Undulater iFokus

Undulater

Etikettövrigt
Läst 3327 ggr
ToveSofieLantz
0

Någon som har samma problem?

Någon mer än jag som har en hund som dag ut och dag in, sitter, skakar, glor och piper vid fågelburen?

Hon gör inget annat, vet åtminstone vart jag har henne…

Nikka
0

Jag har inte det problemet för jag har sett till att min hund inte får sånna där "besattheter" och han har ingen anledning till att göra så heller. 
Kanske är din hund understimulerad?

ToveSofieLantz
0

Understimulerad är hon då inte, kör regelbunden agility med henne, hjärngympa varje dag, samt flera minst en lång promenad varje dag..
Hon är sådan med alla smådjur, insekter, möss/råttor, fåglar, allt som rör sig.
När man kastar boll eller freesbee också..

Nikka
0

Låter som en vallhund alternativt en jack russel du har ;)

Min hund är ursprungligen gnagarjägare och är också väldigt på smådjur och fåglar… men jag låter honom aldrig fästa blicken på nått sånt, utan han ska bara gå förbi utan att titta.
Däremot så står min fågelbur en aning mycket hägre än vad han når, så testa att sätta buren där din hund inte kommer åt den.
Det kan inte vara bra för henne att ständigt sitta som besatt framför buren…

ToveSofieLantz
0

Det är en balndning mellan Jack Russel och Tax ;)

Har testat att flytta buren, men hon sitter fortfarande nedanför på golvet och glor..

Nikka
0

Kunde nästan ana det ;)

Ja båda är ju jaktraser så det är kanske inte så konstigt då ;)
Jack Russlar har ju en jädra förmåga att bli så grymt fixerade av saker, som sen bara gör de allmänt stressade.
Jobbade på hunddagis förut och vi hade 5-6 jack russlar, och jag kan säga att alla hade nått form av liknande beteende… så ja.
Grejen är väl att om hon är tillräckligt trött så orkar hon ju kanske inte bry sig, plus att det är mkt lättare att träna bort problemet när hon är trött. Så jag skulle nog satsa på att trötta ut henne så mkt jag kunde om dagarna..  väääldigt långa promenader i kort koppel och rask takt (inte låta henne springa i flexi-koppel och nosa hursomhelst, som de flesta ägare gör och tror att hunden blir trött av det) och sen mycket mycket hjärngympa.

Jack Russel är ju, trots att vissa ägare inte förstår det, en extremt krävande ras så man måste lägga ner väldigt mkt tid på en sådan. Att hon sitter och piper innebär kanske också att hon har för mycket energi i kroppen… plus att hon har mkt jakt i sig.
Det är som jack russ-mottot "en trött jack russel är en snäll jack russel". Det kan jag säga att det stämde till 110% på våra dagis russlar!

ToveSofieLantz
0

Det stämmer väldigt bra in på henne!

Dock har jag försökt trötta ut henne i de 3 åren jag haft men aldrig lyckats, millånga promenader, agility, hjärngympa, boll- och freesbeekast, ingenting hjälper på denna damen. Hennes energi försvinner aldrig och hon är verkligen aldrig trött..

Några tips?

MimmiH
0

Jag kan rekommendera spårkurser så att hon får utlopp för sin spårningsinstinkt. Du kan ju prova med personspår och se hur det funkar - det är jättekul.

Innebär detta problem att dina fåglar får flyga fritt väldigt sällan? I så fall tycker jag att du ska bygga en stor voljär åt dem från golv till tak där de kan flyga, men träd o grenar i.

Lycka till :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

ToveSofieLantz
0

Har inte haft fågeln så länge så håller på att göra den tam fortfarande, testade släppa ut den men den hittade ej tillbaka till buren, så får vänta med att släppa ut tills den blivit tam ;)

[marizia]
0

Ett annat tips som jag tycker är bra är att ha undulaten i ett rum, där inte hunden ska vara. isånnafall så kan inte den bete sif så som den gör nu. :)

ToveSofieLantz
0

Tack för tipset, men känner att jag vill kunna vänja de vid varandra.

Just nu är hunden inte så besatt, då hon precis kom hem från operation, så nu bryr hon sig inte om fågeln..

MimmiH
0

Jag håller med Marizia. Det är stressande både för hunden o fågeln. Du kan fågelsäkra ett rum där fågeln kan flyga fritt och den bör få en kompis eftersom undulater är utpräglade flockdjur som inte mår bra av att vara ensamma. Du kan göra lekträd i fågelrummet.

http://www.undulatportalen.se/lektrad.html

http://www.undulatportalen.se/fonsterlekplats.html

Hoppas vovven börjar må bra efter operationen.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Luisa
0

#6. Jag brukade gå ut med en råttis och en amstaff. Båda har hur mycket energi i sig som helst så vi gick till hundparken och lät de springa efter bollar och grejer så prova att hitta en hundkompis som är ungefär lite pigg och låt de jaga efter bollar och grejer. Om de har någon att tävla med kommer de slösa mer energi än vad de skulle gjort utan varandra.

Så de båda borde bli väldigt väldigt trötta.

Hoppan din hund mår bättre nu efter operationen.

Luisa
0

#6. Jag brukade gå ut med en råttis och en amstaff. Båda har hur mycket energi i sig som helst så vi gick till hundparken och lät de springa efter bollar och grejer så prova att hitta en hundkompis som är ungefär lite pigg och låt de jaga efter bollar och grejer. Om de har någon att tävla med kommer de slösa mer energi än vad de skulle gjort utan varandra.

Luisa
0

ToveSofieLantz
0

#14 hon leker hela dagarna med mina föräldrars hundar och är ute mycket, så där är det inget problem ;)

Luisa
0

ok :)