Snäckskal och
Hej
Jag undrar att vad ni tyckel om sand som är gjort av snäckskal. Dom flesta innehåller även trädkol och sen unrar jag även att vilken märke av fågelfrö ni ger till era fåglar. Min fågel äter zooman.
Endast krossade snäckskal är givetviss bra. Kolen vet jag inte så mycket om. Snäckskalen nnehåller mycket kalk vilket är bra för fåglarna. Men om du menar sand med snäckskal så har jag hört att det inte är bra att använda det eftersom fåglarna kan börja käcka av sanden vilket kan bli följden till att fågeln blir sjuk. Det är vad jag hört iallafall så jag hoppar att använda sand. Jag har en kalksten som de får käcka av:)
Märket på min fågelmat varierar hela tiden eftersom det aldrig finns det man letar efter….hopplöst, hehe:)
Men jag har hört att fågelmat i färdig förpackning inte är bra föratt om det kommer in fukt så kan fröna börja mögla och bli dåligt samt att om man köper lösvikt så vet man ju aldrig vem som vart där med handen innan. Därför köper jag lösvikt som de lagt i påsar direkt när det kom till affären:)
Hej!
Sand ska man inte ge till papegojfåglar (som även undulater är) då sanden kan packas i krävan vilket ka leda till att fågeln dör om man har otur. Krossade snäckskal kan man ge, trädkol är jag inte säker på vad det är bra för. Skulle tro man ger det om fågeln är dålig i magen men är som sagt osäker, kan kolla upp detta.
Jag använde zoomans undulatfrön då jag precis skaffat undulater men en gång fick jag inte tag på detta så då köpte jag vitakrafts undulatblandning. Jag märkte ganska fort att fåglarna började sjunga mer, blev livligare och fick finare fjäderdräkt. Nu har jag övergått till att använda prestige undulatfrön utan VAM-pellets. Fåglarna äter inte dessa pellets och man kan inte heller grodda fröblandning som innehåller pellets för då bildas bakterier. Utan VAM är dessutom mycket billigare! :) Jag blandar 2/3 prestige undulatfrön med 1/3 bello's rena kanariefrön för att få en mer välbalanserad blandning. Jag kan säga att mina fåglar älskar detta och har blivit ännu piggare av detta än vad de blev med vitakrafts frön:)
#1 Det jag tänker på är den som innehåller bara snäckskal. Jag vet att sand är inte bra för fågeln (Det står i det nya fågelböckerna).
I vår affär så säljer dom undulatmat med honung. Men min fågel gillar inte honung.
Honung är mer som godis, som de kan få ibland.
Be zooaffären ta hem Prestige budgie (UTAN VAM-pellets) samt helst också rent kanariefrö.
Annars kan du beställa här:
http://www.djurfoder.nu/prestige-c-19.html?osCsid=11c1cfb5d143ab1c497117e1661aae72
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se