Ägg... utan holk?!
I dag när jag kom hem från jobbet så låg undulat honan på bur botten…jag trodde att hon var sjuk när jag plöttsligt fick se två ägg under henne…
Vi har en hona och en hane i samma bur, Har aldrig sett någon parning, och har HÖRT/LÄST att de aldrig får ungar om man inte sätter in en holk (det har vi heller inte gjort)
Nu är frågan… hur stor är chansen att de är obefruktade ?
Och vad gör jag nu…. antar att de måste ha special foder för att inte drabbas av deverse vitamin brister…
OM det är ungar i äggen… kommer de då para sig igen så fort ungarna är flyttklara…
OM vi behåller två ungar tex… kan då föräldrarna para sig med dom ???
Många frågor blev det…
Från en mycket paff undulat mormor
Hej, så vitt jag vet så är det ganska ovanligt att det blir ägg när man inte har holk. Vet inte hur stor chansen är att de är befruktade.
Föräldrar kan para sig med barn och få ungar. Men det brukar som sagt inte bli ägg om man inte har holk. Och man kan kasta ev. ägg efter att man lagt dem i frysen.
Vad har de fått för mat tidigare?
När man häckar undulater så brukar man "mata upp" dem med proteinrikt foder ett par veckor innan man sätter in holk, exvis groddade fröer och ägg eller äggfoder och grönsaker. Kalk är viktigt, samt kosttillskott.
Om du navigerar in på Artiklar i svarta menyraden långt upp och kollar under häckning så kan du läsa mer.
http://undulater.ifokus.se/articles#4d7124abb9cb46214104716e-1-hackning
Ett alternativ kan kanske vara att kasta äggen - lägg dem i frysen innan ni kastar dem. Dock vet jag inte om man ska ersätta äggen man kastar med plastägg. Alternativet kasta ägg som honan ruvar är undertecknad för blödig för.
Hoppas du får svar från någon uppfödare :)
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Hej
Ja nu är jue inte dessa släkt ( vad jag vet ) och jag är för blödig för att ta bort äggen från henne, Men även om de skulle bli ungar av dessa.. om de är befruktade så får vi göra det bästa av situationen, Min sambos mormor har två undulater och letar fler så där har vi ett gott hem..
Vi skulle gärna behålla två stycken OM det var så att de inte parade sig.. föräldrar och ungar där imellan.. men ja i så fall skulle alternativet att ta bort äggen vara mycket lättare, Man vill självklart inte inavla..
kan tänka mig att det är en aningen svårt sålt med undulater.. skulle man rent teoretiskt kunna ta bort några ägg om det visar sig att hon får väldigt många ? ( känner mig väldigt elak nu ) eller blir honan deprimerad och märker av det ?
Förundras över att de har blivit ägg överhuvudtaget då vi som sagt INTE har holk och aldrig sett några parningsbeteende dom imellan… Men kanske är det helt enkelt bara så att honan lagt obefruktade…
Hanen är iallfall där och hjälper till med att mata henne medans hon ruvar..?!
Tack för ditt svar :)

Kan tillägga också att hon/dom INTE fått något speciellt vitamin berikat foder… utan den vanliga undulat blandingen man köper på ica, Får också grönsaker då och då och ibland frukt,
Är det möjligt att äggen ÄR skadade p.g.a hon inte fått special kost.. eller är det hon som kommer ta stryk av detta ? Gör det någon skillnad om jag börjar tillsätta annat nu ?
Jag har mejlat en uppfödare med 60 års erfarenhet - jag hoppas han har möjlighet att svara. Hoppas även Cruella de Vil tittar in - hon föder upp undulater bl a.
Det verkar vanskligt att ta bort några ägg för alla brukar inte vara befruktade, någon eller några ungar kan det vara fel på - sådant som vi inte märker men som undulatföräldrarna vet så de ger inte den ungen mat - kan tyckas grymt - men så är naturen.
Ja, det borde göra nytta att ge mer näringsrik mat nu. Du kan ge dem kokt ägg, sepiaskal (Kalk), snäckskals-kross (kalk) med mera samt groddad fröblandning om du ska låta henne ha kvar äggen.
Men som sagt - jag har inte alls någon erfarenhet av detta så jag hoppas du får fler svar.
Uppfödaren med 60 års erfarenhet kommer att svara på frågan i nästa nummer av tidningen Fågelhobby men jag kommer att få svaret en månad innan. Han har inte möjlighet att svara nu, tyvärr.

tack MimmiH jag väntar med spänning på svar :)
Vet du om de får flyga fritt nu när honan ruvar eller ska man ha dom instängda i buren tills vi vet om de är befruktade ägg ?
Dom får flyga fritt :)

Ingen annan som har erfarenhet av detta ?
Det är inte helt ovanligt att honan lägger ägg på burgolvet om hon
väldigt gärna vill häcka och ingen holk finns.Det är bara att slänga
äggen så fort man upptäcker dom.Honan lägger sig inte stadigt
att ruva förrän andra ägget är lagt.Har det bara gått några dagar
så har inget hunnit hända i ägget.Dessutom fungerar det
knappast att föda upp en kull ungar på burgolvet.Vill Du häcka
paret,skaffa en holk och förbered ordentligt för en kull.
Lycka till!
det är ovanligt att honan lägger ägg på burbotten:) det som triggar det är för potinrik mat så som för ofta groddade frön, ägg, äggfoder, majs, ärtor:) därför skall man inte ge för mycket av det för då hamnar dom i häck men man skall heller inte utesluta den sortens mat helt ur kosten:)
dom kan para sig med ungarna och ungarna kan para sig med föräldrarna men som sagt är det ovanligt:) så se över kosten så den inte är för protinrik:)
du måste ha om du ska häcka dom groddade frön varje dag till dom, grönsaker, örter, bär, frukt, äggfoder/kokt ägg, mineraler, massor av kalk fri tillgång på det, morötter både riven och hel är nyttigt och bra vid häckning:)
sök också i artiklar och läs på om häckning så du är väl påläst om det så du vet vad som händer:)
// Johanna.
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Tack för ditt svar Johanna !
du skrev "det som triggar det är för potinrik mat så som för ofta groddade frön, ägg, äggfoder, majs, ärtor:)" jag kan bara nämna att dom aldrig någonsin ätit sådant.. de har fått undulat blandningen från Ica !!!! och någon äppelbit då och då, De har även fått hirs kolvar och brocoli men de har knappt smakat på det även om jag lagt in det då och då…
Kan det vara så att undulat blaningen på Ica skulle vara såååå protoin rik ??
jag förstår faktiskt inte detta…
Hur som haver ska jag börja ge dom det du skrev nu, frågan är bara om de kommer att äta det..
Hur går det? Ruvar hon fortfarande? Har det kommit fler ägg?
Jag vet inte vad fröblandningen från ICA innehåller - står det på förpackningen? Vore intressant att veta.
här kommer lite tips/fakta till dig:)
mineraler, Jod, kalk och vitaminer är lika viktigt för hos som för undulater och även andra djur:)
Jodsten, sepiaskal, mineralblock och även lerstenar skall man se till att ha fri tillgång på:) undulater likt andra djur kan få t ex jodbrist och även andra brister så det är viktigt som sagt var:) jag använder mig av foderkalk som är blandad med snäcksand/snäckskal:) det är bursanden som är farlig för dom då den kan packa sig i krävan så undulaten/papegojan dör!! som bottenmaterial använd tidningspapper, bordsunderlägg, kökshandukar, hö, halm eller bokspån:)
vitamier är också viktiga då burfåglar oftast har A-vitaminbrist men det skall vara vitaminer man strör på fodret:) har man det i vattnet måste man vara noga med att inte ha vattnet ståendes förlänge utan byta ut det:) genom att ge din fågel/fåglar grönsaker, örter, bär varje dag och lite då och då frukt minskar man också att dom får vitaminbrister och andra brister:) du kan också grodda frön som är supernyttigt eller blötlägga fröna över natten som också är supernyttigt:) för att lyckas med detta kan du riva ner morötter eller mixa paprika, eller annat gott och blanda ner det med fröna:) då måste dom äta av det nyttiga varje gång om tar ett frö^^
på denna hemsida kan du köpa allt du behöver till din fågel:) det är verkligen superbra:)köper själv därifrån och många med mig:) http://www.undulatshopen.se/halsa-och-kosttillskott/
vitaminpullver ge 3 dagar i veckan:)
under sommaren kan du också ge din undulat/undulater gräs, maskrosor samt blomman och fröna:) men också våtarv, grodbald och stängerna, mjölkört, klöver både vit och röd, frögrässtänger, blad från lövträd, smultronblad, hallonblad, blåbärsris:) även blåbären, smultronen och hallonen kan du ge dom:) samt lingon, björnbär, tranbär, hjortron, rönnbär, vinbär, kruskbär,jordgubbar:) ger även mina solrosskott, ärtskott, egenodlad vetegräs, havregräs,råg och korngräs och axet från dessa sädesslag halvmoget och moget:) även linfrögräs och sesamgroddar:) morötter hela och rivna får mina dunisar varje dag då det är supernyttigt:)
giftiga saker att ge undulater är: AVOKADO, LÖK,RABARBER,CITRON!!!!
någon gång då och då inte för ofta kanske en gång i månaden kan man ge kokt ägg men det är superhäckningstriggande så bara då och då:) då får dom i sig lite extra protin, ger dom också då och då mjölmask/insektsfoder:) utöver om man skall häck då skall dom ha det varje dag;)
fröblandningen från ica är inte bra då dess frön är doppade i honug som kan vara förklaringen på häckningsviljan:) i den länken jag satte in kan du köpa superbra foder till fåglarna som har god kvalité:)
detta var lite från mig:) och inte att förglömma, tålamod och undulatägande går hand i hand;) man skall aldrig ge sig utan fortsätta om det så skall ta ett år för dom att äta av nyttigheterna;)
// Johanna.
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
Många bra tips där från Johanna :) Aha - ja, honungen kan vara förklaringen till häcksuget - kanske är det även tillsatta vitaminer o proteiner (aminosyror)?
Hur ofta man bör ge vitamintillskott beror på vilket kosttillskott man ger. Omni-Vit är starkare än Birdcares produkter. Omni-Vit ges en gång i veckan till ickehäckande fåglar och 2 gånger i veckan till häckande fåglar.
http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterkosttillskott.html

Tack så jätte mycket för alla svar och tips.. Jag har tyvärr inte kvar kartongen till fodret då jag häller allt i en big pack låda med lock, Lättare att fylla skålarna då utan att fröna flyger hej vilt.. :)
Jag köpte foder från djur affären förut till mina tidigare undulater och även till Nymfkakaduan vi hade då, Men jag kommer ihåg att jag oroade mig för dammet eftersom fodret låg i en stor tunna utan lock..
Så därför har jag köpt fodret från ica till dessa.. ska se om ja kan hitta inehållsförteckningen på nätet :)

Hej..
Ruvandet pågår och 4 ägg hitills har det blivit.. ( ett varannan dag)
När hon hade lagt 2 ägg och jag upptäkte detta så tog jag äggen och la i en liten kartong som jag ställde på botten där hon låg. ( typ som en skorkartong) med en hadduk i, Det accepterades.. men igår la jag där och petade i hö och det var tydligen mycket dumt gjort..
Imorse låg två ägg UTANFÖR skokartongen !!!!!!!!!! HUR ÄR DETTA MÖJLIGT ??? inte kan de väl bära sina ägg ??? Ett var trasigt.. och ägg gulan rann ut när jag lyfte upp det.. (betyder det att ägget var befruktat? ) det andra var helt så de la jag tillbaka i lådan.. förmodligen så är det nerkylt och kanske inte går att rädda i allafall?
Är det hanen som lyfter ur äggen ??? bör de spepareras ??

Det slog mig nu att hon kan ha kraffsat ut äggen ur lådan… och sedan måste dom lekt med dom för de låg så långt ifrån…
måste ordna ett med högre kanter…!!!! och absolut inget hö!
Hmm - tveksam till om du ska göra någon form av bo. Kanske bäst att skaffa holk i så fall - med liten fördjupning i mitten. Men du kan nog inte räkna med att det blir något av denna kull. Hoppas du får fler svar.
Anna-Carin har superbra holkar - tyvärr kan hon inte skicka förrän den 26/1 tror jag.

Min sambos mormor hade holk så han har hämtat hit den.. Nu är det bara två ägg kvar !!!! jag tror det är hanen som pickar sönder dom.. har dock inte sett det ?!! Ska man separera hane och hona när de häckas ???
Om du kikar under Artiklar har vi flera om just häckning.
Man brukar normalt inte sära på hane och hona vid häckning. Det kan också vara så att äggen är obefruktade, jag tror jag har läst någonstans att de kan känna om något ägg är obefruktat. Dessutom blir det fel för att de inte har någon holk. Dessutom så är de inte uppmatade för häckning vilket kan göra att de kanske vill äta av äggen för att få näring? Bara lite spekulationer.
Jag tror du får inrikta dig på att det inte blir något av denna kull eftersom den inte var förberedd. Som drutten2 sa så finns det flera artiklar om häckning. Läs på ordentligt innan du börjar häcka dem :)
Man bör aldrig flytta äggen som honan har lagt, fåglarna blir störda. För övrigt är det stor risk att ungarna ändå dör, om honan ruvar fram dem på en burbotten. Oavsett honan ruvar eller inte är det alltid bäst att plocka bort äggen om de läggs på golvet.
Fåglarna bör inte häcka utan förberedelser och ska matas upp ordentligt. Jag förstår att det kan vara lockande att låta dem få sina bebisar men i ett sånt här fall anser jag att det är bättre att ta bort äggen direkt, låta fåglarna lugna sig och sedan börja mata upp dem för att genomföre en häckning på "rätt sätt" om man vill ha ungar.
Erinrar mig en dåligt förberedd häckning på ett annat forum där mamman till ungarna först började plocka ungarna och sedan dog. Pappan skötte om bebisarna men av någon anledning var de svaga och dog en efter en. Tror att en unge överlevde???
Visst kan det gå bra många gånger men jag råder dig inte att chansa. I all välmening.
Som svar på frågan om man ska separera föräldrarna så bör man inte göra det i annat fall än om ena föräldern t ex plockar ungarna eller t o m biter ihjäl dem. Det kan lika gärna vara honan som har sönder äggen. Särskilt om hon har brist på något och blir medtagen under äggläggning och ruvning. De kan även få smak för sina ägg om ett ägg går sönder eller liknande.

Tack så jätte mycket…jag har börjat ge henne ägg, skal , rivna morötter och groddar fröer som snart är klara.. men det kanske är på tok för sent. Är det så att hon kan ta ihjäl ungarna sedan när dom är kläckta p.g.a brist p.g.a hon inte var uppmatad innan så förstår jag argumentet att ta bort äggen, Det jag tänkte var att det redan var gjort… att hon redan har en brist och att även om ja tar bort ägg för ägg så kommer jue detta pågå några dagar till, Jag tänkte att om hon fick brist av att lägga ägg så var det redan för sent och därför så kunde jag lika gärna låta dom få vara kvar, då jag ända inte kan stoppa henne från att lägga dom.. förstår ni hur jag menar.. Har hög feber och är lite svammlig just nu,
Tanken är inte att vi tänker sätta in någon holk och försöka få fram en ny kull..
Dessa fåglar kommer från en riktig fågel galning och jag vet inte ens deras ålder, det enda jag "vet" är att de är obesläktade men det behöver inte stämma. Han som vi köpte dom ifrån sa att dessa två fungerade mycket väl ihop och var kära, Och satte vi bara in en holk så skulle det bli ungar direkt, Men vi sa tydligt att vi inte vill föda upp utan bara ha för sällskap, Har kennel verksamhet när det gäller hundar och det räcker gott och väl, Vi är varken pålästa och har inget intresse av att föda upp fåglar, Men när hon la äggen så tänkte ja att man får göra det bästa av situationen… jag hade inte hjärta att bara ta bort… blir inte honan deprimerad.. ? Men jag får tänka om,
Vi hade dock tänkt köpa två undulater till eller nymfkakadua/duor och när jag såg äggen så tänkte jag att jag kanske får behålla 2 ungar istället,
Men vad ska jag göra om detta fortsätter… om hon lägger ägg igen och igen och igen.. även om ja tar bort äggen måste hon jue få kraftig brist och kanske tom framfall tillslut ?
Jag ska läsa alla länkar ni gett mig… Jag är faktiskt lite orolig över hur detta ska sluta… borde kanske valt 2 hanar.. Men det jag fick höra var att det inte var möjligt att honan började lägga ägg om man inte satte in holk… :(

Vad jättefina de är <3 Jag förstår din oro efter det som hänt. Det är iaf väldigt ovanligt att de lägger ägg om och om igen utan holk.
Om du inte ska häcka dem så skulle du kunna byta fröblandning till en utan honung o utan tillsatta vitaminer. Och ge en ganska karg kost och se om det hjälper.
Hoppas du får fler svar.

vad finns det för foder som det är mindre honung i ?? är det något speciellt märke du kan hänvisa till ?
#26 MimmiH har en superfin sida där man bland annat kan läsa om undulaters kost… www.skoldpaddormedmera.se
#23 Man kan inte veta allt från början. Jag förstår precis ditt tankesätt och din oro. Även om man är påläst kan man inte vara förberedd på precis alla saker som händer heller. Det vet du ju säkert ganska väl eftersom du håller på med hundar. :)
Sen är ju sällan något här i världen svart eller vitt. Det finns oerhört många gråzoner och sätt att hantera saker på.
Det är ett fåtal honor som fortsätter att lägga ägg trots att man ändrar kosten och ser till att inte ha något som triggar igång en häckning. Jag tycker inte att du ska oroa dig för det. Skulle hon ändå fortsätta lägga ägg efter den här omgången kan du separera fåglarna tillfälligt och då vore det ju super om du, som du eventuellt planerat, hade skaffat ett par undulater till. Då kan man ha honorna i en bur och hanarna i en under en period. Så har jag fått göra med en del finkar, som är helt hopplösa på att vilja häcka. :S
Det fungerar givetvis även om du bara har två fåglar men på det sättet behöver ingen vara ensam.
#24 Det var då galet vilka vackra undulater du har! :) Jag önskar dig lycka till med dem!

ja visst är de fina.. :) dom är helt underbara ! nyfikna och snälla trotts sin bakrund.. men handtama blir de kanske aldrig, vilket jag saknar… de kan sitta på huvudet och axeln och vill alltid vara med.. men de vill inte bli tagna i, Jag förstår dom visserligen men jag skulle verkligen vilja pussa på dom små :)
#27# Tack !!! super bra !!! ska kika på en gång 
Hur har det gått med honan och äggen?

Hej ! mina undisar mår prima, Och jag valde att ta bort äggen.. nu hoppas ja att detta inte händer igen, händer de får ja ta bort äggen och separera dom och skaffa nya vänner åt som av samma kön, Men de kan jue också vara så att de aldrig ens parat sig utan att honan bara lägger ibefruktade så…det kanske skulle vara helt onödigt att separera också…
TACK för alla era råd och ert stöd det var verkligen guld värt!!

Idag har det hänt..det som inte får hända, Morris har somnat in, Vår lilla kille ! Han var glad och pigg i går kväll satt som vanligt på axeln och kvittrade långt in på natten… I morse när jag vaknade låg han på bur botten död, Pippis sitter ny knäpp tyst… stackars.
Ush vilken chock, han var en älskad familjemedlem och är hemskt saknad redan..
Hur brottom är det att skaffa en ny partner till pippis ? Och borde jag skaffa en hona för att de inte ska bli fler ägg…? Föredrar hanarna… :(
Är lite orolig för henne nu… :(
Beklagar verkligen :(
Kan du starta en ny tråd om detta? Vore bra för det blir lättare vid sökning och lättare om trådarna inte blir så jättelånga.