Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 4580 ggr
Ausci
0

Hur lång tid....?

Hej!

Skulle köpa ett par undulater som var 7 år men blev inget av det, fick inget svar. Så nu sitter jag hemma med dem nya älsklingarna, Saphira (6 månader) och Zorro (1,5 år) som är världens finaste par. Saphira är mörkblå och svart och Zorro är gul till halsen och ljusgrön neråt :)

Dem har en bra bur, väldigt stor och trivs med varandra. Lite skygga för händer just nu. Äter ordentligt och dricker.

Men min fråga är när jag ska släppa ut dem? Fick de igår kväll och har inte vågat släppa ut dem då dem inte är handvana.

Märkte även att dem hade spegel som det var "kräkningar" på, Tog bort den genast, men kan dem bli deprimerade utan den? :( antar att dem haft den länge, i 6 mån lr mer.

Tack för svar!

drutten2
0

Spegeln kan du ta bort för gott, om de håller på att mata den så kan de få kräveinflamtion… inte bra. Den gör ingen nytta, mycket bättre med leksaker som stimulerar deras sinne… så som gnagleksaker… här finns mycket bra tips. Glad

Släppa ut dem kan du göra efter någon dag eller så. Se bara till att fågelsäkra lite innan… som att ha persienerna nerdragna exempelvis så de inte flyger rätt in i fönstrerna… dem kan du sakta men säket dra upp bitvis efter hur tiden går och de lärt sig hur deras nya hem funkar. In i buren hittar de igen även om det kan ta längre tid för vissa. De går in när de blir hungriga. Här finns bra tips på stimulans och lek på utsidan av buren.

Lycka till!Skrattande

Ausci
0

Har tagit bort den och dem är fortfarande glada :)

Har inte släppt ut dem än :s Åh, okej.

Men dem är rädda för mina händer, väldigt rädda faktiskt ): har hirsh i handen mend em bryr sig inte ens utan trycker sig närmare varandra, trts att jag håller handen stilla. Vad har jag gjort för fel? ):

drutten2
0

Träning ger färdighet, det gäller att vara envis… det kan ta tid innan du vinner deras förtroende, ta det sakta och lugnt och låt det ta sin tid. (de behöver inte vara tama för att kunna komma ut, som sagt det hittar in själva när de blir hungriga).

Här får du några länkar som kan hjälpa dig på traven.

- Ut ur buren

- tamträning

- Myter

- Lagar

Tänk på att minsta lagliga burmått för unulat är 70cm långx  60 cm hög x 45cm bred… Glad(inte alla zoobutiker som tar hänsyn till det tyvärr)Foten i munnen

Lycka till! Glad

kaka1234567
0

Jag åter kommer med bättre svar sen.

me du bör låta dem va i en vecka minst och sen börja plokal lite mde dem låta dem äta ur din hand i ca en vecka.ochSen kan du ta den och sätta den på handen och meta dem.Efter att de har vant sig vid de kan du ta upp den och klappa på den.och lärra kenna dig bara då efter allt deta.Skulle jag börja släppa ut dem.

Vänj dem vid miljön inan något annat =)

Lycka till =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Ausci
0

Tack för svaren! Jo, buren är stor, väldigt stor och rymlig faktiskt :)

dem äter som dem ska, men den blåa honom har "pickat" bort flera av sina fjädrar på magen och så. Bör jag ringa veterinären här och fråga? Märkte det igår.

Ausci
0

Gissar på att Saphira är stressad men är osäker, då hon är oroligare än Zorro som lugt kvittrar och flyger.

Bör jag vänta ett par dagar och kolla om hon fortsätter och då ringa eller ska jag ringa just nu?

MimmiH
0

Det är ett självskadebeteende som kan bero på olika orsaker. Vad har du för inredning i buren? Vad får de för mat?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Ausci
0

Dem får Prestige Unduladblandning och vatten och grönsaker- som dem dock inte äter ännu ): och jag har sittpinnar som följde med- dem blåa- då dem blev väldigt rädda när jag försökte byta ut dem mot träpinnar. Och en undulatbadplats, en gunga och en hängande leksak med trä och rep som dem älskar att klättra på.

Ausci
0

Och hirsh- det älskar lilla Saphira (;

Ausci
0

Kan det hända att det är pga stress då dem inte för så länge sedan kommit hit? Ska jag vänta ett par dagar och se om hon fortsätter eller slutar? :s

MimmiH
0

Jag tycker du ska vänta lite, men försöka förändra miljön lite för att se om beteendet bryts.

Byt ut en sittpinne i taget mot naturpinnar med bark. Sätt in en till leksak.

Gör grönsaksgegga, se undulatportalen.se, fakta, foder för tips med frön iblandade som du ger några gånger i veckan.

Var står buren? Ljust eller mörkt, dragigt, hur mycket sällskap har de av dig?

Gör iordning lekträd och fågelsäkra fönster mm så kan du börja släppa ut dem ur buren.

Vad säger ni andra?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Ausci
0

buren står i varddagsrummet och det är inte särskilt mörkt eller ljust, buren inte står vid fönstret. Jag brukar sätta mig i varddagsrummet så ofta jag kan- vi äter där ibland och kollar på tv, pluggar osv och då vi är 6 personer i familjen är det alltid en eller två som är där. Jag har försökt få de handtama men låtit bli igår och idag. Den blåa honom får panik om man stoppar in handen sakta men den gulgröna hanen sitter bara och är lugn. Varje dag sitter jag en stund och visslar och pratar till dem tills dem lugnat ner sig så mycket att dem antingen putsar sig eller burrar upp sig.

Har tänkt släppa ut dem i badrummet till att börja med- det finns inget ställe som är farligt där och fönstret har speciell glas och är alltid stängt. Ska försöka imorgon- får se om dem vågar ut :)

Ok, det ska jag prova. Går det bra med större björkkvistar? Ska köpa och själv fixa leksaker snart.

Får hoppas att Saphira lugnar ner sig snart. :)

CookieDuck
0

Låter exakt som mina fåglar :P