Undulater iFokus

Undulater

Etikettbeteenden-hälsa-skötsel
Läst 2553 ggr
dennisa
1

Helt sjukt!

Min undulat Charlie flippade helt ut i natt, han började av ingen anledning flygarunt i buren sen efter en stund så slutade han och började sen om igen. Efter ca 15 min lugnade han ner sig och somnade. Nu på morgonen så var han lugn och fin som han brukar vara. Han tappade en massa fjädrar med under incidenten

varför betedde han sig så?

ladonna
0

Natt-panik kallar jag det. Fåglar är ganska lättskrämda, och det är inte så konstigt då de i det fria har väldigt många fiender. Han kan helt enkelt ha hört något eller stött i något när han sovit och hans instinkter att fly har då väckts. Han fick alltså en hemsk panik och började fly från det han trodde var farligt.

Jag har varit med om det hos mina undulater, jag hade en undulat för många år sedan som hade svår nattpanik, men det gick att bota med en svag svag lampa som man satt direkt i kontakten. Då kunde hon se att det inte fanns något farligt i mörkret och somnade lugnt.

dennisa
0

ooo tack så jätte mycket! :)

[Grabbarna-A]
0

Mina har oxå fått nattpanik nångång och då har jag tänt en lampa, lyft på skynket och pratat lugnande med dom. Då lugnar dom sig på en gång.

Starfall
0

Det där har hänt mina fåglar också några gånger, och som de andra säger är det en sorts panik de får på nätterna om dom blir skrämda.

dennisa
0

tack för alla svar, blev lite orolig! :)

Aviendha
0

Nattlampa är bra. Jag brukar tända i ett angränsande rum, för då blir det inte för ljust för mig själv. När man har mer än en fågel så är det även lätt att de skrämmer varandra. Det hände ibland hos mig förr, den ena nyste eller bytta ställning och den andra som inte kunde avgöra vad som gjort ljudet, mer än att det var nära vart rädd och panikflög.

Colt
0

Det har jag också varit med om massor med gånger.
Brukar då tända en lampa åt dom.

Hopi
0

Ja oh ja, det har man varit med om! Det kan räcka med att det kör förbi en bil på natten, så det lyser in på dom, så kan dom få sån där natt-panik! Jösses vad man kan få samma panik själv, när man tvärvaknar och inte fattar vad det är frågan om först! Flört Nattlampa har jag brukat haft förr, men har inte haft det nu.. Men det var länge sen det hände konstigt nog.

rabbitlove
0

mina fåglar har oxå det så tack för tipset.

Branneli
0

Vår fågel är lös här hemma…..så detta har vi inte märkt…

Sweelin
0

Jag har aldrig varit med om nattpanik

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

rabbitlove
0

okej lyx dig det kan va jobbigt att vakna av det på natten

Hopi
0

#11 Har du täckt bur på natten?? Konstigt att dina aldrig har fått nattpanik! Jag har själv inte täckt bur nattetid, så jag tror det kan vara att det kör förbi en bil, så att det lyser in på dom, o dom blir rädda. Men som sagt, nu har det inte hänt på länge, flera månader. Men rätt vad det är då händer det! Då är det bara att kliva upp och tända nån liten fönsterlampa eller nåt, så dom ser o kan lugna ner sig!