Bredd mellan gallert
Hejsan!
Har en bur som jag tänkte använda till mina 2 kommande undulater.
Där är 1,7 cm mellan gallrena. På nått ställ 2 där dem har blivit böjda lite.
Går detta bra?
Pratade man uppfödare som jag ska köpa mina undulater ifrån och han sa att så länge det inte överstiger 2 cm så är det okej.
Det är ingen fara.
På mina nybyggda burar har jag använt 12,7mmX12,7mm och där kan inte ens en undulat få ut näbben ens.
PÅ den andra buren har jag nät som är 19mmX19mm & det fungerar fint till undulater oxå utan att dom kan få ut huvudet & fastna.
okej, vad bra =) Det är mest det som jag är rädd för att dem ska få ut huvudet och skada sig.
Jag är inte säker på att undulater inte kan fastna med den gallerbredden.
Man brukar rekommendera ca 10-13 mm gallermellanrum till undulater.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
okej =(
Denna buren följde lagen på måtten. Det är jätte svårt att hitta en bagagnad bur som följer minimum måtten enligt L80 lagen.
Har inte råd att lägga nästan 2000:- på en ny bur.
Har hittat en nu med mindre bredd mellan gallert och den har måtten längd: 70cm, höjd 70 cm och djup 50 cm.
Den är precis laglig.
Ja, men när vi kom dit och såg buren så var den bara 50*40*28 :S
Så en kompis till mig har beställt hem en bur med måtten 80*80*50 =)
Nej men, va synd.
Va bra att din kompis fixar en laglig bur.
Ja, blev lite besviken när jag kom och titta på den när dem hade sagt andra mått.
Ja =)
Lägger in en bild på ett perfekt nät för burar til undulater/finkar.
Kan vara krångligt för vissa med att bara läsa ett mått så….se bild…en bild säger mer än tusen ord & med ett sådant nät kan ingen undulat krångla sig ut/fastna mellan maskorna…helt omöjligt! Mskorna är på detta nät 12,7mmX12,7mm
Vad jag har hört så kan de fastna med huvudet och skada sig med en gallerbredd på ca 2 cm - de kan alltså troligtvis inte komma igenom, men fastna!
Det brukar rekommenderas 10-13 mm gallerbredd för undulater.
#12 och 12,7 mm är imellan 10-13 eller? och när det är fyrkantsnät & inte bara ett rakt galler som många burar har så är det en betydlig skillnad på nät & galler….men det beror ju på vad man ser.
När det gäller gallermellanrum eller gallerbredd så brukar man rekommendera ca 10 mm. Är mellanrummet större kan vissa undulater riskera att fastna med huvudet och skada sig. Undulater är olika stora.
10mm rekommenderas till fikar…undulater är större & då fungerar 12,7mm mycket bra.Hur vet jag då detta jo som en av bilderna jag visade så syns det ju rätt tydligt att inte ens en undulatunge som inte ens fått fjädrar kan komma igenom eller fastna i ett sådant nät!
När jag skulle ha nät till mina burar(ej galler) utan ett fyrkantsnät så blir ett nät med maskor på 10,6mm bara ett stort enda nät…man ska ju kunna se sina fåglar annars kan man ju lika gärna skippa att ha några överhuvudtaget.
Om du tittar lite på bilderna jag la upp på tråden så kanske du kan kommentera efter det. För all enkelhet så håller jag ju i en 1-krona som man sen kan dela på 4……vilken fågel kan överhuvudtaget fastna i ett sådant nät? Kan tillägga att i så fall är varje undulat/fink-bur som ens går att köpa FEL PÅ för dom har större mellanrum än det nätet jag använder mig av.
#14 Rätt lustigt att du kan klanka ner på ett nät som har maska 12,7mm när man ser i andra trådar runt om på forumet att du rekommenderar GD SPACE-Bur som har nästan 2cm imellan gallret…..vilket nästan är dubbelt av vad till exempel mitt nät har.
Kan upplysa om att nät till burar/voljärer finns i dessa storlekar:
10,6mm 12,7mm 19mm 25,4mm 50,8mm
Kan ju även skriva vilket nät som erfodras till vilken fågel:
10,6=finkar/undulater 12,7=finkar/undulater 19=nymfkakadua
25,4=grå jako,kakadua,amazon 50,8=aror.
Detta är fyrkantsnät…inte nått galler!!!! frågor på det?
http://www.undulatshopen.se/burar-och-tillbehor/fagelbur-tasha-imac.html
Riktigt bra bur till ett okej pris!! 

Även denna en toppen-bur.
http://www.undulatshopen.se/burar-och-tillbehor/gd-rival-med-bord.html
#16 Jag klankar inte ner på nät med maskstorlek 12,7 mm! Möjligtvis har jag skrivit fel någonstans eller så har du missuppfattat mig.