mask
Symtom vid mask i magen hos fåglar?
Ringde veterinären och hon sa att man kunde använda sig av Axilur som finns på apoteket har någon provat det? vill avmaska min fågel.
Jag har faktiskt aldrig hört att fåglar kan få mask, men det kan de nog kanske. Hoppas någon annan här inne kan ge dig ett svar :)

Fåglar får mask via mat man ger de från naturen, eftersom mask kommer från marken och när man plockar t.ex. maskros och inte rengör den riktigt noga får det mask. detta gäller allt som man plockar från naturen!!!
Hoppas också på ett svar
Jag kan inte heller hjälpa dig tyvärr. 
Hoppas att det hjälper den lille.
Axilur finns inte receptfritt längre så vitt jag vet. Man ska inte avmaska i onödan då avmaskningsmedel är ett gift samt att det finns risk att fågeln blir immun mot avmaskningsmedlet om man gör rutinmässiga avmaskningar. Man kan lämna in avföringsprov till veterinären för att konstatera om fågeln har mask. Till en fågelkunnig veterinär iaf.
Jag tar in grenar o växter från naturen och mina 8 undulater har inte mask så vitt jag vet.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Axilur finns receptfritt på apoteket samt att det finns även receptbelagda axilur.
De får inte mask så länge man tvättar all material från naturen! Mina 2 fåglar fick mask p.g.a av att jag inte var tillräklig noga med att tvätta.
Hur ser man att ens fågel har mask?

Mina fåglar som fick slutade pipa de sov hela dagarna, deras avföring var grön och det fastnade i baken på dem så de var helt kladiga. De blir även uppruggade.
Men det är bara vad jag upplevde man måste få det bekräftad av en veterinär om de har mask eller inte. De verkade även lite obstiperade.
#7 Okej, tack för svaret. Mina fåglar piper nästan dgnet runt istället, busar och har sig. Och deras avföring är svart och fin. Då behöver jag nog inte oroa mig;) Men nu vet jag iaf vilka tecken man ska komma ihåg ifall man misstänker att fågeln har mask.
ja det var ju verkligen bra att veta… här är det svart och fint oxå. 
jag ville veta mer om detta med mask och grön avföring. Kollade med en mycket kunnig fågelveterinär:
Citat:
Inälvsmask ger endast symptom om de finns i stor mängd. Kan orsaka förändrad spillning, avmagring, i enstak fall till och med stopp i tarmen. Dock är det mycket ovanligt hos sällskapsfåglar i Sverige. De som lever ute på somrarna med markkontakt är de som löper störst risk att drabbas.
Det är jättesvårt att säga vad grön avföring orsakas av. Många fåglar har normalt sett en grön avföring så ofta är det inget onormalt alls. Sedan är frågan vilken del i spillningen som är grön. Är det "korven" som har ändrat färg, eller är det den normalt sett gräddfärgade urinsyran? Om det är urinsyran som blivit grönfärgad är det ofta ett oroväckande tecken som tyder på problem med levern.
Min ena undulathona har haft vattning avföring. En "korv" mitt i och som vatten runt om. När hon sovit har det suttit mkt bajs ibak som hon tagit den och putsat sig efter. Sedan under dagen fin igen. Äter som vanligt fast korven är grönaktig idag.
De kan ju få problem med bukspottkörteln och då kan de få såhär. Jag har gett fågelkol för att stoppa ev diarren. Hon är ju pigg , men fortsätter detta ska jag ringa veterinären för de kan fort bli uttorkade.
Stackars liten.
Tycker att du ska kontakta veterinär, låter som om hon fått någon bakterie eller möjligtvis har probelm med levern.
Ja, jag håller med Drutten2.
Här finns en lista med fågelkunniga veterinärer:
Tack Drutten å Mimmi
Ja jag tog kontakt med Mälardalens Djursjukhus. Träffade veterinären själv som är duktig på fåglar. Hon var med på Djursjukhuset på tv förut. Kände igen henne på rösten.
Hon visste inte vad det kunde vara ev äggledare eller ngt annat. Hon ville se henne isåfall och ev röntga henne. Min lilla Snutty är ju så rdd så hon skulle väl dö på kuppen om jag åkte över 15 mil. Hon tyckte jag skulle avvakta över helgen, men att ngt är ju galet men mask var inte valigt på undulat så det trodde hon ej.
Läste om bukspottkörteln på nätet. Hon är ju pigg, äter och bråkar med sin fästman..och även lite fredagsmysputsning har de hunnit med också :)