Hej kul sida..
Hej Hej jag är ny här på iFokus och hitta den här sajten om underlater!
Jag fick en underlat när jag fyllde 6, i dag är jag 20 och min älskade Kim lever än, 14 år! Är detta onormalt ??
Alla säger att han sjunger mer och mer ju äldre han blir, pigg och vaken, överöstar radion vargie lördasmorgon när inte matte är vaken!
Jag vet fler som haft undulater som blivit runt 15 år. Dom som jag vet om som har blivit så gamla har oftast varit ensamfåglar.

Oki Kim har inte alltid varit ensam fågel, jag vet att de inte ska vara ensamma, men hans kompis dog för ett år sedan, och jag har inte vågat/viljat köpa en ny underlat som lever i 15 år till. Men han är med mig dygnet runnt då jag jobbar hemifrån…jag vet att man inte kan gemföra sig med en vän av samma art men som mitt liv ser ut nu så är det ohållbart med en till.
Jag tror inte mina föräldrar tänkte sig att den skulle hänga med tills jag flytta hemfrån mm, i djuraffären sa de att de lever omkring 7 år.
Hur kommer det sig att en ensam fågel blir äldre? jag skulle kunna tänka mig att de dör tidigare?
Välkommen hit-glömde skriva det förut 
Intressant… Jag har hört om flera undulater som levt i flock, att dom inte blivit så gamla medan dom som varit ensamma har blivit det. Eftersom det rört sig om flera undulater i olika hem, som jag hört om, så har jag undrat just varför ensamfågeln blir äldre, det borde ju vara tvärt om. Men du har en som haft en kompis som blivit så gammal så då måste det nog bero på individen, precis som alla andra djur och människor. Vad skönt för jag blev lite orolig att bara för att man har fler än en så kan dom inte bli så gamla… Jag skulle inte köpa en kompis till en sån ålderman, dom kan vara lite jobbiga "ungtupparna". Lycka till med Kim och hoppas ni får många fler år tillsammans.

Nej det är just det jag är lite rädd för, att de inte skall komma överens osv om jag skulle köpa en vän till Kim.
Putte som min andra fågel hette levde inte så länge han blev omkring 5 år..köpte honom efter ett par år när jag kunde mera om underlater och fick veta att de inte skulle vara ensamma.
Tycker det var konstigt det där med att ensam fåglar lever längre, det borde som sagt vara tvärt om.
Jag och Kim har alltid haft en liten kompis relstion, visst är det så att fåglar ofta tyr sig till en person (har jag läst om papegojor iaf)
Det är i alla fall så att det bara är mig han accepterar fullt ut..han kan sitta på andras fingrar om de inte har handen för nära kroppen, men med mig kan han gulla in sig i håret på, ändå var det inte bara jag som plockade med honom när han var ung.
Män eller killar sitter han inte gärna hos, han ä för charmig min älskade lilla kille!
jag hoppas med på flera långa år även om jag de senaste 5 åren vart rädd att vakna och min älskade pippi har flaxat vidare till nagiala.