Undulater iFokus

Undulater

Etikettövrigt
Läst 10405 ggr
Helenaaa
17

Undulat i vinter?

Vi bor på ett såkallat ''sommarställe'' året runt. Men vi har inte varmt här under vintern, vi sitter mest med filtar hela tiden. Jag undrar ifall undulater skulle klara sig här utan att börja frysa? Det är ganska kallt, Ifall man inte har tjocktröja och en tjock fleecefilt fryser man.

Väldigt tacksam för svar..

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

drutten2
0

En Undulat måste succesivt vänja sig vid kylan… vi säger om ni skulle ta hem två undulater (de bör ha en artfrändeoch en bur minsat mått 70cm läng 45 cm djup och 60 cm hög) på sommaren och de succesivt vänjer sig,, så ska de nog kunna klara det. Om det börjar krypa ner runt 10 grader så är en mer proteinrik och fetare kost att rekomender, än den lite kargare som de får under sommarhalvåret…Glad 

(Sök och Läs gärna på lite hur och om undulten och kyla genom att söka lite på google.se.) Flört

Hur många grader har ni inne på vintern?

Helenaaa
0

Tack så mycket, nu fick jag en bättre bild av det hela. :) Det kallaste vi haft innomhus är -6 grader. (ruskigt kallt) 

En till fråga: Kan man täcka över buren med en filt eller så på natten?

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

dennisa
2

Jag bor i skåne och vi har just nu temperaturer som når -15 grader. Det jag vill komma fram till är min grannes fåglar är ute året runt spelar ingen roll hur kallt det är.Glad

Fast dessa undulater är födda utomhus och har vant sig till denna typ av temperatur. En fågel måste vara helst uppvuxen i kall miljö för att kunna överleva temperaturer som når - grader.

[Grabbarna-A]
0

Man ska tänka på att undulater inte tål att sitta i drag, det blir dom lätt sjuka av. Placera inte buren vid ett dragit fönster.

Vi bodde förut i ett kallt sommarhus och det var aldrig några problem men vi hade "bara" som kallast 12 grader inne Tungan ute.

MimmiH
1

Oj, det var kallt - minus 6 grader inomhus! Bor ni i det? Är inte säker på att alla undulater klarar det.

Ja, på natten kan  man lägga över ett skynke eller filt som släpper igenom luft förstås.

Det är stora, snabba temperaturväxlingar som är skadliga.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Helenaaa
0

Tack för alla svar.SkrattandeNu ska ut till affären och köpa bur och så. Ska hämta mina sötisar på onsdag! Kommer att bli jätteskoj.

Dom är ganska små, omkring 10 veckor, så dom kanske hinner vänja sig vid temperaturen?

Från mig^^

drutten2
0

Då ni köper undulater som är vana vid inomhustemperatur, så ska ni verkligen inte att köpa dem nu!! Shame on you

Annars är det en väldigt stor risk för att de blir sjuka och inte överlever!! Rynkar på näsan

Varför inte istället vänta till sommaren, då de kan vänja sig under höstens gång och på det viset vänja sig vid kylan… man måste trappa ner försiktigt och långsamt för att de ska vänja sig… men ha gärna en värmelampa över  buren om graderna går under + 5-10 grader.

Så ta det istället lugnt, så får du två undulater som du kommer att få ha länge istället för att chansa och kanske därav ta livet av dem.Gråter

MimmiH
0

Håller med Drutten! Absolut inga fåglar nu om ni kan ha så kallt som minus 6 grader inne!!!!!

Frågan är om det är lämpligt för er att skaffa undulater när det kan bli så kallt inne som minus 6 grader. De fåglar som kan få vara ute under så kalla temperaturer har möjlighet att gå in i "värmestuga" på 10 grader för att få upp temperaturen!

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Denna kommentar har tagits bort.
Starfall
0

Eftersom undulater är känsliga för kyla och drag är det nog inte lämpligt att ni skaffar undulater när ni har så kallt inomhus. Om ni ändå vill skaffa så vänta då tills senare delen av våren/början på sommaren så undulaterna har många månader på sig att vänja sig vid kylan. Och som drutten2 skrev, ha gärna en värmelampa över fåglarnas bur om det blir kallt.

Helenaaa
1

Tänkte över vad det var ni skev… ni har rättGråter jag ska nog vänta till våren.Glad tack för alla tips!

Från mig^^

drutten2
0

Låter bra. Glad då har du något att se fram imot.Flört