Lite frågor
1. Hur lång tid ska man vänta innan man kan börja få dom tama?
2. Vid vilken ålder är dom könsmogna och kan börja att häcka?
3. Hur ser man om dom är redo att häcka?
4. När ska man läägga in holken?
5. Hur ska holken sitta, inne i buren eller utanför?
Det var nog allt för tillfället.
Medarbetare på Vetenskap.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1. Börja med en gång. Var nära dem så mycket som möjligt, ha dem i ditt rum när du sover, nära dig när du kollar på tv etc. Ta med dig hela buren. Ha handen i buren så mycket som möjligt. Väsnas (spela musik, prata högt) så de vet att oljud inte är något farligt.
Sluta inte greja med dem när de är oroliga utan när de är lugna så de minns att det inte var något att vara rädd för. Var självsäker när du tar dem (sjukt jobbigt i början - men att själv känna sig trygg när man hanterar dem gör att de känner sig trygga också).
2. Det går ganska snabbt rent fysiskt, typ ett halvår. Men man bör nog vänta betydligt längre än så. Det är inte bara i människovärlden man behöver växa till sig innan man blir förälder…
3. De beter sig annorlunda. De putsar och matar mer intensivt och pratar annorlunda med varandra. Honan "putar" upp med stjärten och hanen försöker klättra upp. Det betyder att de vill häcka iaf.
4. När de är gamla nog och du tycker att de verkar visa tecken på att vara mogna.
5. Holken är ganska stor så har du inte voljär så sätter du den på utsidan (som ett badkar ungefär) men var noga med att kolla så att måtten stämmer, annars kan ungarna bli deformerade.
Funderar du på att skaffa en kull så skulle jag varmt rekomendera att du köper/lånar en hel bok om undulater och uppfödning. man behöver kunna läsa lite allteftersom.
Jag försökte få ett par att häcka för ett par år sedan men hanen kunde inte men det finns nog massor med folk här som kan ge bra tips.
Lycka till!
Tack, men vad är att ungarna blir deformrade?
Att de blir missbildade. Benen kan bli sneda eller hela kroppen bara för att bodelen i holken inte är tillräckligt stor eller djup (ena sidan är liksom nedsänkt med ett trappsteg - det trappsteget måste vara en viss höjd). Mycket tråkigt. Jag hade en sådan hane (jag hade inte fött upp honom själv) han kunde leva som vanligt men hade svårt att sitta, ramlade ner från sin pinne när han sov. De flesta klarar sig inte så länge men han fick ett bra liv.
Häckar de när de är för unga kan det dessutom vara så att de tappar intresset för sina ungar och slutar mata dem, eller pickar ihjäl dem för att de blir stressade och inte vet hur de ska bete sig.
Det är superviktigt att du matar upp dem ordentligt, om du inte redan visste det?
Och jag tycker de ska vara minst ett år innan de får häcka, det är som föregående påpekat inte bara att låta den häcka för tidigt.
Sätt inte inte in holken förrens de är ordentligt uppmatade.
Och läs på massor innan!
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Ok, tack
Om du ska häcka så rekommenderar jag dig att läsa denna sida: www.undulatportalen.se/hackning
Bli gärna medlem på undulat.forum24.se/, där finns många kunniga medlemmar om häckning.