Undulater iFokus

Undulater

Etikettallmänt-om-undulater
Läst 3388 ggr
CookieDuck
0

Kan man ..:?

Hejsan!

Min fråga är om man kan ha vanliga underlater och engelska underlater tillsammans?

drutten2
0

Ja absolut det går hur bra som helst.Glad

Luisa
0

Ja absolut, jag har en vanlig och en engels och det går jättebra. men hanen är lite konstig så de bråkar då och då. Dock kommer jag aldrig mer köpa något djur ifrån djuraffären!

CookieDuck
0

Tack :) 

ne inte jag heller, har en jätte fin vanlig hona som skulle behöva några vänner, och då tänkte jag köpa engelska ungar - 1åringar helst tama :)

drutten2
0

Va roligt för henne att få kompisar.{#emotions_dlg.laughing}

[kallepudas]
0

Varför köpa en engelsk undulat?

I ursprung är det ju en vanlig undulat som är sönder-avlad…!

Livslängden är kortare på en "engelsk undulat" samt varför köpa en sönderavlad fågel?

Finns en artikel om detta på undulatportalen.

Ladymon
0

#5 varför köpa en engelsk undulat ? Det är valfrihet i sverige borde kanske vara ett av svaren ?! ( varför finns det perser katter ? varför finns det bulldogs- svårt att andas.. boxer, pikineser, samma där.. dalmatiner som kan föddas döva och med allergier, king charles med sin hjärt/öron fel? Schäfrar med sina dåliga höfter, Rigdback´s med canser…Grand danois och Labradorer med kortare livslängd än andra raser… ja alla raser och sorter har sitt tyvärr) Men de finns inte bara negativt utan även positiva egenskaper med varje ras/sort.

För det andra är inte livslängden det ända som skilljer på eng vs vanlig undulat, Utan den engelska är både större och lugnare, Gillar man det,,..så varför inte ?

man ska välja det som passar en själv bäst!  För det är "en sj" som ska ha fågeln.

Själv gillar jag det aktiva i en "vanlig" undulat och därför har jag sådana, Dom passar nog mig bäst. Men är faktiskt lite nyfiken på en engelsk i framtiden!

[kallepudas]
0

tyvärr finns det en marknad för sönderavlade djur.

jordbruksverket borde titta mer på sådant än burstorlekar där det bara skiljer på nån cm ibland…

nä bort med sönderavlingen…fast dom som vill ha sjuka djur kan ju göra det då.

drika
0

Engelska är trevliga fåglar. Vill bara påpeka att ag tycker att iungen ska hoppa på om nån vill ha en engelsk undulat, dem vanliga är ju lika mycket sönderavlade som dem eng. Dock kan man ju allid köpa från en seriös uppfödare och ge dem ett bra liv för då lever dem ju längre, att man köer från djuraffär betyder inte att man stöder sådant, jag tycker att jur som djur, alla har en själ som är lika mycket värda.

Jag har en engelsk med mina vanliga och hon är urnäll!:)

Hälsningar

Fredrika

[E-R-I-C-A]
0

Själv har jag ingen koll på vad jag har, finns det någon som vill länka/berätta för mig?

drika
0

Lägg in en bild E-R-I-C-A så löser vi det:)

Hälsningar

Fredrika

[E-R-I-C-A]
0

#10 Ok, det kommer en imorgon. Han är lite orolig av sig nu så jag vill inte skrämma honom :)

drika
0

Låter jättebra:)

Hälsningar

Fredrika

[E-R-I-C-A]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bilden var ju inte den bästa men jag vill inte skrämma honom. Hoppas ni kan se iaf :) Annars kan jag ta en ny.

[E-R-I-C-A]
0

Vill ni ha en annan bild?

Minty10
0

En vanlig undulat, australiensisk. :) Jätte söt!<3

[E-R-I-C-A]
0

#15 Okej, kul att veta! Och tack :)

[kallepudas]
0

Måste bara påpeka följande.(ta det inte som ett påhopp)

Engelsk undulat=australisk undulat fast avlad för utställningar & den har en annan personlighet som gör dom något lugnare.Större i kroppen vilket gör att deras organ inte orkar i längden=en defekt alltså.

Undulater som inte är korsade med den engelska lever alltså längre men det finns ju fall av sjukdomar som även dom drabbas av precis som vi människor,detsamma gäller ju en engelsk undulat att får den rätt kost & motion mycket väl kan bli många år.

Jag har en själv som jag fick en gång i zoo-affären för dom ville inte ha honom. Mycket pigg undulat & handtam,dock så låter jag ju inte honom få ungar med en av mina vanliga undulater för då får jag ju en undulatstam med dåliga gener.

Finns en del att läsa om när det gäller undulaterna när det gäller avel.

När jag köper en undulat så vill ju jag veta vart den kommer ifrån,vad den har för mamma & pappa,syskon.

Inte det lättaste men det går ju att få fram & då får man även dom friskaste djuren vilket är viktigt tycker jag.

hillergunilla383@gmail.com
0

#0: Det inte lämplig att ha engelska undulater med australiska undulater. Dom engelska blir nervösa att vara tillsammans med australiska undulater. Alltså inte lämpligt alls.

Gunilla

• Redigerat 2022-01-06 23:06 av hillergunilla383@gmail.com