Tacksam för svar...
Hej! Har läst mycket om undulater och att snad är dåligt för dem men att snäckor (krossade snäckskal (ostronskal)) ska man ge dem… Jag har nämligen hittat två speiaskal (i Thailand) och massor av snäckor (bl.a. Blåmusslor, hjärtmusslor, strandsnäckor, sandmusslor, rakknivsmusslor och små gula snäckor) här hemma… undrar följande; Finns det några giftiga eller dåliga snäckor som man inte bör ge dem? Ger ni era fåglar snäckskal? Hur ofta? Kan man koka och mala/krossa snäckskal själv och ge det till undulaterna? Mvh TildiZz :)
Jag ger inte mina någon typ av snäckskal. Har hört vissa som säger att man ska ge dem det pga matsmältningen men det är precis som med sand inte sant. Däremot är det lite kalk i snäckskal och det är därför man kan ge dem det. Dessutom är det skillnad på sand och snäckskal på det sättet att fågeln inte kan bryta ner sand vilket den kan göra med snäckskal. Men jag tycker det är onödigt att ge dem det.
De får ett bra kalktillskott som heter Calcivet och kommer från företaget Birdcare, och det räcker gott och väl.
Om du ska ge dessa snäcksskal eller om det finns vissa snäckskal som är gifitiga vet jag inte (men tror inte det), men isånnafall är det viktigt att du kokar dem eftersom det annars är massor av baterier på dem.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Jag trodde att de gillade att gå och plocka i sig snäckskal men de verkar precis lika nöjda med en kalksten.
Och vill du ge dem det så kan du köpa färdigt i djuraffären. Skönt att slippa hålla på och sterilisera och mala och greja. Tycker jag iaf. Men så är jag något av en latmask. ;)
Om sepiaskal har jag läst att de kan orsaka värpnöd. Min första undulat ÄLSKADE sepiaskal så jag hade det åt henne. Jag visste inte så mycket om undulater. Jag var så ledsen när hon dog, i många år trodde jag att det var för sepiaskalen men jag tror inte det nu. Hon var bara väldigt gammal. Kanske att man kan plocka bort sepiaskalen om de ska få smått men annars så kan de gott få ha det de gillar tycker jag.
Tvärtom, det finns kalk i speiaskal och det är av brist på kalk som de får värpnöd. Du behöver inte oroa dig för det iaf… Tycker att det är kul att pyssla och fixa så jag ser inget problem med att koka och mala m.m.