Undulater iFokus

Undulater

Etiketthäckning
Läst 2473 ggr
hansbror
2010-05-20 00:40
0

Häckande systrar

Hej!

Har två ca 7 år gamla undulatsystrar, som alltid levt ihop. Har haft dem sedan de var 6 månader och de råkade hamna hos mig av en slump, men det är en annan story.

För några veckor sedan märkte jag att matskålarna alltid var nedvräkta från burväggen, så maten låg på burbotten. Så det var ju inte konstigt att de var där nere o hackade hela tiden. Matskålen ligger alltid inknuffad i ena hörnet. Här om kvällen upptäckte jag dock att den ena gumman låg helt still på burbotten och trodde hon gått bort, då hon i flera år haft en knöl på magen.

Döm om min förvåning när hon flyttade på sig och det låg två ägg på burbotten (3 st  idag)

Den andra honom matar henne, men nappar inte när den ruvande damen sitter på pinnen med rumpan i vädret. Så jag är mer än övertygad om att det är två honor. Deras vaxhud har sedan de var ett år varit ordentligt brun.

Hur bör jag göra, låta henne fortsätta ruva eller ska man plocka bort äggen? Detta är första gången jag märkt av detta!

// K

Starfall
2010-05-25 19:15
0

Hej!

Det verkar som att dina undulathonor blivit häckningssugna. Vad jag förstått kan det finnas många olika saker till att honor börjar häcka utan en hane. En orsak kan vara om man har en spegel i buren. En annan orsak kan vara att man gett undulaterna för näringsrik mat, som t ex groddade frön. Groddade frön ska man inte ge mer än 1-2 gånger i veckan som max, annars finns risken att undulaterna börjar häcka.
Om du inte har spegel i buren eller ger undulaterna groddade frön för ofta vet jag faktiskt inte vad detta beror på. Jag är inte så påläst om häckningsbeteenden tyvärr. Förhoppningsvis finns det någon här som kan ge dig svar på varför fåglarna gör såhär.

Hoppas detta löser sig.

Mvh
Caroline

MimmiH
2010-05-25 22:18
0

Jag kan inte heller det här med häckning. Men jag vet att undulatägare brukar ta bort äggen och lägga dem i frysen så att ev. foster dör innan man kastar dem, men om det är två honor så kan ju inte äggen vara befruktade iaf. Vissa byter ut äggen ett och ett mot plastägg.

Vad får de för mat?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

undulatiiis
2010-05-26 00:09
0

Jag tror det är bäst om du tar ut äggen då de inte är befruktade, du har ju två honor. Det är ett enormt arbete för fåglarna att ruva så jag tror det är bättre om du tar bort de. Det är vad jag hört:) Hoppas någon som har mer erfarenheter kan svara på det:)

/Mvh Sofia.

- Medarbetare på Burfåglar.ifokus

hansbror
2010-05-31 00:56
0

Hej och Tack för svaren.

Det verkar vara ovanligt att undulater häckar utan att man förberett med båda föda och rede. I vilket fall verkar det väldigt lite beskrivet om det. Faktum är att jag inte gett dem något speciellt, för under alla år har de bestämt vägrat äta något annat än just Zoomans Undulatfrö, hirskolvar och vatten.  Inte ens om jag tagit bort frö har de godtagit något annat. Men de verkar må bra trots det. De är ju 7 år nu.

Det stannade vid 4 ägg, som hon ruvade på. Tänkte att det inte var någon idé att ta något bort innan hon avslutat sin äggproduktion. Förmodade att hon kanske skulle fortsätta då.

Vi får se hur hon reagarar nu!

// K