Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 3180 ggr
Luisa
0

Kan man få ett tips?

Hej, det är så att jag är en djurtokig tjej. Jag vill ha ständigt kontakt med djur. För 3 år sedan skaffade vi oss vår första undulat. Han kom från en djuraffär men var super gosig aktiv och glad. Tyvärr råkade han rymma och det var en stor sorg för hela familjen. Efter ett tag bestämde vi oss för att köpa en till undulat. Vi gick till samma djuraffär och vi valde oss en grön dunboll. Dock var det inte honom jag ville ha men aja älskar honom ändå. Men det är så att han alltid har vart hängig och typ sjunger bara då och då. Och så har det alltid vart. Efter knappt ett år fick vi en till undulat för en bekant såg en lapp där det stod blå tam undulat upphittad. Jag ringde i hopp om att detta ska vara min dunis men det var det inte. Hon kunde inte ha kvar fågeln så jag fick henne. Sedan andra dagen hon kom hit har de bott tillsammans. Men min dunis sitter fortfarande gärna helt själv i en del av buren och inte gör något förutom att äta och dricka och bli kliad. Skrika om han tycker att det är för hög ljudnivå i rummet. Så fort jag börjar få hoonom tam händer något, när jag tillockmed kunde klia honom fritt med en av hans fjädrar men han blev sjuk och blev tvungen att äta medicin. Sen så fick jag honom att lita lite på handen och då märkte jag att han har för långa klor där bak så vi klippte dem. Och nu flyttar han alltid så långt in i buren så fort man kommer i närheten men att äta hirs från handen är ok. Han hatar att komma ut ur buren och sitter bara på taket och kollar ner eller bra står och väntar på sjuss in i buren (han vågar sitta på armen) tjejen hatar att komma ut ur buren och även om han är på taket vill hon fortfarande in.

En viss knäckebröd är lillans stora motivation, hon kan göra allt för att få det men lämnar fortfarande inte burets tak. Och hon blir jätte aggressiv av att äta det och biter mig jätte hårt och bråkar med kesha. (killen) Det ända lillan tycker om att göra är att pussa på mig. (genom gallret) annas biter hon.

1. Vad ska man göra om man har sådanna surisar? De vill inte ut. Och om man tvingar dem att vara ute äter de tak list vilket gör varken min mamma eller deras magar glada.

2. Jag undrar en sak till… kan man ha katt fast man har undulater?

Ett stort tack till er som har lyckats läsa den långa texten Oskyldig

Luisa
0

putt

Kan ni svara på andra frågan iaf?

Luisa
0

putt

Kan ni svara på andra frågan iaf?

Elvis1
0

Jag tycker inte du skall ha katt, när du har fågel.

Katter jagar fåglar, och det är naturligt för dom.

Det är mitt råd.Flört

jippiiii
0

Om du ger dem ett klätterträd el liknande av någon kul gren + laksaker, rep mm så har de ju något kul att göra utanför buren. De kan gnaga på trädet i stället för listerna ;)

Luisa
0

#4 men jag kan inte göra ett klätterträd. Jag har gjort det ganska kul i buren men det är bara tjejen som leker :(

#3  alla i familjen vill ha katt men hur ska man göra? Jag vill inte direkt sälja mina två surisar.

jippiiii
0

#5 Jag menar mest att de ska ha någon stans att ta vägen när de kommer ut ur buren, ett bra ställe att landa på ;) att göra ett klätterträd är superlätt! bara att ta en gren + en plankbit och spika ihop!

Luisa
0

#6 bor 2 min ifrån nacka reservatet så jag har ingen aning om man kan ta en gren. Måste man ha hela grenen i ugnen innan man ger den till undulaterna? eller blandar jag bara ihop med hamstrar nu? Oskyldig

Luisa
0

en till liten fråga… varför kan man ha hamster och katt men inte undulater och katt?

Man kan väl bara stänga dörren till köket när man går hemmifrån?

jippiiii
0

Du behöver inte stoppa grenen i ugnen, bara skölja av den och inte ta den om den är precis vid en väg. Tror inte att du får bryta/såga av en gren men de som redan ligger på marken får du ta! Om du hittar något träd som ramlat kan du ju såga av en gren från det :D

Klart att du kan ha katt + undulat, om du vill ta risken. Skillnaden från hamster är väl att hamstern är långsam och "tråkig" + sitter säker i sin bur. Fåglarna är flaxiga och snabba och är utanför buren mycket, då i ett obevakat ögonblick kan katten och fåglarna råka hamna i samma rum och jag tror att de flesta katter försöker (om inte lyckas) ta fågeln… Men om man har tydliga rutiner/vanor så tror jag absolut att det kan funka, man får väl ha fåglarna i ett rum där katten aldrig får gå in, inte ens när fåglarna är i buren. Vet katten inte att det finns superroliga fåglar i ett rum så lär den inte försöka ta sig in där heller :)

Luisa
0

#9 jaha ok tack, men finns det inte en massa insekter och grejer i ett träd som har fallit?

men fåglarna är i köket och min hamster rör sig mer än undulater, ja jag har riktigt lata fåglar :/ men tjejen är i alla fall ganska aktiv i jämnförelse med killen

Samson5
0

Men du har ju redan förlorat en undulat som flög bort, är du verkligen beredd att ta risken att någon glömmer att stänga dörren? Dessutom är de ju mycket sociala och var ska den stackars katten vara om du har dem ute hela dagen (för sätter du upp lite sittplatser så kommer de definitivt att utnyttja dem)? Eller ni kanske har utekatt?
Alltså var och en gör ju som den vill men jag och mina små bodde ett år hos min mamma (och hennes två katter) ett år och det var ett smärre h-vete. Lycka till önskar jag dig. Och ge inte upp för att de är svårflirtade - kom ihåg att de sitter och spanar hela tiden ibland tar det bara lite tid innan de konstaterat att saker och ting inte är livsfarliga. Det är inte illa att du kan hantera dem som du gör - bra jobbat, du har fått mycket tillit!

Luisa
0

#11 Har nu en katt och som det ser ut just nu funkar det riktigt bra. Han kollar då och då på honom men låter bli att komma för nära :D

Jag pratar och byter mat och vatten varje dag men eftersom killen fortfarande är nervös låter jag bli att röra dem. När killen blir rädd hoppar han på tjejen eller puttar undan henne. Och självklart faller hon :/

Tackar :)