad din hona har för teckning?
För att klassas som rainbow ska hon vara blå gulmaskad ljusvinge opalin, stämmer det in på din hona?
Och är din hane en blå standardtecknad gulmaskad typ 2?
Vet du något om deras föräldrar?
Utan att veta något om deras bakgrund kan jag bara utgå från deras synliga gener. Därmed kommer alla ungar bli standardteckade och ur den blå serien om båda föräldrarna är det. Gulmaskningen följer ett mer komplext schema men troligt är att alla ungar blir gulmaskade.
Honans opalingen kommer inte föras vidare synligt till ungarna, men alla hanungar kommer bli split opalin. Och om hon är ljusvinge kommer det inte heller bäras synligt av ungarna, då det är en recessiv gen som behöver anlag från båda föräldrarna för att bäras synligt.
Är du osäker på fåglarnas exakta färger så skulle en bild eller två hjälpa. :)

Redan efter första stycket insåg jag att jag nog måste få hit en kamera å fota Mork å Mindy som dom heter! :) Återkommer så fort jag fixa bilder! :) Kan ta ett par dagar!
Tack för svaret så länge!! :)

Oj så fina.
Mindy är ingen Rainbow, de ska då vara himmelsblå skuggvinge opalin gulmaskad typ 2.
Mindy är: Himmelsblå Opalin Gulmaskad typ 1, jättefin.
Mork är en: Standardtecknad koboltblå Gulmaskad typ 1. också jättefin.
Som den i förgrunden:
Riktigt fina fåglar du har där

Tack då vet jag! :) Fast Morks blå färg stämmer dåligt m verkligheten…Den e mer turkosgrön blå… m riktigt gul mask!
Han är nog en gulmaskad typ 1 i alla fall. 

hahah, ja gulmaskad e han, säkert typ1 med om du säger detr (jag kan inget om det) vvar bara färgen jag kände inte blev rätt! :)
Ah, men han är koboltblå… fast på gulmaskde går det gärna över lite i turkost när de är gulmaskade.

Ok! Litar på dej! :) Alltid kul att veta vad färgerna heter ju! :) Nu till min fråga då.. vet ju inget om deras bakgrund, men utifrån vad vi nu vet, vad kan jag få för färger och teckningar på ev. ungar av dessa två?
Jag är faktiskt jättedålig på anlag ooch hur ungarna blir.
Det jag är bra på är att se färgteckningar.
Meen fråga gärna på UndulatPortalen där finns ett flertal duktiga som säkert kan hjälpa dig.

Man kan inte va bra på allt! ;) Å att kunna se vad det e för färgteckningar e ju inte kattskit det heller! ;) Ok, skall kolla där med!!
Zack&Zeke här på iFokus är ett genetikproffs - enligt mig iaf - så du får säkert svar här :)
Fina fåglar :)
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Jag har förstått det! :) Får se när proffsen anläder då om jag kan få en hint om vad det kan bli! :)
Tack! jag e mycket glad över mitt par! Nu väntar jag in en vacker liten unge ifrån Kalle här med så får vi se om jag kan finna den en partner innan sommaren e över, då har jag en fin liten mini flock att ta in till hösten! :)
Oj, så spännande. Han har jättesöta ungar, var själv lite sugen ett tag.
Vet du vilken det blir… nyfiken.

Om du kollar kalles tråd, "Bur och dess invånare", inlägg fyra så har du två gul/gröna sötnosar, en av dom blir det! :)
Sen skall jag försöka finna en partner till den då! :)
Vad kul Wassago :)
En sak kan jag iaf säga och det är att ingen av ungarna kommer att bli grön. Grönt är dominant över blått och kan inte bäras dolt/recessivt bakom blått.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
ÅÅ de två är ju så söta!

Jag håller med drutten2 om färgbestämningen av fåglarna.
Utan att veta/ta hänsyn till vad för gener de möjligen bär dolt så kan jag bara säga att de skulle få 100% standardtecknade ungar ur den blå serien, 50% himmelsblå och 50% kobolt. Gulmaskningen följer ett mer komplext arvsschema, men troligen skulle en hel del, om inte alla ungarna även bli gulmaskade.
Inga ungar blir synliga opaliner, men hanarna kommer vara split (bärare) för opalin.
En liten rättelse angående rainbows, för att klassas som rainbow så ska undulaten vara blå gulmaskad ljusvinge opalin. Alla nyanser av blått är alltså tillåtna, himmelsblå, kobolt och mauve, de kan vara både gulmaskade typ 1 och typ 2, men de måste även vara opaliner och ljusvingar, ej skuggvinge eller gråvinge.

Så om jag förstått det rätt så kommer alla eventuella ungar att likna hanen i mer el mindre utsträckning? Och hanarna av ungarna kan bära anlagen för honans teckning (enkelt uttryckt)?? :)
Tack så jätte mycket för svar!!
#22 ah så det är all sorters blå som är Rainbow, tack för upplysningen.
# 23 stämmer gott det.

Tack!! Då e jag med! :) Återkommer m bild på den nya framöver!!