Djuraffär
För ett tag sen när jag var i djuraffären så såg jag en gammal gubbe i en rullstol som skulle köpa en fågel. Det var en undulat, och han hade också köpt fågelmat (antagligen bara skräp). Men det jag la märke till var att personalen hade lagt fågeln i en kanske, 10x5 cm låda? Jättesynd om fågeln, hörde hur den pickade där inne och försökte komma ut.
Dessutom ska väl undulater vara minst 2&2? Stackars fågeln :/
Vad tycker ni om sånt här?
Ja, undulater ska hållas minst två och två, men vem vet .. han kanske hade en undulat hemma som var själv och ville ha en kompis? :)
Sådana lådor används ju endast vid transporten från djuraffären till hemmet, under en förhoppningsvis kort tid.
Undulater ska ju hållas mörkt vid transport (enligt våran veterinär iaf), så det är ju mindre stressigt för fågeln att hamna i ett mörkt utrymme.
Är man varsam med "paketet" så är det ju inga problem .. bästa skulle ju vara en transportbur.
- Therese
#1 jag är ganska säker på att han inte hade det för han frågade frågor hur man skulle ta hand om de och så. ;)
Jaha okej. Men jag tyckte den ändå var för liten för fågeln, den var liksom där och pep och pickade..
#2 Jo, jag hoppas nog alltid på det bästa ..
Tyvärr så har djuraffärer en tendens att inte upplysa om att vissa djur faktiskt ska leva två och två, just för att dom är flockdjur.
Det du kan göra är ju att du pratar med djuraffären och ber dom upplysa om det för att det är faktiskt lag om att undulater ska bo minst två tillsammans.
Tror nog det blev lite läskigt och ovant för stackarn!
Jag skulle nog själv inte blir så överlycklig om en främling nån dag bestämde sig för att trycka in mig i en låda!
Skämt åsido. :)
- Therese
det ska vara små lådor när man transporterar dem för att inte ska kunna skada sig om de blir skrämda
Fruktansvärt att undulater säljs som ensamfåglar. Bra idé att prata med zooaffären.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
kanske hade en hemma men ville ha mer tips? finns ju ingen som kan allt.och nya tips dyker ju upp hela tiden
#6 men jag är faktiskt säker på att han inte hade något ;) För han hade köpt allting man behöver typ, buren bar hans fru på.
oki då var det nog så.hoppas han han hämtar en till snarast
dom som köpt undulat(er) av mig frågar jag alltid om dom har haft eller har fåglar…men ljuger dom en rakt upp i ansiktet kan man ju inte göra så mycket åt det heller. Man får väl hoppas dom svarar ärligt.