Undulater iFokus

Undulater

Etikettmat-utfodring
Läst 6940 ggr
TildiZz
9

Utfodring av undulater

Hejhej!

Efter att ha läst ett gäng undulat/fågelböcker har jag börjat klura på hur man utfodrar sina undulater på bästa möjliga sätt…

I de flesta böcker jag läst står det att man ska ge den frön på morgonen och annat på dagen (en vanlig fröblandning utan onödiga frön som tex. solrosfrön (som är fettbildande) består av hirs (vanlig och japansk) och kanariefrön). Någonstans ifrån hörde jag att det var bra att blanda fröblandningen prestige med vanligt kanariefrön. Vad finns i denna fröblandningen?

Jag gissar på att man blötlägger sina frön runt 2 ggr/v men vill gärna att ni skriver hur ofta ni ger dem detta. En tanke jag själv fick var att finhacka nötter och lägga det i blöt ett tag. Tror ni undulaterna uppskattar det?

En annan sak jag såg i en bok var att man gärna fick ge dem mejeriprodukter och kyckling (äter de verkligen FÅGEL?)! Äter de verkligen hönsägg (det är ju som att äta någon annans barn!)

Här är lite frukt och grönt som man kan ge undulater: Broccoli,morötter,tomater,äpplen,bananer,jordgubbar,vindruvor,bär,meloner samt några nötter det stod att de gillade: Jordnötter,mandel,valnöt och paranöt. Grönt färskfoder man kan plocka själv var; gräs a olika sorter,vårtarv och blad från maskrosfamiljen. Vad gillar de mest, minst och inte alls?

Vad ger ni era undulater för tilskott (jod,speiaskal och vitaminer tex)? Speiaskalet/kalkblocket till exempel innehåller ju kalcium som är viktigt, men vad mer ger ni dem? Vilka vitaminer,block (som ex. kalk och jod) och annat ger ni dem?

Jag har hört att det är gammal fakta/myt att undulater behöver sand och att man för trodde de för att höns behövde det. Men är det då nödvändigt att ge dem grit och snäckskal egentligen? Krossar/maler ni ner snäckskalen själva eller köper ni färdigt? Ger ni eraundulater elektrolyter och probiotika när ni varit borta med dem eller gav ni dem det när ni köpte hem dem (blir/blev stressade/rädda vid olika tillfällen)?

Hur många vat och vatten behållare och skålar har ni/ hur många anser ni att de ska ha? Vad använder li för fröblandning? Gillar era undulater ärtor?

Om jag missat ex. något tillskott så säg vad de är, vad de heter och vad det hjälper fågeln med…

Skulle vilja veta vad ni ger till era undulater samt hor ofta ni brukar ge det till dem (varje dag, vecka, var tredje vecka, en gång i månaden osv. :) Tack på förhand Glad

Mvh TildiZz

TildiZz
0

Puttar då ingen har svarat :)

Samson5
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skrev så lååångt och så strejkade sidan. Jag får göra om imorgon, typiskt. Men jag kommer att svara. Promise. :)

loginger
1

Hej ! Jag har själv ganska många undulater och jag ger dem mat en eller två gånger per dag.

Varje morgon fyller jag på en skål med fröblandning. Det är viktigt att undulaterna får en blandning med minst 50 % kanariefrö. Tyvärr innehåller de flesta blandningar alldeles för lite kanarie frö så man måste köpa till och blanda ut med rent kanariefrö. Men numera har jag hittat en riktigt toppenblanding som är perfekt sammansatt för undulaterna med hela 52 % kanariefrö. Fröblandningen är odlad  och skördad i skåne och ej besprutad med insektsmedel. Färska fröer som är lätta att gro. De kommer fran Franks zoofor AB och finns att beställa på www.undulatshopen.se.

Jag blötlägger och gror frön någon gång per vecka men jag har inte testat med nötter.

Hårdkokt hackat ägg innehåller mycket protein och mina fåglar älskar det. När de häckar så severar jag hårdkokt ägg flera gånger i veckan.

Varje dag serverar jag även färska örter eller grönsaker. Jag brukar variera mellan färsk majs, citronmeliss, persilja, rivna morötter,mynta och basilika som är favoriterna bland mina fåglar. Då hänger jag helt enkelt in en knippe grönsaker som jag fäster i burgallret.  

Som tillskott har mina fåglar alltid tillgång till ett jodblock, kalksten eller sepiaskal. Jag har även en skål i buren med gritt eller snäckskal som är bra för matsmältningen. jag ger även ett  vitamin tillskott som heter Omni-vit ett par gånger per vecka samt calci-lux som är bra vid äggläggningen.

Jag ger även undualaterna ett kraftfoder eller äggfoder från cliffi eller orlux. Det är speciellt bra när de ruggar eller helt enkelt behöver något extra.

Som godis ger jag dem ibland hirskolvar och sticks med frukt eller liknande.

Probiotika har jag hemma och ger ibland när de utsätts för miljöombyte eller stress och kanske bli lösa i magen.

Dessutom brukar plocka  in blåbärsris och rönnbär och servera till fåglarna ibland :-)

TildiZz
0

Tack för ditt svar :) Var på en djuraffär igår och det var jättelite kanariefrön i blandningarna där… :S. Det värsta var att de inte sålde enbart kanariefrön så att man kunde tilsätta dessa…

loginger
1

Kolla på www.undulatshopen.se  Där finns det både rent kanariefrö och  bra fröblandningar. Du kan beställa direkt på nätet och få det skickat till dig inom några dagar!

TildiZz
0

Jo jag vet men jag har inte köpt undulater än eftersom jag inte hittar någon privatperson som säljer de teckningarna jag önskar… Söker ungar som är hanar, en gul (ej lutino utan gul) och allra helst en normaltecknad himmelsblå…

christinaelisch
1

Hej TildiZz Glad

Härligt att du är så engagerad och intresserad av undulater!

Jag har själv sedan maj 2011 tagit hand om en upphittad undulat - övergiven i ett skogsbrun i sin fina bur (laglig och kostar ca 1200 i affären!). Jag har inte haft råd att gå till läkaren med den, den är annars jättepigg och nöjd hos mig, men den har tappat massa fjädrar. Den ser också för övrigt frisk ut, inga sjukhustecken för övrigt, tycker jag som är nybörjare, men jag ser ju att fågeln trivs hos mig, sjunger "skalor" flera gånger om dan och hoppar på sina tio naturkvistar på lämlig avstånd. Den har även lite små leksaker som den älskar.

Min undulat ryggar tillbaka för allt annat än fågelfrön, ingen hirs vill den heller ha, jag fick kasta bort hela kolvpaket med flera hirskolvar som jag köpte i början. Inga salladsblad eller frukt vill den heller ha, jag har testat.

Jag har som du försökt studera undulatmat på nätet. Alla undulatägare verkar ha olika åsikter om undulatfordring.Min undulat är jättenöjd med en produkt som jag köper på ICA, ett paket kallad "TRILL"-undulatfrön, innehåller vitaminer, mineraler, alger m m. Sedan har jag en speciell skål med fågelsand som den också ibland mumsar i sig. Först hade den ingen sandskål, men då pickade den i sig sanden från sandpappret på sina naturgrenar som jag monterat ovanpå dem.

Så börja med att köpa denna TRILL-undulatfrö och ge så småningom kompletterande mat till dina undulater. Jag läste på nätet att undulater måste vänjas redan som små vid ex. frukt, sedan är det svårt att få dem äta dem.

Min undulat är verkligen HÄRLIG, jag har blivit nästan "fånig", sitter mest hemma och kollar vad min undulat ska hitta på för skojigt och HON är mitt första husdjur överhuvudtaget! Jag som älskar fåglar, överhuvudtaget! Jag pratar med min undulat, eftersom den är ensam i sin bur, har jag läst mig till ska man göra, eller vissla och sjunga, fast detta klarar den alldeles själv då den visslar och sjunger själv, hoppar och skuttar, ser sig i en spegel, samtidigt som den badar och flaxar i sitt lilla fågelbad!

TildiZz
0

Så härligt att den är så glad :) Vilken tur att du kunde ta hand om den lille…

Fenix_Chicci
7

christinaelisch: Fint att du tog hand om  undulaten :)

Men jag skulle vilja berätta några saker för att din undulat ska få det ännu bättre:

För det första så är Trill undulatblandning rena skiten, innehåller alldeles för mycket röd och gul hirs och för lite kanariefrön och nästan inget vit hirs vilket är de nyttigaste fröerna. Dessutom brukar ofta dessa fröer vara gamla och hålla dålig kvalitet överlag. Jag rekommenderar Frank Zoofors undulatblandning, den innehåller mycket vit hirs och hela 52 % kanariefrön, fröna är friska och det går lätt att blötlägga och grodda dem, en sak som inte går att göra med Trills frön eftersom de innehåller värdelösa vitaminpellets.

Sandpapper på pinnarna är inte bra och kan skada fötterna, sand ska inte ges till undulater överhuvudtaget eftersom det kan fastna i krävan. Har man bara naturgrenar i olika storlekar så kommer klorna slipas ner med hjälp av dessa.

Det är självklart enklare att lära en ung undulat att äta nyttigt, men det går att lära vuxna också med hjälp av tålamod, att servera nyttigheterna dag ut och dag in till fågel vågar smaka. och det är viktigt att de får i sig, för ingen undulat kan leva på bara torra frön och vatten, då får den snart bristsjukdomar.

Dessutom behövs vitaminer att strö över blötmat såsom blötlagda frön eller tex. rivna morötter. Jag rekommenderar Birdcares "Daily Essentials 3" och ett kalktillskott som också kommer från Birdcare, det heter "Calcivet".

Tillsist vill jag bara berätta hur viktigt det är att undulater inte hålls som ensamfåglar, de lever med flera tusen individer i en grupp i det vilda och det säger ju något om att undulater absolut inte är ensamlevande djur. Även om man tillbrringar mycket tid med sin undulat så kan ingeting ersätta en artfrände, tänk dig till exempel om du bara skulle leva med hundar utan att någonsom få kommunicera med en människa. Och speglar är absolut inte bra att ha till dem då de lätt blir psykiskt störda av att tro att en undulat finns "där inne i spegeln". ta bort spegeln och ge din undulat en kompis istället :) Och jag hoppas att din undulat får komma ut ur buren varje dag och flyga! :)

Hoppas du inte tar illa upp, vill bara din undulats bästa.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

TildiZz
0

Puttar och påminner om att jag önskar svar på min andra artikel… Den heter "tacksam för svar"… Hehe, kom inte på något bättre…