Undulater iFokus

Undulater

Etikettmat-utfodring
Läst 3179 ggr
undulatiiis
0

Mat dagligen

Hej allihop!

Tänkte att det kunde vara kul och få veta vad ni ger era fåglar dagligen. Vad ger ni den/de för typ av mat. Frukter, grönsaker….? Ger ni några speciella vitamintillskott…? Allt!!!:)

Kan man jämföra och få nya idéer om vad man kan ge, så man kan variera ännu mer:)

/Mvh Sofia.

- Medarbetare på Burfåglar.ifokus

cceel
0

Jag ger just nu bara undulatfrö och vatten, ger även grönsaker några gånger i veckan, har varit lite dålig på att ge grönsaker och groddar då mina undulater inte har börjat äta detta än. Jag gav dom också ägg en dag och fick slänga allt… Dom är inte vana vid detta då dom bara är unga… den älsta kanske är 12/13 veckor…

Hur gör man så att dom börjar äta grönsaker och frukt?

undulatiiis
0

Ett förslag är att riva morötter och blanda med frön. Jag tror nog att deras nyffikenhet snart kommer ta över.

Vad har du testat med för frukt/grönsaker?

/Mvh Sofia.

cceel
0

Jag har testat äpple, sallad, apelsin och tomat :) Jag har även testat att ge knäckebröd men ingen har smakat på det heller.

Man kanske ska ta bort fröna över huvud taget och bara lägga en skål med frukt och grönt och lägga den där i i några timmar, eller är det helt fel att göra?

undulatiiis
0

Jag skulle nog hellre föreslå att du har kvar fröna. Jag menar blir de hungriga och inte vill äta av frukten/grönsakerna så måste de ju få frön:) Mina fåglar är extremt skinkiga när det gäller att äta äpple, apelsin och tomat. Sallad älskar de, kommer jag med sallad så attakerar de mig för att de vill ha:P Testa med färska örter, brukar vara omtyckt, kanske lite gurka, inte för mycket, innehåller mycket vatten.

Jag tror deras nyffikenhet kommer ta över snart så de kommer nog smaka liiiite iaf. Men som sagt, testa att blanda i rivna morötter i en skål:)

/Mvh Sofia.

cceel
0

ok, måste köpa morötter imorgon då :)

drutten2
0

Kör på med nyttigheter nu när de är unga, kan vara lättare att få dem att lära sig och vänja sig vid nya saker.

Var envis servera groddade fröer och grönsaker varje dag, till slut vågar de smaka.

Lycka till. Glad

Minty10
0

Min undulat är inte heller förtjust i frukt och grönt, men jag brukar göra en gegga med blandade grönsaker och frukt och frön. I början gav jag henne bara rivna morötter med frön i matskålen. De fungerade jätte bra.Flört

Lycka till!!!

cceel
0

Hej hej! Har märkt att min nyaste undulat smakade på grönsakerna! Ska testa om hon gör det idag också.

/cceel

undulatiiis
0

#8 Det var bra, kanske det smittar av sig på de andra pippisarna du har, så de blir nyfikna och vill smaka:)

/Mvh Sofia.

cceel
0

#9 - vi får hoppas på det! :P

kaka1234567
0

Nu har jag ingen fågel men de skulle bli mycket naturligt frukt grönsker fräsha grejer. Förköka ha kvalitets foder MM

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

MimmiH
0

Mina är helt tokiga i färsk timjan, ört på kruka som man köper i mataffären, obesprutad. Jag klipper av en del o hänger i bukett. Innehåller väldigt mycket eteriska oljor. Men man får variera örterna: andra tips är exv basilika o citronmeliss.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

undulatiiis
0

Har faktiskt aldrig testat med timjan. Ska nog ta och göra det…fåse om de gillar det:)

/Mvh Sofia.

MimmiH
0

Jag har sått olika kryddväxter/örter i krukor o gjort mig av med en massa krukväxter. När de växt upp ska jag skörda av dem regelbundet :)

undulatiiis
0

Hehe smart:) Slipper man springa till affären å köpa färska örter som säkert oxå blivit besprutade….kanske vore smart(are) om man sådde lite själv, mycket freshare:)

/Mvh Sofia.

MimmiH
0

Om ni vill så kryddväxter inomhus så citerar jag Knytt på undulatportalen om vilka som är lämpliga att odla inomhus.

Nähä, det funkar inte att klistra in, då länkar jag till tråden istället, 2:a inlägget.

http://undulat.forum24.se/undulat-about7321.html

Gojjan
0

Jag ger mina undulater frukt och grönt, försöker ge varje dag. Basfoder, kalk som jag strör ut både på burgolvet och dessutom har dom en kalksten. Mineralsten sitter på burgallret men är inte så använd. Hirskolvar både grodda och torra serveras 2 gr i veckan.

cceel
0

Asså jag har börjat ge morötter varje dag och det mesta brukar försvinna men nu ger jag också lite gurka men det är inte så uppskattat. :P

Har glömt att ge groddar men ska börja fixa lite imorgon :P

undulatiiis
0

#18 Det e bra, skulle nog inte vilja säga att det  är så viktigt heller att de får i sig gurka, menar det är ju "bara" vatten och innehåller inga viktiga näringsämnen och sånt…

/Mvh Sofia.

cceel
0

#19 Nä men det kan vara kul med lite omväxling kanske :P