Slagsmål..
Jag har ju läst här om vissa bråkiga undulater, och varit fundersam, har aldrig trott annat än att undulater är fredliga fåglar! Har haft undisar i sååååå många år och aldrig någonsin sett annat än lite småtjafs, aldrig ett slagsmål! Men NU har jag sett…. Safir och Smaragd slogs för fullt, bet varandra i fötterna så Smaragd var blodig på en tå! Satt o såg på TV, hörde att det blev ett sånt liv på fåglarna (dom är i vardagsrummet, där TV:n är), kollade men såg inget, gick fram till buren och ser dom ligga o brottas på burbottnen!!!! Blir alldeles chockad och tar in handen för att sära på dom, dom har fullt upp med att slåss, så dom märker knappt att jag är med där o försöker sära på dom!!! Tar ut Smaragd o sköljer av blodet o kollar tån, syns inget sår iaf. Sen tar jag ut Safir o kollar honom, ingenting. Sen får Safir sitta i egen bur.. Var ju så glad att jag fått tag på kompisar åt honom.. ja visst ja… grrr..
Testade igår att ha dom lösa i vardagsrummet, alla tre. Men gick bra ett tag, sen började dom på och vilja bråka igen! Dom är såna rivaler om Sodalit, den 3:e hanen! Ja jösses.. vad ska jag göra nu då? Ska dom få turas om att vara med Sodalit, eller måste jag skaffa en hona åt Safir? Jag vet inte hur jag ska göra.. Var ju inte så här jag hade tänkt mig! Hade ju tänkt bygga en stor voljär, att ha i ett hörn i v-rummet! Men när dom inte ens kan samsas lösa i v-rummet, då funkar ju inte en voljär heller.. Buren dom har är STOR, så det är inte för att buren är för liten eller så.. Vad ledsen jag blir… 
Ursäkta att det blev såå långt…
Åh vad trist. Har dom tjaffsat med varandra innan detta hände?
Jag som tyckte att mina bråkar med varandra men det är ju inte ens i närheten av vad dina har gjort. Jag har min gammelgubbe i egen bur och småligisterna i en egen. Dom är ute allihopa när vi är hemma annars är alltid ngn av burarna stängd, oftast småglinas.
Jag vet inte alls vad du ska göra men prova att ha någon av dom i egen bur och se hur det fungerar. Det kan ju även bli bättre med en fjärde fågel men det vet man ju aldrig. Hoppas du kommer på en lösning men framför allt att dom inte slåss ngt mer.
Oj då, det lät inte så bra. Va tråkigt! :/
Om du vill ha två burar kan du ju köpa en till fågel och se om de går ihop… annars kanske du kan sälja en och bara ha två fungerande fåglar kvar, även om det låter trist.

Tack för era svar!
Ja, det har varit smågnabb innan detta stora bråket, men ingenting att oroa sig för.. Men när man får se ett sånt här bråk, riktig brottningsmatch.. då blir man chockad! Nej, är ju det om jag skaffar en till och inte det heller funkar.. Nej, jag får väl låta dom träffas ute lösa då o då, och sen får ev Sodalit den snälla bo med dom andra två bråkstakarna varsin vecka eller så.. hahaha. Vilka särbos! Eller så får Safir bo ensam, han var elakast tycker jag det verkade som.. Burarna står ju bredvid varandra, så dom har ju kontakt så ändå… Är ju inte roligt att ha två burar heller.. När jag har haft planer på den där hörn-voljären.. Men DEN kan jag ju glömma nu!!! grrr.. Tror inte jag vill sälja nån.. Safir har jag ju haft sen han var liten o är 5½ år nu. Dom andra, nej vill inte dela på dom! Dom har ju bott ihop innan oxå, så det känns fel.. Urs vad dom ställde till problem för mig!!! Rackarna!
#3 Ja tänk att man inte ens kan lita på små undulater…
Det är både jobbigt och tråkigt när man har planerat något och så blir det inte så. Jag köpte ju Knaso som kompis till Fegis men Fegis vill inte vara med Knaso, så då köpte jag Grå som kompis till Knaso men Grå vill bara vara med Fegis
. Det är ett himla pysslande och passande här, men jag vill ju ha alla kvar. Man hittar alltid en lösning så det löser sig för dig och dina bråkstakar oxå.

#4 Ja du har pyssel du oxå! ;) Ja jösses! Jag verkar ha haft en otrolig tur förr med alla mina undulater!! Har ju haft en massa olika! Aldrig några problem! Ja då, det ska väl ordna sig! Får väl hoppas på det bästa iaf! ;)
Hopi, hur går det för dig och dina busfrön?

Det går inge bra.. Har testat flera gånger att ha ut dom ihop, och att sätta ihop dom i samma bur.. men det går inte! Det blir bara bråk efter en liten stund! Så nu sitter Safir ensam i en bur bredvid Smaragd o Sodalit. Jättetråkigt.. inte vad jag hade tänkt precis..
Visst var dom hannar alla 3? Det kanske inte kan bli värre än vad det nu är så du kanske ska testa att köpa en till. Men det kan ju bli 3 mot 1 oxå. Himla jobbig situation.

Ja, det är 3 hanar. Har funderat på att köpa en hona till Safir ist. Men funkar inte det heller, då får han ju ändå sitta ensam.. Nä, han får nog bo ensam tyvärr.. Han har ju bott ihop med 2 honor förut i många år, då var det INGA som helst problem! Men då var det ju HAN som flörtade med dom båda! Så då var han ju nöjd!
Som det är nu så har han ju dom andra två precis bredvid. Så han verkar nöjd trots allt. Dom får träffas när dom är ute. Vill inte ha flera.
Ja funkar det för dig att ha 2 burar och att dom kommer överens utanför så är det ju bra. Så har ju jag det och visst det är lite mer pyssel än att ha alla ihop. Men vad gör man… Om du skulle ha köpt en till är det inte då bättre med 4 hanar än 3 hanar och 1 hona? Det känns som att det skulle kunna bli mer bråk då?!

Ja du kanske har rätt.. Tänkte att han är mera van med honor, Safir.. Men vet inte om jag törs chansa.. Det får vara som det är ett tag få se. Det verkar inte göra dom nåt att sitta bredvid varandra som nu heller. Var lite rädd att det skulle bli väldigt stressande o oroligt för dom, att dom bara skulle tänka på att dom ville till varandra. Men det går bra! Det är ju så typiskt att det skulle bli 2 burar.. grr.. jaja, vad ska man göra??? Jag är ju inte ensam med att ha det så verkar det!
(#10)