Maja och Pelle
Ja nu har jag följt alla goda råd om hur jag ska göra för att Maja och Pelle ska gå in i buren. Det blir 4:e dagen på gardinstången, ja dom flyger ju runt förståss. Jag vill verkligen inte jaga dom för att få in dom, så det blir en utedag till. Jag tycker att dom skulle vara både hungriga och törstiga. Vilket dom med all säkerhet är.
Dom har fin pinne direkt vid ingången, ett fint träd utanför buren i anslutning till inflygningsplatsen. Ingen mat ute, god mat i buren. Ja jag vet verkligen ingen råd. Förutom att fånga dom och ta in dom i buren igen. Men sen vet jag faktiskt inte om jag är pigg på att släppa ut dom i morgon igen för att sitta ytterligare 4 dar på gardinstången. Nu blir jag faktiskt lite kluven.
Har försökt med hirskolv i handen och på pinne. Det har inte funkat heller. När dom flyger runt tycker jag inte ens att dom försöker ta sig mot burern, och det jag har uppfattat är att dom känt sig trygga där, dom leker ganska mycket grejar med pinnarna och blåbärsriset, plockar sig och varann sitter och "gurglar" osv. Vad kan jag göra mera ???
Isoflora
Hmm, detta är verkligen inte mitt specialområde. Kanske kan du placera buren lite högre upp?
Det bästa är kanske att de får vara inne ett dygn och äta upp sig ordentligt innan du släpper ut dem igen?
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Ja och jag tror inte jag tapetserar om riktigt än. Dom har hittat ett ställe som dom gillar, där är det inte fint på väggen, men det kan jag ta. Huvudsaken är faktiskt att dom lär sig att gå in i buren. Jag vill ju helst ha det så fritt, men inte att dom är utan mat och dryck i 4 dar.
Hur gör du Mimmi med alla dina, är dom duktiga och flyger tillbaka in i buren ? Jag tror kanske också att nu tappade dom sina förebildar - mamma o pappa- som säkert flög in i buren. Ja vi får se om nån annan har ett fungerande tips. Själv har jag bara haft en undulat - min dotters- han var väldigt tam så där fanns inte detta problemet, en Nymfparakit också väldigt tam och flög till sin bur när hon ville gå in. Är det skillnad på kön när det gäller att få dom tama. Har bara haft pojkar tidigare.
Isoflora
Mina lever i voljärer så jag har inte erfarenhet av friflygning tyvärr. Detta beror på hälsoskäl (hos mig) att dom får leva i voljärer även om jag önskade att jag haft möjlighet att ha dom fria.
Dom lever i två voljärer som har förbindelse med varandra - en utomhus och en inomhus. Den som är inne är 2x1x1,75 m och den ute är 5x3x3 meter. De får vara ute när det är minst 2 grader varmt o inget oväder (inne är det 15 grader under den kalla årstiden för att temperaturskillnaden inte ska bli för stor.
Jag tycker mig ha märkt att hanarna är tamast hos mig men jag har hört om honor som är extremt tama o klättrar på kroppen o sitter på huvudet trots en stor flock så det är nog individuellt.
Det lär finnas olika knep man kan ta till för att tapetrivning ska minimeras.
Hoppas du får fler svar :)
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se