Undulatproblem.
Finns det någon som vet min undulat kastar upp frön stänker runt, vad ska jag göra åt det???
maggan.

Vi har inte undulater nu, sålde dem för 1 år sedan. Vi upplevde samma sak att de sprätte och körde runt fröna, det verkade som de letade "bättre frön" i botten
. Det kan vara något av en ful vana eller en lek.
Vi föder upp perser och exotickatter och vissa av dem slabbar med vattnet och "gräver" i maten, de är så bara.
Jag tror att det bara är att acceptera 
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Alla undulater jag någonsin haft gräver runt och sprätter ur fröskalen ur skålen, det är naturligt och en del av deras "charm".
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Ja de kan hitta på sattyg :-) min nya hane gör likadant.
Det är bara dammsuga och se glad ut. Jag är glad att de är friska för det är inte självklart.
Undulater gör så, det har jag som har 6 undulater stor erfarenhet av. Det blir till att städa varje dag, men har man undulater får man räkna med det.
Hej tack för ditt svar,jag menade att fågeln kräks upp frön skakar på huvudet så kommer det ut.
Jag har haft många undulater men ingen har gjort så fågeln är väldigt tam är ute heladagen i rummet så han är nog inte sjuk.
maggan.

#5 Du skriver att fågeln kräker upp frön, är det en hona? Fåglarna brukar ju kräka upp frön för att mata sina ungar. Jag vet inte om hanar mstar med?
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Trodde jag hade svarat på detta förut.. Det var just det jag trodde att du menade, Maggan, att fågeln kräktes upp frön. Det gör hanarna när dom flörtar med dig, en spegel eller en annan hona. Så det är inget konstigt alls. Det gör min hane Safir, han bor ensam i egen bur, för att han bråkar annars med dom andra hanarna. Så nu har jag blivit "offer" för hans omtanke, så fort jag sätter in handen, då hoppar han på den och börjar mata! ;) hehe Han brukar småhacka på naglarna o mata! Tokstolle! ;)
#5 Jaså det var så du menade. Kanske kastar han upp frön som är menade för dig, alltså en kärleksfull handling. Detta kan man även se undulater göra mot sin egen spegelbild. De gör även så med sin partner och sina ungar. :)
Det har gått ett tag sen du skrev din fråga men tänkte ge en synpunkt i alla fall. Har tre undulater. Två gossar och en tjej. För två somrar sen kräktes min ena gosse upp frön i massor. Kletiga klumpar satt fast lite här och där. Jag tog med honom till veterinären och där konstaterades en inflammation i krävan. Medicin två gånger om dagen i tio dagar, fröförbud och specialkost. Lite bökigt med en rätt blyg undulat. Frisk som en nötkärna sen dess.