Undulater iFokus

Undulater

Etikettmiljöberikning
Läst 5568 ggr
Persifone
0

Flyga fritt...

Hejsan, nu är det bestämt att skaffa undulater.

Jag har bara en fundering som ni säkert kan hjäpa mig med :D

När man släpper ut dem i rummet har jag för mig att man ska hänga för fönster och speglar så att de inte flyger in i dem, stämmer det?

Tacksam för svar :D

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[AuntLobster]
0

Hej Persifone.

Mina fåglar flyger fritt varje dag men jag hänger aldrig för fönstrena. Ha uppsikt över dem under deras första flygning. De flyger oftast in i rutan en-två gånger eller fler och sedan lär de sig. Det är nog mer farligt för oss än för dem, själv blir jag iallafall vettskrämd varje gång det händer. Men oftast flyger de bara vidare, ibland kanske de sätter sig någonstans lite förvånade och hämtar andan.

Det finns såklart fall som är mycket farligare, då fågeln har fått upp så mycket fart (t.ex en fågel utomhus som flyger in i en ruta) så att de kan dö eller få allvarliga skallskador. Jag är ingen expert, men jag tror att du kan släppa ut dina fåglar utan att hänga för fönstrena. Men som sagt, ha uppsikt! Var uppmärksam på om din fågel flyger in väldigt många gånger, och verkar väldigt medtagen efteråt.

Något som kan hjälpa är att hänga slingor av folie vid fönstret som reflekterar solen eller dyl. så flyger fåglarna inte dit, vad jag vet.

Rätta mig någon om jag har fel?

Sickeluckan
0

Hej!

Om man vill eliminera risken för att undulaterna flyger in i fönsterrutor de första gångerna de är ute, kan man rulla ner persiennerna (men inte "vända" dem helt utan till hälften kanske). För varje flygtur rullar man sedan upp dem lite i taget så lär sig undulaterna var "flyggränserna" går. Har man inte persienner kan man göra likadant med en rullgardin. Har man inte det heller kan man klistra rutan tämligen full med post-it lappar för att efter hand glesa ut dem och till sist ta ner alla.

Flyger en undulat rakt in i en ruta med tillräcklig fart kan de skada sig allvarligt alternativt avlida, så min mening är att man bör försöka unduvika att detta händer.

Mvh Kickan

Branneli
0

Väran undulat flyger fritt. Har aldrig flugit in i fönster/speglar eller dyligt….Däremot speglar hon sig i allt …..en typisk brud..Oskyldig

Flitiga-Lisa
0

Man ska inte låta sin fågel flyga in i rutan så att den "lär" sig. Många stackars fåglar har brutit nacken på det sättet.

Har man persienner drar man ner dem de första gångerna,sedan har man de uppvinklade och sedan drar man upp dem lite i taget. DÅ lär sig fågeln att rummet är begränsat, och även fönstret är en vägg.

Man kan göra en liknande procedur med gardiner. Det får ta sin tid, det vikta är att fågeln inte skadas eller ännu värre dör.

[AuntLobster]
0

Det är förstås det rätta att göra! Jag uttryckte mig kanske en aning klumpigt, men fåglar kan skada sig väldigt allvarligt när de flyger in i rutor. Men om det är en "lättare" smäll brukar det inte vara någon fara. Men när man drar upp persiennerna igen så kan väl fåglarna tro att man "öppnat"?

Jag har lite svårt att uttala mig i frågan då mina egna undulater inte är några fönsterkrockare.

[Grabbarna-A]
0

Jag har ingenting för mina fönster. Ingen av mina 3 har flugit in i något fönster och då är mina fönster stora…  ca 4X6 meter tillsammans.

Flitiga-Lisa
0

#5 Fåglar är smarta. Har de väl lärt sig att fönstret utgör ett stopp så sitter det, även när man slutgiltigt drar upp persienner.

När jag hade undulater, mycket tama,brukade jag också helt sonika "visa" fågeln fönstret, genom att föra fågeln, sittande på mitt finger mot fönsterrutan, så att näbben kom åt rutan.

Men processen med persiennernakörde jag alltid ändå, för säkerhets skull.

Mina fåglar var friflygande (sov endast i buren) och jag tyckte det var viktigt att de verkligen lärde sig att fönster inte går att flyga mot.

[AuntLobster]
0

#7 Ibland är det svårt att veta vad som verkligen är bra och vad som är skadligt för en undulat då det finns så många olika informationskällor.
Jag drar tillbaks mina egna argument om att man kan köra direkt utan något för fönstrena. Jag anser att Kickans och Flitiga Lisas svar är de bästa, för att försäkra att din fågel inte skulle kunna skada sig på något sätt om de visade sig vara fönsterkrockare.

Lycka till med köpet och berätta gärna hur det gick.