Undulater iFokus

Undulater

Etikettmat-utfodring
Läst 2864 ggr
[AuntLobster]
2009-02-20 15:23
0

Vitamintillskott?

Hej!
Förutom fröblandning så ger jag mina undulater groddar, frukt och grönsaker etc. De har även tillgång till kalk/mineralsten. Jag ger inga vitamintillskott, sånt man lägger i vattnet är ju inte bra, men när jag frågar i djuraffären är den det enda de har.
Jag undrar:
Är det nödvändigt?
Var hittar jag vitamintillskott som inte läggs i vatten? Är det i pulverform då?

Sweelin
2009-02-20 20:35
0

Frukt och grönt är väldigt nyttigt för fåglarna, så jag tycker egentligen inte att du bör ge dem vitamintillskott :)

Men annars har jag vitaminer i pulverform, fast det fanns på en liten djuraffär i stan och inte de stora djuraffären som Djurkompaniet och Arken Zoo.

Jag tycker att det räcker med nått grönt varje dag så får dom de vitaminer dom behöver :)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Hopi
2009-02-21 19:26
0

Har aldrig gett mina vitamin-tillskott utan dom får frukt, grönt och grenar av olika slag (blåbärsris tror jag själv innehåller mkt nyttigheter! Flört) Så kan man ge lite parakitfrö oxå, så får dom lite fetare solrosfrön när dom ruggar tex.

Aviendha
2009-02-25 22:33
0

Med en väl anpassad och varierad kost (som kräver att man vet vad de behöver såklart hehe) så behöver de inte vitamintillskott. Men vill man ge finns det speciella pulver som är anpassade till just fågel. Kanske inte enklast att få tag på, men de flaskorna med en kanin och en fågel på framsidan lär ju knappast vara bra överhuvudtaget.

Pellets är ett annat alternativ, de innehåller ju alla delar de behöver, och man riskerar inte att de väljer ur godbitarna och skippar andra. Dock vet jag inte vad det finns för pelletssortiment till undulater.. Vanligt till större gojor dock.

[AuntLobster]
2009-02-25 22:53
0

Ja, jag har hört om pellets… Men är inte riktigt införstådd i det, frågar man i affärerna plockar de fram sockerpellets i grälla färger och det hade jag absolut inte tänkt mig.
Mina fåglar får ju inte några vitaminer men verkar må bra ändå. De får som sagt frukt och grönt regelbundet, och ibland också lite matrester uppblandat med frön som t.ex potatis och quinoa. Men det som jag mest tänkte på var det här med kalket, jag vet inte om kalksten gör så mycket mer nytta än att vara tuggleksak, känns som det mest blir smulor på burbottnen. Eftersom jag hade tänkt få dem att häcka i framtiden vill jag inte vara med om värpnöd eller dylikt.

Aviendha
2009-02-25 23:19
0

Jovisst, det finns ju givetvis skillnader på bra och dålig pellets!

Blev nu lite nyfiken i frågan (även om jag inte har undulat själv eller planerar att skaffa) och det verkar vara en omstridd fråga hurvida man ska ge just undulat pellets eller inte då de inte har samma näringsbehov (och storleken osv spelar in) som en större goja. Verkar finnas lika många för som emot i frågan.

Beslutar man sig för pellets så bör man hantera övergången rätt med. Man får inte ge pellets ena dagen, och fröer andra (pga de olika vattenmängderna som behövs vid de olika dieterna hinner inte fågeln ställa om sig och dricker då endera för mycket eller för litet) Dock kan det kanske funka att servera båda samtidigt och trappa ner fröerna. Svält kan vara förödande för en så liten fågel.

I annat fall, undulatfrö, blötlagda/groddade fröer, grönt osv ska enl. många vara fullgott för en undulat, förutsatt att de äter allt av det då ;)

Celaz
2009-03-07 00:49
0

jag har också läst att vitamintillskott som läggs  i vatten är dåligt, men på djuraffären säger de att det är bra. hmm förvirrad, alltså är det någon som vet hur erfarna de som jobbar i djurbutiker är?

Aviendha
2009-03-07 01:00
0

#6 Man behöver inte ha utbildning på djuraffärer. Många gånger har jag blivit rekomenderad fågelburar som är för små för fiunkar till mina nymfer, foder med massor med socker till iller och annat dumt. De kan ibland finnas guldkorn till personal, men man ska nog inte lita blint på dem. Det är ofta vanligt folk, och eftersom många köper antar de att det är bra.

Det enda kravet på djuraffärer är att ägaren ska ha gått vissa kurser, men det är mest om hållning av djuren. Ägaren är ju inte alltid i butiken heller.

Celaz
2009-03-07 01:07
0

#7 okej då får man lita på personerna här då FlörtTungan ute

Aviendha
2009-03-07 01:14
0

Man får sålla info, hos djuraffärer, här och alla ställen. Inte lätt till en början dock ;) Verkar folk veta vad de pratar om? Har de vettiga argument till varför? Ja, isåfall kanske det kan stämma.

Anledningarna jag hört till att man inte ska ha vitaminer i vatten tycker jag låter rimliga, och folk som jag anser har rätt stor koll säger samma sak med, så jag väljer därför att tro på det. Dessutom tror ju jag som sagt att allvitaminer som ska ges till alla djursorter knappast kan vara bra, för en undulat och en kanin och en hund delar ju inte mycket i vitaminbehov ;)

Jag vet, jag är skadad av universitetstänket, där vi ska vara överdrivet kritiska i vårt tänkande när vi letar information, men det har en poäng. På forum är det vanligt folk som skriver, vissa kanske är väldigt erfarna, andra kanske såg sin första undulat förra veckan ;) Samma med djuraffärer osv.