Häcka trots bar mage?
För ett tag sedan tog jag hand om en liten undulat som suttit ensam. Hon hade plockat sig själv lite på mage, hals och under vingarna. När hon burrar upp sig skymtar man liksom ett litet hål i fjäderdräkten mitt på magen.
Efter att ha kommit hit har allt bara gått bättre och bättre och hon har blivit en helt annan fågel. Hon har inte fortsatt att plocka sig. Hon har nu inlett en romans med en annan av mina fåglar och de kan inte lämna varann ifred utan det är ett ständigt pussande och putsande på varann.
Är det för tidigt att försöka häcka de två turturduvorna? Ska jag vänta, eller ska jag inte göra det överhuvudtaget?
Tack på förhand

Hur gammal är honan? Hon får ju inte vara för gammal.. Jag tycker nog att du ska vänta iaf. Det är mycket som ska förberedas o planeras för att aveln ska bli lyckad. Är honan för gammal eller inte i kondition, då kan hon faktiskt dö.. Det är det kanske inte värt.. Att lägga ägg och mata upp ungar är krävande och det är nog bättre att honan får hämta sig ordentligt efter att hon plockat sig.. Hon har inte haft det roligt i sitt förra hem låter det som..
Bra att du har tagit hand om henne iaf!!!