Undulater iFokus

Undulater

Etiketthäckning
Läst 2370 ggr
Sweelin
2008-12-20 15:48
0

Inga ägg?

Hej! Jag satte upp min holk för 13 dagar sedan, men det har ännu inte hänt något, dom vet verkligen inte varför holken är i buren…

Dom liksom fattar inte att "när holken sätts upp så får vi göra våran grej" :P

Vinnie ser inte ut att ha några ägg på gång, och inte har jag sätt dem parat sej (eller ens märkt av det)

Jag måste köpa nytt uppmatningsfoder, eftersom det redan är slut… Men det känns lite onödigt eftersom dom ändå inte liksom är på gång ännu… Men jag vet inte hur jag ska göra -Fortsätta att mata, mata och mata utan att något händer?

Några idéer och tips? :) Hur får man igång dem?Flört

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Nikka
2008-12-20 17:07
0

Vissa fåglar vill kanske inte låta sig paras med en viss hane… tror jag har läst nånstans att honan måste tillåta att hanen "flörtar" och grejjer.

Sweelin
2008-12-20 17:42
0

Dom har ju varit ett par i ett år ungefär - pussar, gosar, matar varandra osv..

Dom är rätt kärleksfulla mot varandra (fast att hon ibland bossar och bestämmer över honom)

Sweelin
2008-12-23 16:30
0

Jag flyttade upp holken nu, och Vinnie har börjat kika inuti den nu ;) 
Får hålla tummarna(Y)

Jag köpte nytt uppmatningsfoder till dom, ska fortsätta att mata dem :)

Friida
2008-12-23 17:59
0

Du ska se att så fort det börjar bli ljusare dagar så kommer de igång, vissa fåglar är väldigt beroende av att dagarna börjar bli längre.  Prova också att ge dem hårdkokt hackat ägg som uppmatningsfoder, brukar uppskattas extra mycket.

Och som du nog kom på så ska holken sitta högst upp i buren.

Friida
2008-12-23 18:02
0

såg i en annan tråd att din fåglar inte gillar att bada, det gör nog speciellt honan när hon lägger ägg, det är bra för ruvningen att de badar. Så se till att de har tillgång till ett badkar också.

Sweelin
2008-12-23 20:05
0

#4 Ja, jag har funderat på att ge dem ägg, men var lite osäker på "hur" dom skulle få det :) Jag hade först holken där nere, för jag tänkte "när ungarna väl ska ut, så har dom pinnarna närmare botten" Men kanske kan flytta ner den sen då ungarna har kläckts?

#5 Dom har alltid haft tillgång till badkar, men jag har börjat sätt dem använda det nu, vilket jag inte såg förut.Flört

Friida
2008-12-24 02:25
0

Du ska inte flytta holken sen när ungarna ska ut, det är en trygghet för fåglarna att ha den högt. Skulle någon baby flaxa ut så kan man ibland få lyfta in den igen, men förvånansvärt nog så kan de oftast flaxa upp igen! Skrattande Håller tummarna för att de snart börjar inspektera holken då!

Sweelin
2008-12-24 03:03
0

#7 Tack så mycket!Skrattande

Sweelin
2008-12-27 20:14
0

Nu är Vinnie i holken rätt mycket, hon är där inne och gräver, medans Eskil sitter utanför hålet och kvittrar (som vanligt)Flört

Eskil får verkligen inte vara inuti holken (det är bara hennes) och hon tycker att det är mysigt med det mjuka spånet antar jag, gillar att bita på hålskanten.

Kan detta vara ett tecken eller? :o

Friida
2008-12-28 01:39
0

Absolut tecken!! Skrattande Honan ska godkänna holken först. att hon knaprar på den gör hon för det är ju så de gör i det vilda…jättebra. Eskil får snart titta in ska du se bara Vinnie har godkänt det hela. Ge gärna kokt ägg nu, hanen brukar mata honan vilket också är en viktig del, då ser hon att han duger till att skaffa mat till ungarna!

Sweelin
2008-12-28 14:57
0

#10 Dags att koka börja ägg dåFlört

tezzie
2008-12-28 15:05
0

Spännande Elin =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Sweelin
2008-12-28 15:12
0

#12 Riktigt spännande faktisktFlört Men det är nu det svåra börjar….

idisen95
2009-01-12 21:42
0

hur går det?

Sweelin
2009-01-12 23:05
0

#14 Jag väntar fortfarande :/

Hon sitter och vilar i holken varje dag nu, och gillar att gömma sej där inne. Jag försöker ge dem ägg men det är dock inte uppskattatFlört

Men jag avvaktar ett tag till :)

Sweelin
2009-01-13 15:39
0

Jag släppte ut dem en stund idag, så att dom får röra lite på sej. Och jag såg att Eskil försökte klättra upp på Vinnie, men han gled av snabbt och sedan hände inget mer…. Men ÄNTLIGEN vet jag att det händer något! :D Då vet jag iaf att dom vet hur man görFlört

rabbitlove
2009-05-01 11:30
0

vad kul för dig lycka till nu då=p

sallan84
2009-08-24 00:51
0

hej! ny på forumet.. vill tipsa dig om en bra undulatsida. www.undulatportalen.se där finns mkt information om häckning och annat. bra att du har upmatnings foder. de behöver även extra vitaminer, kalk.Något som sätter igång häckning är proteinrik mat.. äggfoder, groddar(unulatmat som börjat gro) frukt och grönsaker. lycka till.. ser framemot att å veta mer snartCool