Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 2043 ggr
Memris
0

Grundtips önskas!

Imorgon ska min mamma åka och titta på undulater (privat uppfödare).
Det var många år sedan vi hade det senast o eftersom all forskning går framåt så hoppas vi här på lite uppfräschade tips o råd!

Det vi vet är:

*Minst 2 undulater då de är flockdjur.
*Inga speglar/plastfåglar då det kan göra fåglarna förvirrade & sjuka pga bakterier.

Det vi undrar är:

1, Minimum måtten för bur, är det fortfarande 80l 70b 45d 60h ?
Och gäller det då som minimum för 2 undulater? Vi ska nämligen låna en bur som är straxt över dessa minimum mått men ska köpa en ny/bättre begagnad betydligt större än det iaf fast först nästa månad för att sprida ut kostnaderna för alla inköp.

2, UV-lampa går det att köpa som "glödlampa" o ha i ex, skrivbordslampa? Om detta inte går, kan man använda vanlig lampa för ljustillskott en kortare period (max 6 veckor)?

3, Diverse tjocklekar på naturgrenar ska vi ha, men krävs det några särskilda trädslag och är det isf nåt man absolut inte ska ha?

4, Leksaker har vi gjort själva utav pärlor, knäckformar, hirshsnören, pinglor och lite annat. Gillar de att man varierar leksakerna i buren eller gör det att de blir stressade? Utanför ska vi iaf ha en bestämd rastplats av gren i julgransfot, lite leksaker o nån hirshkolv eller så för att fåglarna ska ha en välbekant rastbas utanför buren.

5, Basinköp är Frank Zoofors undulatblandning alternativt Prestige o då blanda ut med mer kanarieblandning. Mineralsten, Jodsten, Lersten, Foderkalk, Vitaminpulver. Är det nåt vi missat?

6, Tillskottsfoder, ska det ges 1 gg per dag eller bara några ggr per vecka? O nu utgår vi från att det är friska o välmående fåglar som följer med hem o inga som är avmagrade o kräver extra fet kost eller nåt. Men såsom rivna morötter, persilja, hårdkokt ägg, rönnbär, basilika osv tänkte vi på då.

TACK i förväg för alla tips, det blev lite lång text men hellre lite för mkt frågor än för lite då det gäller djur :)

MimmiH
0

Hej, vad kul att ni ska skaffa undulater - o super att ni skaffar 2 på en gång Glad

Jag ska försöka svara på dina frågor:

1) För närvarande gäller minimimått 70 bred, 45 djup och 60 höjd även för 2 undulater. Framöver ska dock minimimåtten höjas av jordbruksverket. Regleras i L80.

2) Ja, om man har sockel E27 (stor sockel) i skrivbordslampan. Man kan komplettera med vanlig belysning - behöver inte ha UV-ljuset på så många timmar.

3) De som går bra som jag kommer på just nu är björk, rönn, asp, sälg, rönn, fruktträd, ask, alm, bok, lönn, hassel (vanlig och ormhassel)

4) Man kan variera leksakerna i buren. Se till så att de inte kan fastna i snören o leksaker. Ni kan göra några lekträd eller lekplatser - under dem kan ni lägga tidningspapper. Det ökar trivseln för undulaterna samt kan göra så att förstörelsen i lägenheten minskar.
http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterlektrad.html

5) Franks Zoofor har flera blandningar - den som www.undulatshopen.se säljer innehåller hela 52 % kanariefrön så den behöver man inte blanda ut med kanariefrön. Sepiaskal tycker jag är bra att ha fastsatt i buren - det ger kalk.

6) Hur ofta man behöver ge tillskott beror på vilket kosttillskott det är samt om det är ungar, häckfåglar eller "normala" fåglar samt vilken kost man ger i övrigt.
Ägg är enormt häckningstriggande så det ger jag aldrig mina vuxna fåglar, men till ungar är det bra att ge. Det är enormt näringsrikt och kan ses som kosttillskott.
Omnivit är starkare än birdcares preparat - Omnivit ger man bara en gång i veckan normalt.
Örter/färsla kryddväxter är bra att ge också: citronmeliss, timjan, basilika exvis samt vilda växter på sommarhalvåret - våtarv är en supernyttig favorit.
http://www.skoldpaddormedmera.se/undulatermat.html

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Memris
0

Tack Mimmi, vilka underbara tips! :D
Det är bebisar som mamma ska få hem :)

drutten2
0

Många bra tips, och du hade bra koll själv. Kul att se.

Lycka till med de små!Skrattande