Undulater iFokus

Undulater

Etikettköpes-säljes-omplaceras
Läst 2481 ggr
Jellyfish
0

(K) Unga undulathanar

Hejsan, jag är väldigt intresserad av att köpa två undulathanar (helst ungar). Färg spelar inte jätte stor roll, fast jag har redan en opalin grön hona och en ljus, nästan vit hona, så gärna i någon annan färg. Får hemskt gärna vara handtama, men inget krav. Jag bor utanför karlstad, och uppskattar verkligen om undulaterna finns någon stans i värmland, så att dem slipper en onödigt lång och stressande resa.

MimmiH
0

Har du sett denna lista på småskaliga undulatuppfödare?

http://www.skoldpaddormedmera.se/undulateruppfodare.html

Lycka till :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Jellyfish
0

ja var in och kollade på den i förmiddags, verkar dock som att alla bor väldigt långt borta. Jag funderar på att köpa ifrån djuraffären faktiskt.. Fast då väntar jag nog någon månad och ser ifall det dyker upp några ungar i närheten på blocket :)

Vad finns det för egen tliga för/nackdelar med att köpa i djuraffär, förutom att fågeln har osäker bakgrund?

Luisa
0

Det kan jag svara på…

Förrutom att man inte vet bakgrunden kan man inte veta om fågeln man köper har ärftliga sjukdommar. Vissa djuraffärer är även så dåliga på att ta hand om djur att vissa djur har dött inom några dagar efter att de flyttat till sitt nya hem. De kan även lätt ha skabb kvalster och andra sjukdommar. Sedan kan man inte veta exakt hur gammal fågel man får hem. Det kanske står 2 månader men det finns liksom inga andra bevis för det. Dessutom kan man få en fågel som har flyttat från hem till hem och ha mentala sår som gör att den är tillbakadragen och aldrig blir tam. De kan även ha en tendens att bitas.

Kan inte komma på en ända fördel med att köpa i djuraffär :S

MimmiH
0

Jag vet att ofta går det att ordna transport från en uppfödare långtifrån. Kanske har uppfödaren vägarnea förbi eller känner någon som har det eller så kanske man kan mötas en bit på vägen - det brukar oftast gå att lösa :)

F ö håller jag med sweetluisa i hennes svar - men undantag finns alltid, men risken är stor att man får en sjuk fågel.

Är du osäker på om fåglarna du ska köpa har näbbskabb så kan du lägga upp bilder där man ser näbben tydligt och så kanske du får hjälp av någon med erfarenhet. Näbbskabb går ganska lätt att behandla enligt de som haft näbbskabb hos sina dun men det är noga med sanering. I så fall borde säljaren stå för alla kostnader o behandling.

Lycka till :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Jellyfish
0

Okey, då ska jag nog kontakta lite uppfödare och iallafall kolla läget :)