Färgfråga!
Är rätt ny på detta med Undulater (även om jag hade 2 som barn ;-). Har på Undulatshopen.se sett en bild på förstasidan på en mörkt mörkt blyertsgrå Undulat och undrar nu vad den färgen heter? Är den vanlig? Skulle så väldigt gärna vilja ha en sån i min lilla Undulatflock ;-) Och sen skulle jag vilja veta det korrekta namnet på den som kallas Lila ;-) Finns det inte en som är riktigt mörkt lila?
Kan nån hjälpa mig?
Amor vincit omnia 
Hej, välkommen hit :) Färger är jag urkass på, men jag tror att den riktigt mörkgrå färgen heter antracit och den är ovanlig. Sedan finns det en läcker blågrå variant som heter mauve - den kan du se här på Cruella de Vils hemsida:
http://inka.bloggplatsen.se/2011/02/02/4516268-nya-undulater/
Lila undulater kallas för viol. De finns i olika nyanser - hoppas någon annan kan reda ut detta :)
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Tack snälla!!
Jag skulle så gärna vilja ha en antracitgrå och då blir det ju att jag måste ha en till och då är någon violvariant intressant. Någon som vet om någon antracitgrå till salu, unge eller äldre spelar ingen roll.
Amor vincit omnia 
Den enda jag känner till som har antracit är Anna-Carin - som har www.undulatsidan.se Vet dock inte när hon får ungar efter dem.
Jag tror att Anna-Carin bara har engelska undulat(er) som är antracit - inte vanliga/australiska - men det är bäst att hon får svara på själv.
Precis som Mimmi skriver så heter den mörktgrå färgen antracit. De är väldigt ovanliga och har nyligen kommit till Sverige. Så vitt jag vet så finns det än så länge bara engelska undulater som har den färgen.
För att fågeln ska få den riktigt mörkgrå färgen behöver den ha två anlag för antracit, ett från mamman och ett från pappan. Det gör det lite extra komplicerat att avla fram den färgen då det inte finns så många individer som bär på färgen. Har fågeln enbart ett anlag kommer det inte synas så mycket utan blir mer som en skiftning i färgen.
Gå in på Anna-Carins sida och titta, hon har både enkel och dubbelfaktor antracit (www.undulatsidan.se)
För att en undulat ska få en lila färg ska den vara koboltblå (blå med en mörkerfaktor) och även ha violanlag. Den blir då klart lila i färgen -men det skiftar en del från fågel till fågel. Undulater i alla olika färger kan ha violanlag (även gröna) men det är bara när fågeln samtidigt är koboltblå som det verkligen syns.
Angående att få tag i en antracit så tror jag tyvärr det är svårt. Anna-Carin har hittils bara avlat fram enkelfaktor antraciter, så då får man istället försöka vända sig till någon som föder upp och ställer ut undulater i större mängder eller försöka importera från utlandet. Man skulle kunna höra med något av undulatföreningarna om de vet någon uppfödare.
Själv skulle jag istället försöka undvika den färgen - som nästan alltid när man försöker ta fram en ny färg så ligger det mycket inavel bakom. Detta kan dels, om man har otur, resultera i en fågel med klenare hälsa och dels så tycker jag inte man ska stödja inavel.
Ja, antracit är väldigt svår att få tag i. Det verkar mest vettigt att inneha och avla på sådana om man har ett stort avelsintresse och vill ha fram just den färgen.
Mauve är en oerhört skön färg tycker jag. Gunnar är säkert tacksam för att han fick vara exempel på en mauve här. ;)