Undulater iFokus

Undulater

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 3401 ggr
EbbaSprallig
2

Klon är borta???

Hej hej!

Jag är liite orolig… min ena undulat Ellie hamnade i bråk med en annan Undulat när jag tänkte ha dem i samma bur. Jag gick och sa åt dem då lade de av men sedan gick jag på toa de hade varit tillsammans i buren i över en timme och det var lugnt men när jag kom in i vardagsrummet igen så bråkade de. Jag märkte med en gång att min Ellie har "tappat" en klo. Hon står på foten och kan hålla sig fast i galret men hon är lite blogit på tån och sen ibland men det är inte ofta så står hon på ett ben…… Vad ska man göra hon  är inte ett dugg tam då jag köpte henne av ett par som bara hade haft henne som prydnad!

en bild på innan hon "tappade" klon! ( jag vet att det är dålig kvalite men den är tagen med mobilen och Ellie är den ljusblåa)

EbbaSprallig
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

krånglade med bilden så här kommer den Skrattande

[kallepudas]
1

Eftersom din fågel inte är tam så bör du ju ta & fånga den,antar att du har en håv eftersom du är fågelägare.

Du kan sen ta din hand runt undulaten,dess huvud ska vara imellan pek & långfinger  & din handflata greppar ju runt fågeln så vingarna hålls på plats. (kläm ej för hårt) Samt fingrarna pek & långfinger ska du ju inte greppa för hårt heller för fågeln ska ju kunna andas.

Du bör ha hjälpe som håller fågel & en som tvättar av foten lite. Klon kommer inte att växa ut så det är ju viktigt att blödningen stoppar,en undulat har ju inte jättemycket blod så att säga.

Klarar du inte detta så ta fågeln till vetrinären.

[kallepudas]
0

som svar på varför hon står på ett ben är ju att det gör ont. Går att jämföra med våra naglar och du kan ju tänka dig hur ont det gör om någon skulle dra av oss en nagel..

En av mina undulater fastnade i en gunga…själva repet  var ju alltid fåglarna & bet i…och blev av med en klo..men som sagt det funkar bra för dom utan en sådan oxå men mycket viktigt att få rent det & att det slutar blöda!

[kallepudas]
0

Här kan du se en bild på hur man håller en undulat.

http://www.undulatportalen.se/kloklippning.html

så ser du hur jag menar.Då kan fågeln inte bita dig & du får ett bra grepp om den så man kan kontrollera & göra det man ska.

EbbaSprallig
0

Jag har tvättat det och så gjorde jag så fort jag såg att det hände det blödde ikke länge heller men undrade bara om de klarar sig utan en hon är en mycket vacker hona och vi hade tänkt att häcka henne snart men nu får hon vänta en liten stund!

[kallepudas]
0

Klon klarar hon sig som sagt bra utan bara foten läkt bra.

MimmiH
0

Du har fått bra svar. Vill bara lägga till att det är bra att ha blodstopp hemma.

http://www.animalpro.com/vet/hund_katt/veterinar/blodstopp.php

Har även hört att potatismjöl ska funka men har ej testat det själv.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

EbbaSprallig
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

okej ja vi kollar till den ofta vi vill ej ha infektioner eller sådant.  här är fyra av mina fåglar :D rätt coola färger måste jag säga speciellt på min hane Jack!

Det där är deras "prathörna de sitter alltid där och småpratar i en kvart om dagen