Undulatungar
Hejsan, mina två undulater Miko och Günter är så kära i varandra! Jag hade tänkt att para dem men först måste jag ha en till bur. Vet ni vad man kan ha i fågelholken?
Är det något speciellt jag bör veta, jag vet nog det mesta eftersom jag har läst lite men vid vilken ålder bör dom säljas? Vid vilken ålder brukar man kunna se deras kön? Har man mamman och pappan i samma bur under ungarnas uppväxt?
Jag vet att man ska ge miniraler till honan drygt en vecka före och en fin och stor holk har jag redan :)
Miko (min hona) var tidigare ljusblå så jag trodde att hon var en kille men sedan frågade jag en undulatuppfödare och dom sa att hon var en tjej :) Miko har blivit mycket brun om näbben nu och blir brunare för varje dag så jag tror att hon är redo och Günter brukar knacka på hennes näbb :)
Jag har haft Miko i ett år nu och Günter några månader och dom har det bra :) Fin fjäderdräckt och absolut inget fel.
Om jag inte skulle få möjlighet att kunna sälja alla (vilket jag tror att jag får) så behåller jag dem. Jag ska köpa en stor bur från djuraffärer som dom själva använder :)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Tänk på att häckning inte är speciellt enkelt, utan ett stort ansvar. Det är liksom inte att bara sätta in en holk och tro att de klarar sig själva sen. De måste framförallt matas upp i minst 1-2 månader innan själva häckningen med mycket nyttigheter som groddade frön, majs, mörka bladgrönsaker - dvs. spenat, och extra proteiner och kalk. Om inte kan de helt enkelt få så svåra bristsjukdomar så att de kan dö om man ej upptäcker det.
Fågelungarna bör efter kläckningen hållas tillsammans med minst en matande vuxen fågel i minst 6 veckor, så du kan ha mamman och pappan i samma bur efteråt då båda matar ungarna.
Honan lägger 4-6 ägg i en holk, som ska innehålla en tjock spånbotten med en grop i, och ruvas i 18 dygn. Ungarna blir flygfärdiga efter ca 35 dygn och klarar sig själva en vecka senare.
Ingångshålet i holken skall vara ca. 4,5 cm i diameter. Storleken på holken kan variera, men ett exempel kan vara: b, 15 cm x l.20 cm x h. 15 cm.
Jag rekomenderar att läsa på i böcker väldigt mycket innan du ger dig in på detta.
Tack Nikka, självklart ska jag läsa på mycket innan jag para dem, och jag tänker inte göra det fören till vårkanten så det är en bit kvar att planera.
Ni vuxna borde se mej som "oansvarig" efter som jag "bara" är 15, men jag tar verkligen hand om mina djur och vet vad jag gör :) Det är ingen plötslig idé, utan jag har funderat över skolan och framtiden för mina små älsklingar.
Jag har frysta grönsaker i kylen som dom älskar, med blåbärsris, groddar och massa sånt. Ska jag börja mata dem med det 1-2 månader före? Dom får flyga varje dag och jag har två stora grenar i mitt rum som dom brukar hålla till och dom har naturgrenar i lämplig tjockhet inne i buren- inget plast!
Så man kan sälja ungarna då som är ungefär 7 veckor då, eller? Just när dom ska flytta är det jag undrar mest över :)
Efter att Miko har fått ungarna så ska jag fortsätta att mata med massa grönsaker? Eller ska jag börja på en vanlig diét direkt? Matas ungarna med vanlig fröblandning eller special?
Jag tvivlar inte på att du är undulatkunnig, för det verkar du vara men jag tycker personligen att borde ha en vuxen eller åtminstone äldre kunnigare fågelmänniska som kan hjälpa till.
Tänk också på att det kan bli så att du får stå som ersättare dag och natt. Det kan hända att honan inte ruvar sina ägg, vilket betyder att det är du som kommer att få stå dygnet runt och mata dessa små så de blir starka och friska. Du kommer även att få införskaffa en anpassad ruvningslampa, vilket man dock borde ha redan från början.
Jag ska skriva en artikel här senare idag om avel och uppfödning, rekomderar dig att läsa den ikväll (om jag hinner klart).
#3 Vart kan man köpa en ruvningslampa? Har inte sätt någon på djuraffärer?
Jag har aldrig haft ngn ruvningslampa till de undulat ungar jag fött upp..
Innan bör du ge dem äggfoder det är gult *det röda som finns är till andra fåglar som har mkt färg* Man kan köpa detta på zoo.
Honan får ej heller vara för gammal. Läs oxå på ang värpnöd som de kan få.. Ha koll på vad veterinär och jouröppna djursjukhus vad de tar om ni måste in med hona med värpnöd..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#5 Miko är ungefär 1½ år, och Günter är väll runt 1.
Värpnöd vet ajg att dom kan få, honan måste vara i bra kondition och ätit rätt månaden innan. Jag ska höra med djursjukhuset :)

Jag tycker du ska läsa på vår eminenta häckningsavdelning, där kan du lära dig mycket om tex häckning

http://www.undulatportalen.se/hackning.html
suck, jobbiga editgräns, här är en länk som bör vara klickbar

En liten fråga…
Undulatportalen är en jättebra sida men är det inte roligare om man försöker hjälpa varandra här istället för att länka vidare till andra sajter?
*** Kärleken övervinner allt ***
Jag håller lite med faktiskt :/ Jag startade den här sajten så alla kunde hjälpas åt att svara på varandras frågor och hjälpa varandra så gått det går. Tycker att iFokus är jättebra när det gäller hjälp m.m., och därav anledningen till att jag startade sajten :)
#10 Jag år så tavksam mot dej Nikka eftersom du startade den här sajten
Jag har tjatat efter en Fåglar.Ifokus men det blev ännu bättre med Undulater.Ifokus! 

#10 Ska man få igång denna sajt (som det för övrigt är bra fart på) så är det ju här vi ska prata och hjälpas åt med allt :)
Kul att du drog igång den Nikka :)
*** Kärleken övervinner allt ***

hmmmm,2 av mina undulater knackar varandra på näbbarna och hmm,vet inte vad man ska kalla de… putsar? varandra.. är tveksam på om de är en hona o en hane eller hane hane.. men är de hona hane så är de tecken på dom vill para sig?
#13 Är den ena brun om näbben och dne andre blå?
Jag har tre undulater, två hanar och en hona och mina hanar knackar på varandra och putsar, fast att den ena hanen är ihop med min hona och dom gör samma sak.
Har du någon bild på dem?

Det ser ut som den gröna är en killeo hc den blåa en hona. Lite svårt att se på bilden :)
Om din hona blir brunaktig på sin näbb så är dom oftast parningsredo men om hon är ljusblå så är dom bara kära ;)
Min förra undulat Miko var blå hela sin uppväxt men när jag köpte Günter så blev hon kär och tillslut brun om näbben.
#15 men vad det där inte den där undulaten du frågade i tråden *Hona eller hane?*
DÅ är det nog två hanar, men som sagt så håller mina två hanar på sådär :)

Jag har tyvärr ingen aning. du kanske får uppdatera din tråd *hona eller hane* :P
Har hört att honor är vita runt näsborrarna och när det bor med hane och hon blir häckningsvillig att det är då honor blir bruna på vaxhuden. ? (vet inte om det är sant, men jag läste det någon stans. Antingen hemsida eller bok)
// Michis
#21 Så hände för min Miko :) Ja, och det är mycket vanligt
#22: okej :P
// Michis
Dags att uppdatera denna lite tycker jag :)
Jag har ännu en fråga :)
När man ska börja med uppmatningen så undrar jag om hanen får vara ute och flyga? Ska hanen också äta av "uppmatningsfodret"? och får han vara ute och flyga under dagarna, eller blir honan stressad?
Egentligen ska man väll börja ca 3-4 veckor innan. Är inte så bra på undulatavel men man kan ju skaffa en större bur där de får röra sig fritt…. ungarna måste nämligen oxå ha stor bur, så pass stor att de kan testa sina vingar när det är dags.
#25 Okej tack :)

i holken ska du ha sågespån
#27 Jo jag vet, jag har en hel påse
Men det verkar inte bli av ändå… Dom vill tydligen inte
#28 Jag vet hur det är med fåglar som inte verkar vilja häcka.. Mitt par Delhia & Pontus tog otroligt lång tid på sig innan de väl började häcka. Jag hade nästan helt gett upp hoppet och funderade på att ta bort holken. Men så en dag upptäckte jag att Pontus sysslade med bergsbestigning (tillsammans med Delhia så klart) och sedan var dom i full gång med häckningen. Lycka till :)
#29 Tack :) Ännu så händer det inget men visst försöker han hoppa upp på henne men sedan tar det stopp…
Holken sitter fortfarande uppe och jag får väl helt enkelt hålla tummarna :)
#29 Tack :) Ännu så händer det inget men visst försöker han hoppa upp på henne men sedan tar det stopp…
Holken sitter fortfarande uppe och jag får väl helt enkelt hålla tummarna :)