Undulater iFokus

Undulater

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 4836 ggr
Kibeshna
0

Tappar stjärtfjädern! :-(

Hej!

Det är så att min ena undulathane har under kanske 2 månaders tid tappat sin längsta stjärtfjäder 4 gånger! den har inte ens hunnit växa ut till sin fulla längd innan han tappat den, en gång var det blod i fjädern vilket betyder att den var ''färsk''? Finns det någon sjukdom som gör så? trodde först det var vanlig ruggning då han  men nu verkar det onormalt. Tycker synd om honom då han har haft jobbigt att flyga då han tappat den :-(

help

Luisa
0

vill också veta, mina undulater brukar också tappa stjärtfjädrarna då och då men blod har det aldrig vart på dem

TildiZz
1

Alla undulater fäller men det finns en sjukdom som kallas för fransk fällning. Denna sjukdomen gör så att undulaten tappar alla sina flygfjädrar och därför blir ganska dålig på att flyga. Om undulaten verkar lida bör du uppsöka veterinär… Lycka till men din fågel! :)

Kibeshna
0

Tack för svaren, men var i en djuraffär som är bra på fåglar, och han sa att dom hade blivit avbitna/avryckta, vilket är myyycket möjligt då jag har tre små busar till som gärna retar han lite ibland. jag här därefter låtit dom vara ute extra mycket nu (upp mot 8 timmar, förut 1-2 )och änsålänge har han iallafall kvar den, och börjat flyga lite mer.  *hoppas*