Nysningar!
Hej!
Min ena pippi har börjat nyssa en del, inte konstant men ofta när jag har honom på fingret så kan han börja nysa några nysningar och sen slutar det. Ibland så kommer det ingenting men oftast så gör det det å då känner man som en liten "dusch". Är lite orolig eftersom jag inte vet vad det kan bero på.
Någon så har en aning om vad det kan vara. Är mycket tacksam för svar:)
….kan det vara en liten förkylning?
Dom nyser för att rensa dom små hålen i vaxhuden, inget farligt 
Mina nyser inte alls. Visst kan det vara en förkylning eller allergi eller något annat. För torr luft kan framkalla nysningar.
Hör med en fågelkunnig veterinär:
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Hade tidningpapper tillfälligt i buren för ett tag sen.. Visade sig att min lilla pippi var allergisk :\
Om det är torr luft, så rekomenderar jag att spraya med blomspruta några gånger om dagen i det rum de bor. kan hjälpa.
Ok tack så mycket alla och tack för tipsen:) Kom på i efterhand att det nog var för att rensa den lille snoken. Kanske är den torra luften. Ska prova att spray med blomsrutan några ggr om dagen:)
Har en hona som både nyser men småhostar eller vad man ska säga. Äter och så, men låter som hon är ev förkyld.
Mvh Jile
Min dunis började nysa och slutade att äta och dricka, efter att vi höll ögonen på honom i 2 dagar åkte vi till veterinären. Det visade sig att han hade någon sorts inflamation (min fågel är inte tam och äter helst när ingen ser på) :(
#7 Ok, min verkar pigg ändå, men kan låta lite väl konstigt ibland. Det kan bli för torr luft och det är inte bra för dom. Man ska ångkoka lite vatten så de får bli lite fuktigt.
Vad fick din fågel för medicin då? Värst när de ej är tama och ge medicin.
#8 Kommer faktiskt inte ihåg, det var någon trögflytande genomskinlig vätska…
#9 ok gick det bra å ge?
#10 veterinären skrev ut den.. Men han verkar vara frisk nu men lika tråkigt som vanligt :/
Va skönt, men vad är det som är tråkigt?
#12 Han har alltid vart en dunis som gärna sitter på pinnen och inte gör något. Han är helt enkelt lat, och har fått sin busiga burskompis att vara som han. När hon busar med matskålar tex sätter han sig på dem så att hon inte kan skramla med dem :P ser i för sig ganska kul ut när han gör det och tjejen liksom försöker skaka av honom :P
Men aa han är i allmänhet tråkig och om han ska skrika högt låter han lite annorlunda än vad andra undulater låter, han låter mer skrikig…