Undulater iFokus

Undulater

Etikettmat-utfodring
Läst 5009 ggr
Sweelin
1

Vad kan man så?

Nu tänker jag börja så lite gräs och sånt hemma. har någon några tips på vad man kan så?

Jag ska grodda hirskolvar som jag tyckte såg lite kul ut! :D Solrosfrön i deras fröblandning som dom ändå inte äter, och sedan toppen av tre morötter som jag her i vatten ;)

Några mer tips?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Anett Lindbom
0

Du kan ju ha vanligt kattgräs till fåglarna, eller kanske så lite havre, sånt gillar fåglarna..

Jag brukar köpa duvblandning som jag lägger i blöt i ngt dygn och sedan ger fåglarna, det äts med stor aptit..

Sweelin
0

Okej tack :)

Sweelin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så, nu har mina morotsblad och solrosfrön vuxit till sej lite, båda är omkring 15 cm hög. men jag undrar då jag kan ge dem till undulaterna? Ska jag vänta i någon vecka till så att dom blir högre, eller är dom som bäst nu eller?

Sweelin
0

Morotsbladen är 15 cm hög, jag ska nog vänta tills de är iallafall 20 cm hög ;)

Sweelin
0

Dom där groddade hirskolvarna var ingen hitt för mina kräsna fjun ;) Det slutade med att jag fick skära bort gräset och frysa in ;)

[Grabbarna-A]
0

Vad du är pysslig Sweelin med alla dina planterade grönsaker Glad.

Sweelin
0

#6 haha, jag tycker att det är jätte kul att hålla på med blommor och sånt! Det är kul att plantera till fåglarna, eftersom dom uppskattar det så mycket ;)

ladonna
0

Groddar är jätte nyttigt! För fåglar och för oss människor. Du kan grodda det mesta; linser, alfalfa, bockhornsklöver osv.

Finns ekologiska frön och linser att köpa i tex Konsum. Fåglarna brukar uppskatta dem och de ger ett bra tillskott av vitaminer.

De ska ligga i blöt lite olika länge, finns groddningstabeller på internet. Sköljer två ggr per dag och de två sista dagrna bör de få stå i solljus två timmar per dag för att uttveckla klorofyll.

Sweelin
0

#8 Tack för tipsen ;D

Sweelin
0

EFtersom mina udnulater inte ätit grönsaker förut så är dom ganska kräsna, jag har brovat att he grönt i deras uppmatningsfoder - dom hatar det! Provat att he det i en skål bredvid varje morgon med lite olika grönsaker och sånt - dom hatar det!
Jag gav nästan upp!

Idag då jag fick skynda mej till skolan så då glömde jag att ge dem grönsaker - äsh, sa jag och lämnade en morotsblad/kvist hängandes i buren….. Då jag kom hem så var den uppätenFlört Då hängde jag in en ny och den var slut på 3 minuter - dom älskar det!

Så nu gäller hängande grönsaker ;)

Sweelin
0

Så, nu har dom börjat ätit morötter också! :D har ju inte haft det hemma den sista tiden, men det är så lätt att köpa och hugga av "huvuderna" från dem och he i en djuptallrik med vatten ;)

[Grabbarna-A]
0

Sweelin, jag tänkte grodda lite solrosfrön… Hur gör man Oskyldig Skäms. Inga gröna fingrar här inte Obestämd.

Sweelin
0

#12 haha! Jord på ett fat, strö över solrosfröna och vattna varje dag :) - Det sak alltid vara lite fuktigt

Men he plast över från början tills det har börjat "blomma", men då behöver du bara vattna en gång innan du her på plastenFlört

[Grabbarna-A]
0

#13 Tack fröken groddmästare Flört.

Sweelin
0

#14 Nja… Mina blommor brukar dö iblandOskyldig Min mamma däremot får sina små blommor att växa nästan en meter! Speciellt alla kaktusar hon har… Obestämd

[Grabbarna-A]
0

#15 Haha kaktusar är ngt som aldrig överlever för mig, tror att jag vattnar ihjäl dom eller nåt Oskyldig. Nu har jag iallafall lagt lite solrosfröer i jord så får vi se om ngt händer…

Sweelin
0

#16 Det går nog bra, svårt att misslyckas med dem tror jagFlört

Men visst kan man äta solrosskott?

Hopi
0

Sweelin: Så undulaterna gillar morotsblast!? Det måste jag oxå testa! Det är ju så busenkelt att få morotstoppen att växa!

Ja, solrosskott kan man äta! Det brukar finnas att köpa färdiga skott på affärerna. Men är nog bättre att grodda själv, det är jättenoga att skölja alla groddar, några gånger per dag! Dom blir lätt förstörda annars!

Hopi
0

Kom att tänka på att solrosskott som man har planterat i jord, behöver ju inte sköljas varje dag, så länge dom sitter i jorden iaf! hahaha då finns det nog snart ingen jord kvar! Tungan ute

Sweelin
0

Jag måste prova att äta solrosskott!Oskyldig Dom är i alla fall mycket uppskattade hos mina undulaterSkrattande

Till våren så blir det moppe upp till berget med en ica påse så ska jag ut och plocka lite smått och gått åt dem :)

Solrosblad är mycket uppskattat och babybrännässlor (som inte sticks) blåbärsris, fast det ska man heslt plocka på hösten då det finns blåbär på dem :)

Jag har hört att undulater inte kan äta rabarber? Men kan dom äta plommon? För att vi har plommonträd här hemma

[Grabbarna-A]
0

Vad fort det växer, mina solrosfröer är nu ca 5 cm höga, på bara några dagar.

Sweelin
0

#21 Ja dom är väldigt lätt sådda! SUperbra faktiskt! :D Har dina undulater smakat på en, ännu då? :)

[Grabbarna-A]
0

#22 Hehe, jag ställde fatet på burtaket och dom trodde att groddarna skulle anfalla dom Förvånad, så det dröjer nog ett tag innan dom vågar smaka Oskyldig. Dom är inte så modiga dom små blå…Tungan ute

Sweelin
0

#23 Jag fick hänga in mina i buren, dom kunde tydligen inte äta utanförObestämd

[Grabbarna-A]
0

#24 Dom vill ju alltid äta från min tallrik när jag äter så jag får ställa fatet med groddarna brevid min tallrik och se om dom äter då, annars får jag göra som dig hänga in i buren.

Sweelin
0

#25 Bara att kämpa påFlört

Hopi
0

#20 Nej rabarber ska man inte ge sin undulat.. så mycket syror i bla oxalsyra.. Plommon vet jag inte.. men det jag hört är att själva kärnorna i plommon ska vara giftiga.. Så jag skulle själv inte ge mina plommon, även utan kärna.. Finns mycket annat att ge istället. :)

Sweelin
0

#27 Okej men annars har jag ju massor med äpplenFlört

Hopi
0

#28: Ja äpplen är ju helt klart nyttigt o bra, så ge det istället! :) Jag har oxå äppelträd och plommon. Men plommonen får vi äta själva av. Tungan ute

Sweelin
0

#29 KanonCool

[Grabbarna-A]
0

Jag fick hänga in solrosgroddarna i buren till en början men nu äter dom direkt från fatet. Knaso äter stjälken och Grå äter bladen, ser lite kul ut. Fegis är skeptisk och äter små små tuggor.

Sweelin
0

#31 Mycket bra!

Jag måste börja så igen nu till våren. Det lär bli solrosfrön bara eftersom jag har försökt att få till några stjälkar från morötterna med har inte lyckats :)

[Grabbarna-A]
0

#32 Jag ska så lite gräs någon dag oxå tänkte jag. Vi får se vad dom tycker om det… När jag plockar gräs äter dom iallafall.

Sweelin
0

#32 Vilket slags gräs ska du i så fall använda? Gräs borde vara ganska lätt sått eller?

[Grabbarna-A]
0

#34 Vet inte vad det är för sort… Hittade en säck i förrådet med gräsfrön i Oskyldig. Ja det borde vara lätt, ute tar det sig ju fort iallafall.

Sweelin
0

#35 Vad lyckliga dina fjäderfjun kommer att bliGlad

[Grabbarna-A]
0

#36 ja det hoppas jag annars… Solrosorna blev ju poppis tillslut iallafall Flört.

Sweelin
0

#37 Ja, det är jättebra med dem! Billigt och lätt sått! + Älskat :)

Om ni/du vill så tomater så passa på att göra det nu! Jag fick för mig att göra det under en middag här hemma, tog några frön i jord + lite vatten, och vips så har man en jätte planta!

Den var mycket grön och fin i December, men runt januari så höll den på att dö, men jag har lyckats rädda en del av denGlad

[Grabbarna-A]
0

#38 oj vilken skillnad, gav du den hästskit eller ? Flört Jag gav mina tomatplantor det i somras och dom växte som 17, sen glömde jag vattna dom en period, hm.

Sweelin
0

#39 Haha, nej men skulle kunna ha gjortFlört Det fick bli ren koskit istället, jag tror att det bara var ren gödselGlad

[Grabbarna-A]
0

#40 Hehe, koskit, hästskit eller hönsskit allt är lika bra för blommor och rabatter Tungan ute.

Sweelin
0

#41 Ja gud ja!Flört

Finns det något mer man kan så ihop nu på våren till fåglarna?

[Grabbarna-A]
0

#42 Sover inte du heller den här tiden på dygnet? Flört

Det finns säkert massor att så, så kom med tips gott folk.

Sweelin
0

#43 Nja, jag är en nattmänniska :) Men ska snart upp på skolan så det är nog bäst att gå och lägga sig snartOskyldig

Jag får nog återkomma imorgon!

GodnattFlört

[Grabbarna-A]
0

#44 Jag är oxå en nattmänniska Cool  Ja det är en dag i morgon (idag) oxå så det är nog dax att knyta sig nu.

Go´natt