Burunderlag
Hej!
Vad använder ni för sorts burunderlag till era undulater? 
Själv använder jag tidningspapper, tycker det fungerar jättebra.
Förr trodde man att tidningspapper var farligt då trycksvärtan var giftig. Numera är trycksvärtan inte giftig alls :)
Jag använder golvskyddspapp och ovanpå det ett lager halm.
Men att jag använder halm beror på att jag har en undulat som inte kan flyga - nu har han i o för sig lärt sig flyga kortare sträckor - och om han ramlar måste underlaget vara mjukt. Buren är stor 2 m lång x 1 m bred så då tycker jag det är lättare att lägga ut golvskyddspapp än tidningar.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Jag använder också tidningspapper och de fungerar jätte bra här också
, bara de att min undulat älskar att riva sönder tidningen på en gång, men jag har lakt ner några gallerbollar som hon får leka med i stället
Nu har Sötis lärt sig flyga. Jag har tänkt att fortsätta med golvskyddspappen o ovanpå det lägga lite hö.
Tidningspapper, funkar jätebra.
Jag tycker spån dammar för mycket och virvlar lätt omkring.
Jag använder tidningspapper och halm. Halm använder jag ifall de ramlar ned, de tycker också om att pilla med det, hehe:)
River av lite sidor från en gammal eniros gula sidorna, Det räcker ganska länge :) Men annars har jag tidningspapper, samma sak!:)

Jag har alltid hört att fåglar måste ha tillgång till sand på botten av buren. (Att de behöver picka i sig lite sandkorn för matsmältningens (?) skull. Är det bara en myt?
"Every point of view is a view from a point."
#10 - Ja, man trodde att dom behövde det förrut men nu har man fått reda på att det tilloch med kan vara farligt för undulater. Jag har för mig att det var för att dom kan få förstoppning eller nåt sånt, men är inte säker.
Djurkliniken Roslagstull skriver ang. sand o papegojor:
Underlaget på burbottnen kan utgöras av tidningspapper eller pappershanddukar. Detta är då lätt att byta ut dagligen. Tidigare rekommenderades alltid att fågelburens underlag skulle utgöras av sand, så att fågeln skulle kunna picka i sig sandkorn för att hjälpa matsmältningen. Vi vet numera att papegojfåglar, till skillnad från hönsfåglar, inte behöver sand för matsmältningen, utan det kan tvärtom ofta utgöra en risk för sandinpackning i magsäck eller tarm./
#12 Min gudfar är delägare där. :)

#11, 12:
Oj, då. Tidigare använde jag tidningspapper och hade dåligt samvete för det. Nu har jag sand - och fick plötsligt dåligt samvete för det… 
Det ska ändras på. Det är ju betydligt bekvämare med papper.
#14 - Bra gjort att du byter tillbaka! Det blir dessutom mycket billigare. Glöm bara inte att ta bort häftklämmorna på tidningen då fåglarna kan göra sig illa på dom!

Okej! Ska komma ihåg det. Tack!