Undulater iFokus

Undulater

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 7253 ggr
johannawi
0

Lite torr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej

Min lille undulat är ca 10 v. och självklart när han/hon är ny så är man så orolig över minsta lilla och läser överallt om precis allt ;) hehe. men jag har lagt märke till att han/hon är lite smått torr på fötterna, inte överdrivet, men igår när han/hon var ute så satt han/hon å "fixade" lite med foten å sen såg jag att de hade dammat lite under, som pytte små hud flager..

känner mig fånig som är så orolig för minsta lilla men men..

han/hon kliar sig verkligen inte frenetiskt heller och mår väldigt bra i övrigt..

Mvh johanna ;P

Kibeshna
0

Verkligen fin liten krabat :) har en i samma färg men inte lika fin fjäderdräkt :) jag vet inte riktigt om jag e rätt person att svara men mina e ju iallafall torra o typ ojämn hud i fötterna vilket är normalt , men det där med att fjälla av sig vet jag inte om det är optimalt, kanske kan vara kvalster? bifogar lite text från undulatportalen så du kan jämföra men nån annan kan säkert svara bättre :)

Kvalster (Knemidokoptes ssp.) är vanligt förekommande bland undulater
och angriper främst näbben och fötterna. Det bildas en grå/vit beläggning som
ser lite raspig ut och görs inget åt det så sprider det sig snart och kan bli
som stora kakor i ansiktet. De angripna fåglarna visar sig sällan
allmänpåverkade och därför är det tyvärr många som går med det i åratal innan
ägaren förstår att något är fel. När kvalstren börjat sprida sig från näbben är
det många undulater som börjar klia sig frenetiskt och verkar rastlösa. Men de
första tecknen är de vitaktiga beläggningarna, studera bilderna och lär dig
känna igen tecknen.

Det som händer rent konkret är att kvalster borrar
sig in i vävnaden i näbben, på fötterna och ibland kring ögonen på undulaten.
Vävnaden blir då porös, lite som kex, och därför kan det hända att delar av
näbben eller klorna trillar av.

drutten2
0

En närmare bild vore bra. Glad

johannawi
0

Här kommer lite bilder… vet inte om man ser så bra :P om någon vet vilket kön det kan vara så vore det mycket tacksamt Glad

johannawi
0

… här kommer den andra Glad

johannawi
0

… passar också på att fråga om nysningar, han/hon nyser lite då och då enda sen vi hämtade hem den lill*. oftast är det efter putsning av fjädrar men förekommer ibland annars också. fick en liten dusch på armen tidigare idag, är annars väldigt pigg och pratar på och flyger runt utanför buren, inget som syns på vaxhuden heller.

Köpte undulaten från en dam som inte hade det så väldigt städat hemma om man säger så, massa djur överallt, allt från hönor till katter och hundar… Känner väl att det egentligen vore skönt med en rutinundersökning för man vet ju aldrig hur hygienen var där…

Mvh johanna

Elvis1
0

Ja, ett besök till veterinären kanske inte vore så dumt……Flört

Har själv haft en undulat med kvalster, så jag känner igen symptomen.

Lycka till.

johannawi
0

Bokade faktiskt tid idag så ska dit imorgon bitti Glad känns skönt, så kan man släppa alla tankar på sjukdom sen, hehe..

Kibeshna
0

Hmms skönt det! berätta hur de gick sen! hmms tycker de ser ut som en liten hona btw?

drutten2
0

En hona helt klart.Flört

fast jag vet inte om det ser ut som kvalster,

men det kan kanske vara bra att kolla upp.

Vet inte om du tänkt på det innan,

men nu när det blir torrare inomhusluft så kan man sprya lite med duschflaska på och över dem ett par gånger om dagen, kanske därför hon är torr och de nyser.Glad

johannawi
0

var hos veterinären igår och det var inga problem med den lille som tur var ;) hehe… hon tyckte att han var väldigt fin (hon trodde att de var en liten hane) men men, dom klippte bort hans plastring runt benet så det var ju bra..

men när veterinären kom tillbaka med honom och skule ta in honom i den lådan vi hade med oss så smet han och började stressat flyga runt i rummet :/ såg då att hans stjärtfjädrar var borta :( kändes inte så kul men dom ska ju tydligen växa ut igen men ändå :/

hon ville fånga in honom med en hov men min sambo gick fram till honom å pratade lugnt till honom så han hoppade på fingret istället, så det känns ju bra.

Har testat med en duschflaska så får se hur det blir med dom små nysningarna Glad

Tack för hjälpen allihop.

Elvis1
0

Skönt att det inte var fel med din lilla undulat!Glad