Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 4046 ggr
[Momiji]
0

Tips till nybörjare

Min lillebror kommer att få en undulat i julklapp. Han har länge pratat om att han ska skaffa fågel då han flyttar hemifrån(ett tag kvar eftersom han är 16 år). Så igår när jag var och hälsade på hos mamma och pappa medans min lillebror var hos mormor så fick jag veta att han ska få en undulatflicka i julklapp.

Vad ska han tänka på nu när han får sin lilla flicka? Mat och vattenhållare, spegel, pinnar(både att sitta på och slipa näbb och klor på), "extrafågel" och en leksak med 3 bollar och en bjällra är införskaffat än så länge. Vad mer behövs? Vilka temperaturer bör det vara i rummet(både max och mini temperatur)? Allmänna skötselråd?

Har själv aldrig haft fågel så jag vet inte vad som behövs, men jag vill ju att min brors blivande fågel ska ha ett så bra liv som möjligt. Så kom gärna med tips Glad

UlrikaD
0

Det som är allra viktigast är en undulat till. De ska inte bo själva.

[Momiji]
0

# 1 Okej, ska fara och äta hos mamma och pappa senare idag. Tar upp det med dom då. Tack för informationen Glad

MimmiH
0

Ja, precis - håller med föregående talare - vad bra att du ska ta upp det Glad Undulater är utpräglade flockdjur och ska inte hållas ensamma.

De bör få flyga fritt i bostaden några timmar varje dag. Då är det viktigt att tänka på att fågelsäkra rummet eller rummen som de ska flyga i. Fönsterrutor med postitlappar, persienner od. Inga öppna fönster eller dörrar. Inget öppet akvarium med mera.

Naturgrenar ska de ha som sittpinnar med barken kvar. De slipar klor o näbb mot dem och gnager av barken. Pinnarna byts ut med jämna mellanrum.

Ett lekträd kan man göra som placeras i exvis julgransfot.

Gungor är alltid populära - helst en gunga till varje undulat så de inte kivas om den.

Minsta tillåtna burmått för en undulat på max 20 cm är 70 cm bredd, 45 cmdjup och 60 cm höjd men ju större bur desto bättre.

Leksaksshop: http://toysforbudgies.webs.com/

Lagliga burar för undulater: http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterburar.html

Lycka till - jättebra att du frågar Glad Hoppas du får fler tips - detta var vad jag kom på just nu.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[Momiji]
0

Har tagit upp det nu med mina föräldrar och dom letar efter en kompis till undulatflickan redan nu Glad

Tack för tipsen Glad

Luisa
0

#4 de bör undvika att köpa två tjejer då tjejerna är ofta dominanta och det kan sluta med att den ena eller båda två dör.

Undulathonors vaxhud: brun, rosa, eller blå med ringar

Hanar: blå har för mig att det är lila också men den saken får någon annan rätta :)

MimmiH
0

Två tjejer brukar gå bra :) Om det inte finns en hane som de måste konkurrera om.

Recessivbrokiga/danskbrokiga bl a hanar har lila vaxhud :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Luisa
0

#6 men jag tycker inte man ska utmana ödet så jag skulle köpa en tjej och en kille eller två killar. För köper man två honor som börjar bråka måste man köpa en till bur och en kompis till och då har man plötsliget fler undulater än vad man tänkte sig

ett till råd är att LÅTA BLI ATT KÖPA UNDULAT I DJURAFFÄREN!! då man inte kan veta 100% om det är en unge eller en fullvuxen fågel man köper, fågen kan ha sjukdommar eller så får man en riktigt dryg fågel som vantrivs i närheten av människor, tro mig jag har gjort det misstaget men jag gör inte om det. Sök på uppfödare ist och kolla om du kan få tag i någon som har undulater ifrån den uppfödaren och kolla runt hur bra uppfödaren igentligen är.

En sak till är skippa speglar och ha 2 undulater ist.

Växter som är gröna med vita fläckar är extremt giftiga och har man sådanna hemma ska man se till att fåglarna inte får tag i det

Luisa
0

och ett till tips är att du visar honom denne sida så att han kan plugga på lite innan han får fågeln

Samson5
0

Två honom k-a-n fungera men jag lovar att det är en hjärtesorg när det inte göra det. Satsa på en pojke - de är inte som kaniner och det måste inte bli ungar bara för att man har en av varje. Investera i en riktigt bra bok om undulater också. Det är guld värt i början.

Sen vill jag bara tillägga att det gör mig alldeles varm i hjärtat att din familj genast nappar på att skaffa en undulatkompis. De behöver verkligen en kompis och det kommer göra era undulater så mycket lyckligare och friskare att ha varandra. Härligt att ni redan bryr er så mycket om de små!

[Momiji]
0

Det verkar som att det kommer en pojkkompis också