Sand eller inte?
Jag har läst i en undulatbok att sand är vädigt viktigt då undulaterna pickar mineraler ur dessa, men på undualtportalen stod det att sand var livsfarligt då det kan sätta sig i halsen på undulaterna. Vad är sant och vad använder ni?
Jag har också läst att sand inte skall vara bra. Jag har i alla år (45)använt både sandpapper och sand. Har också läst att en del använder enbart tidningspapper. Undrar också vilket som är bäst.
Enligt fågelkunniga veterinärer ska man inte ha sand till papegojor (undulaten är en papegojart). Höns däremot behöver sand för matsmältningen.
Från Djurkliniken Roslagstulls hemsida:
Underlaget på burbottnen kan utgöras av tidningspapper eller pappershanddukar. Detta är då lätt att byta ut dagligen. Tidigare rekommenderades alltid att fågelburens underlag skulle utgöras av sand, så att fågeln skulle kunna picka i sig sandkorn för att hjälpa matsmältningen. Vi vet numera att papegojfåglar, till skillnad från hönsfåglar, inte behöver sand för matsmältningen, utan det kan tvärtom ofta utgöra en risk för sandinpackning i magsäck eller tarm.
http://www.djurklinikenroslagstull.se/page41.htm
Mineraler ger man genom kosttillskott och mineralsten (inte saltsten).
http://www.skoldpaddormedmera.se/undulaterkosttillskott.html
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Jag skulle inte rekomendera sandpapper, då det "skaver" upp fötterna på undulaten och de börjar på så sätt blöda, jag tror nog inte att det skulle vara världens undergång om du andvänder det på en undulat som inte är på burbotten så mycket, men för säkerhets skull så andvänd helst inte det (:
*bara ett litet tips*
Tack för tipset, men jag har aldrig märkt att fötterna har tagit skada av sandpapper. Men hon är inte så mycket på burbotten. Sist jag städade la jag i tidningspapper. Det dröjde flera dagar innan hon vågade sig ner på botten. Satt bara och tittade på tidningstrycket. Var ju lite ovant.
Okej. Så det är inte nödvändigt igentligen?
Det stämmer. Till papegojor ska man i n t e ha sand - undulaten är en papegoja.
Okej. Synd att jag just köpt hem så mycket sand, men jag får väl hitta på något kreativt med den.
Jag har fått hem sand när jag tagit emot vissa omplaceringsundulater. Sparade den bland krukväxttillbehören och nu äntligen har jag fått nytta av den - till omplantering av kryddväxter - de flesta vill ha ca 1/4 sand blandat i jorden :D
Hade ingen aning att sanden var giftig eller dålig för undulaterna om jag ska vara ärlig. Men jag har inte använt sand på hur länge som helst utan i stället använder jag tidningspapper.
Då vet man i alla fall att man ska fortsätta med det. =)
Jag har använt Rådasand till min undulat under alla hennes sju år, hon älskar att äta sand, speciellt när jag blandar den med kalksten (tror jag att det är?) och hon leker i sanden hela tiden vilket är bra för hennes klor som slipas och håller sig lagom långa. Hon har varit sjuk en gång, men det berodde inte på sanden. Så jag vet inte om jag tror på att det är farligt, men det kanske är individuellt? Eller beroende på vilken sand det är?
Min kusin och jag har frågat en vetrinär om att ha¨fågelsand¨ angående hennes undulater.och hon sa att man skulle ha det för att dem pickar upp snäckskal från bottnen.men det beror ju på vad man har för sand.men den vi fråga om var iaf,INTE farlig.
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#11 Jag tycker ändå inte du ska ha sand även om du haft det länge, kan alltid hända något.
#12 Man kan istället ha rena snäckskal, mycket bättre.
okej.
#13 har du det(hur länge har du haft det)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#14 Jag har rent snäckskal, sen jag fick hem min första, cirka 1,5 årsen och nu har jag då fyra stycken. Alla äter det utom mitt senaste tillskott, men han är fortfarande bara cirka 12 veckor så han är ju en bebis :)
okej vad kul det där med bebisen.hoppas det går bra.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#16 Jodå, han är lite speciell men sen blev det inte så bra start för honom hos mig heller, blev nämligen så att tjejens hund fick tag på honom och han blev väldigt rädd efter det, men det blir bättre och bättre nu :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#17 ojdå det låter inte bra
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Vi använder sand men vet inte vrf -.- Lol
#21 vi med det är ju så lätt att göra rent då…..
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
va?
#23 ?
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
om ni nu använder sand, så undra jag om någon vill ha min oanvända fågel sand, har en hel påse, fast den är öppnad, och en hel burk full med sand?
Jag behöver det inte längre så jag tänkte skänka bort det, till dom som tänker fortsätta att använda det. 
Ni får hämta det själva då, om ni ska ha det alltså. 
#25 var finns den då? kan ju inte åka genom halva sverige för lite sand direkt
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
den finns i Västra Götaland i Göteborg, om ni inte kan hämta den, får ni stå för frakten. 
#27 då vill jag inge ha.
Men om man har tidningspapper så säger många att om dom äter det så sätter dom det i halsen och kvävs.vad är rätt,tänker inte prova ändå
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Mina äter inte på tidningspapret, det har dom aldrig gjort.
Dom bara bajsar på det, och ibland går dom ner och badar, där en platt tallrik ligger med vatten. 
#29 men om jag har det skulle dom äta det för dom är pickare.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
aha, är det så du menar.
Okej jag förstår då. 
#31 ok vad bra!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Jag har haft tidningspapper i 3 år nu och det har aldrig varit något problem.
#33 men mina är ju så pickiga!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Jag använder också tidningspapper, men man får tänka på att ta bort häftstiften innan man använder det till fåglarna. Man kan också ha alspån, tidningspapper med lite hö på, eller kvistar på botten. På sommaren kan man ha färskt gräs på botten, brukar vara väldigt populärt.
Rent snäckskal kan man också använda som bottenmatrial.
Till sommaren tänkte jag ha bara gräs!!!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Vad menar ni med gräs? Att man odlar gräs i buren eller tar gräs utifrån och lägger i den, eller?
//Sara (lollipop99)
#37 utifrån tror jag jag gör båda!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka